Schoonhovens blik | Wie gaan deze crisis overleven?

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

ADAS was hard op weg om dè term van 2020 te worden totdat Covid-19, het virus uit China ook Nederland in z’n greep kreeg en het hele land lam legde.

Een groot deel van de bedrijven in de mobiliteitssector voerde snel maatregelen door om de productie doorgang te laten vinden en de medewerkers zo goed en zo kwaad als dat kon aan het werk te houden. Volgens de laatste berichtgeving raken de (ruit)schadeherstellers echter snel door de werkvoorraad heen. Bovag rapporteert in de 1e Coronamonitor een gemiddeld omzetverlies van 37% bij de leden van BOVAG schadeherstel en 66% bij ruitherstel. Focwa deed een oproep om vooral nu schadeherstel te laten uitvoeren, want doordat er en masse wordt thuisgewerkt, staan auto’s met schade nu toch stil. Een logische oproep, maar (ruit)schadeherstel is op de prioriteitenladder van de consument geduikeld en de primaire zorgen zijn gezondheid van gezin/familie/vrienden en werk/inkomen.

Hagelseizoen

De stilstaande auto’s zorgen voor het tijdelijke ontbreken van filemeldingen en sterke verbetering van de luchtkwaliteit, maar dat is ook het enige positieve er aan. Voor de bedrijven in de mobiliteitssector is dit een crisis van ongekende omvang en zelfs de meest creatieve geesten in de branche hebben nu geen korte termijn oplossing. Met stilstaande auto’s wordt er geen werkvoorraad opgebouwd, dus het wachten is op het moment dat wij weer gaan rijden of een fikse hagelbui aan het begin van het Europese hagelseizoen.

Deze crisis lijkt een scherprechter te worden

Schadeherstellers hebben al menig crisis en een sterk fluctuerend werkaanbod meegemaakt en al vaker werd een enorme shake-out verwacht, maar deze crisis lijkt een scherprechter te worden. Wie overleven dit? Zijn het de kleine individuele ondernemers die lage vaste kosten hebben, zijn het de multi-vestigingbedrijven die flexibel met de productiecapaciteit kunnen omgaan, zijn het de ketenbedrijven die ‘samen sterk’ zijn of zijn het de bedrijven die dik in het gestuurde leasevolume zitten en als eerste profiteren van economische beweging? Niemand weet het en de tijd zal het leren, maar mijn verwachting is wel dat deze crisis zijn sporen lang zal nalaten en een merkbare invloed op de (ruit)schadebranche gaat hebben.

Leasemaatschappijen zullen er wellicht wat dubbel inzitten, want schade is enerzijds een kostenpost, maar anderzijds een welkome bron van inkomsten die nu wegvalt doordat er weinig tot niets meer wordt hersteld.

Als verzekeraars en stuurders nu niet over de brug komen

Verzekeraars hoeven deze periode niet te vrezen voor slechte combined ratio’s, want de premies blijven binnenkomen en een groot deel van de gedekte (aanrijdings)risico’s valt weg. Wellicht gaan we nog zien dat combined ratio van WA-schaden positief gaat uitvallen omdat er ook veel minder letsel is?

De crisis raakt onze buurlanden ook en in Duitsland viel mij de reactie van het Bundesverband der Partnerwerkstätten, BVdP op. Het BVdP komt op voor de belangen van bedrijven in de gestuurde schadestroom en in een emotioneel betoog roept de voorzitter de verzekeraars en schadestuurders als Innovation Group op om nu goede tarieven te gaan betalen, de onderdelenmarge aan de herstellers te gunnen, de logistieke kosten van onderdelen zonder morren te accepteren en om lakmaterialen volledig te vergoeden.

Als verzekeraars en schadestuurders nu niet over de brug komen, is het na de crisis niet meer nodig en kunnen verzekeraars de schaden zelf gaan herstellen! Een bijzondere oproep, temeer omdat gelijk wordt voorgesteld om de ‘Dekra’ tarieven te gaan betalen en die variëren nu tussen de € 90 en € 150 ex BTW per uur!
Wellicht moeten Nederlandse herstellers snel na de crisis eens wat auto’s voor Duitse verzekeraars gaan herstellen?

Ik wens u veel gezondheid én schade toe.

Johan Schoonhoven, Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.

Schoonhovens blik | Wie gaan deze crisis overleven? | Automotive Online

Schoonhovens blik | Wie gaan deze crisis overleven?

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

ADAS was hard op weg om dè term van 2020 te worden totdat Covid-19, het virus uit China ook Nederland in z’n greep kreeg en het hele land lam legde.

Een groot deel van de bedrijven in de mobiliteitssector voerde snel maatregelen door om de productie doorgang te laten vinden en de medewerkers zo goed en zo kwaad als dat kon aan het werk te houden. Volgens de laatste berichtgeving raken de (ruit)schadeherstellers echter snel door de werkvoorraad heen. Bovag rapporteert in de 1e Coronamonitor een gemiddeld omzetverlies van 37% bij de leden van BOVAG schadeherstel en 66% bij ruitherstel. Focwa deed een oproep om vooral nu schadeherstel te laten uitvoeren, want doordat er en masse wordt thuisgewerkt, staan auto’s met schade nu toch stil. Een logische oproep, maar (ruit)schadeherstel is op de prioriteitenladder van de consument geduikeld en de primaire zorgen zijn gezondheid van gezin/familie/vrienden en werk/inkomen.

Hagelseizoen

De stilstaande auto’s zorgen voor het tijdelijke ontbreken van filemeldingen en sterke verbetering van de luchtkwaliteit, maar dat is ook het enige positieve er aan. Voor de bedrijven in de mobiliteitssector is dit een crisis van ongekende omvang en zelfs de meest creatieve geesten in de branche hebben nu geen korte termijn oplossing. Met stilstaande auto’s wordt er geen werkvoorraad opgebouwd, dus het wachten is op het moment dat wij weer gaan rijden of een fikse hagelbui aan het begin van het Europese hagelseizoen.

Deze crisis lijkt een scherprechter te worden

Schadeherstellers hebben al menig crisis en een sterk fluctuerend werkaanbod meegemaakt en al vaker werd een enorme shake-out verwacht, maar deze crisis lijkt een scherprechter te worden. Wie overleven dit? Zijn het de kleine individuele ondernemers die lage vaste kosten hebben, zijn het de multi-vestigingbedrijven die flexibel met de productiecapaciteit kunnen omgaan, zijn het de ketenbedrijven die ‘samen sterk’ zijn of zijn het de bedrijven die dik in het gestuurde leasevolume zitten en als eerste profiteren van economische beweging? Niemand weet het en de tijd zal het leren, maar mijn verwachting is wel dat deze crisis zijn sporen lang zal nalaten en een merkbare invloed op de (ruit)schadebranche gaat hebben.

Leasemaatschappijen zullen er wellicht wat dubbel inzitten, want schade is enerzijds een kostenpost, maar anderzijds een welkome bron van inkomsten die nu wegvalt doordat er weinig tot niets meer wordt hersteld.

Als verzekeraars en stuurders nu niet over de brug komen

Verzekeraars hoeven deze periode niet te vrezen voor slechte combined ratio’s, want de premies blijven binnenkomen en een groot deel van de gedekte (aanrijdings)risico’s valt weg. Wellicht gaan we nog zien dat combined ratio van WA-schaden positief gaat uitvallen omdat er ook veel minder letsel is?

De crisis raakt onze buurlanden ook en in Duitsland viel mij de reactie van het Bundesverband der Partnerwerkstätten, BVdP op. Het BVdP komt op voor de belangen van bedrijven in de gestuurde schadestroom en in een emotioneel betoog roept de voorzitter de verzekeraars en schadestuurders als Innovation Group op om nu goede tarieven te gaan betalen, de onderdelenmarge aan de herstellers te gunnen, de logistieke kosten van onderdelen zonder morren te accepteren en om lakmaterialen volledig te vergoeden.

Als verzekeraars en schadestuurders nu niet over de brug komen, is het na de crisis niet meer nodig en kunnen verzekeraars de schaden zelf gaan herstellen! Een bijzondere oproep, temeer omdat gelijk wordt voorgesteld om de ‘Dekra’ tarieven te gaan betalen en die variëren nu tussen de € 90 en € 150 ex BTW per uur!
Wellicht moeten Nederlandse herstellers snel na de crisis eens wat auto’s voor Duitse verzekeraars gaan herstellen?

Ik wens u veel gezondheid én schade toe.

Johan Schoonhoven, Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.