Heiwegen gaat werven voor China

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hans Wijsma (rechts op de foto) heeft zich als partner aan Heiwegen Consultancy verbonden en is verantwoordelijk voor de nieuwe activiteit. Wijsma heeft acht jaar in China gewerkt en daar drie bedrijven opgezet, gespecialiseerd in HR-software voor verschillende sectoren, waaronder de automotive. “Zodoende heb ik een groot netwerk opgebouwd en kennis van de lokale manier van zaken doen”, vertelt Wijsma. “Terug in Nederland kwam ik in contact met Perry en samen zagen we mogelijkheden om voor en in China werving en selectieactiviteiten te ontwikkelen.” 

Enorm tekort
Van Gerwen en Wijsma reisden begin dit jaar af naar Shanghai en Bejing om met verschillende autofabrikanten – onder andere Audi, BMW, GM, Qoros een FCA – te praten over hun HR-behoeften. “Er is een enorm tekort is aan engineers, zowel in het Westen als in China, waar de automarkt nog altijd groeit”, aldus Wijsma. “Jonge Chinese engineers volgen hun studie in Europa en fabrikanten in China verliezen ze daarna uit het oog.”

`Expats zijn standvastig`
Heiwegen heeft inmiddels verschillende opdrachten. “Zo zoeken we voor GM in Europa naar Chinese afstudeerders en is Porsche op zoek naar trainers voor zijn locatie in China”, vertelt Van Gerwen.

Naar eigen zeggen is Heiwegen het enige in automotive gespecialiseerde HR-bureau in Europa dat activiteiten in China ontplooit. “Fabrikanten doen veel zelf, maar omdat de vijver zo klein is, hebben ze moeite de juiste personen te vinden en aan zich te binden. Vooral op managementniveau is het verloop in China erg hoog: dertig tot vijftig procent is binnen drie jaar weg. Het voordeel van expats is dat ze standvastig zijn aan het bedrijf waar ze werkzaam zijn.”

Heiwegen gaat werven voor China | Automotive Online

Heiwegen gaat werven voor China

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hans Wijsma (rechts op de foto) heeft zich als partner aan Heiwegen Consultancy verbonden en is verantwoordelijk voor de nieuwe activiteit. Wijsma heeft acht jaar in China gewerkt en daar drie bedrijven opgezet, gespecialiseerd in HR-software voor verschillende sectoren, waaronder de automotive. “Zodoende heb ik een groot netwerk opgebouwd en kennis van de lokale manier van zaken doen”, vertelt Wijsma. “Terug in Nederland kwam ik in contact met Perry en samen zagen we mogelijkheden om voor en in China werving en selectieactiviteiten te ontwikkelen.” 

Enorm tekort
Van Gerwen en Wijsma reisden begin dit jaar af naar Shanghai en Bejing om met verschillende autofabrikanten – onder andere Audi, BMW, GM, Qoros een FCA – te praten over hun HR-behoeften. “Er is een enorm tekort is aan engineers, zowel in het Westen als in China, waar de automarkt nog altijd groeit”, aldus Wijsma. “Jonge Chinese engineers volgen hun studie in Europa en fabrikanten in China verliezen ze daarna uit het oog.”

`Expats zijn standvastig`
Heiwegen heeft inmiddels verschillende opdrachten. “Zo zoeken we voor GM in Europa naar Chinese afstudeerders en is Porsche op zoek naar trainers voor zijn locatie in China”, vertelt Van Gerwen.

Naar eigen zeggen is Heiwegen het enige in automotive gespecialiseerde HR-bureau in Europa dat activiteiten in China ontplooit. “Fabrikanten doen veel zelf, maar omdat de vijver zo klein is, hebben ze moeite de juiste personen te vinden en aan zich te binden. Vooral op managementniveau is het verloop in China erg hoog: dertig tot vijftig procent is binnen drie jaar weg. Het voordeel van expats is dat ze standvastig zijn aan het bedrijf waar ze werkzaam zijn.”