Teruggekochte VW-diesels in de VS: loop of sloop?

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

Dit meldt Automotive News.com. VW kocht inmiddels 500 duizend dieselauto’s terug van klanten. De auto’s zijn allemaal betrokken bij dieselgate. Zolang VW de auto’s niet heeft gerepareerd om de normen wél te halen en zolang Environment Protection Agency EPA geen toestemming geeft voor verkoop, blijft VW zitten met enorme aantallen onverkoopbare diesels.

Stadion vol onverkoopbare auto’s

De auto’s worden onder meer opgeslagen in een verlaten football stadion in Detroit, de haven van Baltimore en een oude luchtmachtbasis in Californië. De aankoop van de auto’s heeft VW zo’n tien miljard dollar gekost en het einde is nog niet in zicht. Wekelijks melden zich zo’n 15 duizend VW-rijders bij de dealers met hun Jetta, Golf, Passat, Beetle of Audi A3, in ruil voor bedragen van 12 tot 40 duizend dollar per auto. De komende maanden gaat VW ook de diesels met een 3.0-liter motor terugkopen, dus het probleem wordt enkel groter.
Ondertussen mogen de auto’s niet verkocht worden zolang VW deze niet heeft aangepast om de emissienormen te halen. Ook export naar landen met lagere emissienormen is niet toegestaan.

Lees alles over dieselgate in ons dossier Emissiefraude (VAG).

Lastige reparatie

Reparatie van de 2015-modellen blijkt relatief eenvoudig en vorige maand gaf de EPA dan ook toestemming om de nog onverkochte dieselmodellen van 2015 op de markt te brengen. De reparatie bestaat uit vervanging van het roetfilter en aanpassing van het motormanagement. VW zit vooral in zijn maag met de circa 325 duizend diesels van 2009-2014. Deze gebruiken een andere technologie en daarbij gaat reparatie fors ten koste van het motorvermogen.
Op een bepaald moment komt het omslagpunt in zicht dat de waarde van de auto’s zo laag wordt, dat reparatie niet meer zinvol is. Dealers krijgen veel 2009-modellen binnen met hoge kilometrages en dan is dat omslagpunt al snel bereikt, verwacht een Amerikaanse VW-dealer.

Volkswagen heeft in een schikking met de EPA toegezegd dat op 30 juni 2019 minstens 85 procent van de 2.0-liter diesels gerepareerd of uit het verkeer is genomen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Teruggekochte VW-diesels in de VS: loop of sloop? | Automotive Online

Teruggekochte VW-diesels in de VS: loop of sloop?

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

Dit meldt Automotive News.com. VW kocht inmiddels 500 duizend dieselauto’s terug van klanten. De auto’s zijn allemaal betrokken bij dieselgate. Zolang VW de auto’s niet heeft gerepareerd om de normen wél te halen en zolang Environment Protection Agency EPA geen toestemming geeft voor verkoop, blijft VW zitten met enorme aantallen onverkoopbare diesels.

Stadion vol onverkoopbare auto’s

De auto’s worden onder meer opgeslagen in een verlaten football stadion in Detroit, de haven van Baltimore en een oude luchtmachtbasis in Californië. De aankoop van de auto’s heeft VW zo’n tien miljard dollar gekost en het einde is nog niet in zicht. Wekelijks melden zich zo’n 15 duizend VW-rijders bij de dealers met hun Jetta, Golf, Passat, Beetle of Audi A3, in ruil voor bedragen van 12 tot 40 duizend dollar per auto. De komende maanden gaat VW ook de diesels met een 3.0-liter motor terugkopen, dus het probleem wordt enkel groter.
Ondertussen mogen de auto’s niet verkocht worden zolang VW deze niet heeft aangepast om de emissienormen te halen. Ook export naar landen met lagere emissienormen is niet toegestaan.

Lees alles over dieselgate in ons dossier Emissiefraude (VAG).

Lastige reparatie

Reparatie van de 2015-modellen blijkt relatief eenvoudig en vorige maand gaf de EPA dan ook toestemming om de nog onverkochte dieselmodellen van 2015 op de markt te brengen. De reparatie bestaat uit vervanging van het roetfilter en aanpassing van het motormanagement. VW zit vooral in zijn maag met de circa 325 duizend diesels van 2009-2014. Deze gebruiken een andere technologie en daarbij gaat reparatie fors ten koste van het motorvermogen.
Op een bepaald moment komt het omslagpunt in zicht dat de waarde van de auto’s zo laag wordt, dat reparatie niet meer zinvol is. Dealers krijgen veel 2009-modellen binnen met hoge kilometrages en dan is dat omslagpunt al snel bereikt, verwacht een Amerikaanse VW-dealer.

Volkswagen heeft in een schikking met de EPA toegezegd dat op 30 juni 2019 minstens 85 procent van de 2.0-liter diesels gerepareerd of uit het verkeer is genomen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.