Chinese autobouwer SAIC waagt oversteek naar Europa

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De vorig jaar geïntroduceerde SAIC MG GS.

Voor de Europese activiteiten is SAIC Europe opgericht met aan het hoofd Pieter Gabriëls, die in het verleden onder meer voor Saab en Autobinck werkte en de laatste jaren als intermediair optrad tussen Chinese en Europese bedrijven. Gabriëls is aangesteld als managing director SAIC Mobility Europe.

SAIC meldt dat er speciaal voor de internationale verkoop nieuwe MG-producten ontwikkeld worden. SAIC kocht in 2005 MG. Verder worden er door de fabrikant, die vorig jaar 6,5 miljoen auto’s verkocht, nog niet veel details prijsgegeven. Maar volgens SAIC mogen we nieuwe technieken, services en producten verwachten. Over hoe het distributienetwerk eruit komt te zien doet SAIC nog geen uitspraken.

De Europese kick-off staat gepland voor Q4 2019. Dan moeten de merken MG en Maxus hun eerste producten in Europa lanceren.Automotive maakte in 2015 samen met twee branchedeskundigen een blauwdruk voor het fictieve Chinese merk Qeely, dat zich zou willen vestigen in Nederland. Bekijk hier hoe het distributienetwerk er uit zou kunnen zien.

Oversteek

SAIC kondigt niet als eerste Chinese fabrikant de oversteek naar Europa aan. In het verleden waren er al onder meer Landwind, Qoros en BYD die plannen hadden om naar Europa te komen, maar niet succesvol waren. Langzaam maar zeker kondigen nu de grote Chinese fabrikanten de oversteek naar Europa aan. Vorig jaar maakte Geely bekend het merk Lynk & Co in 2018 in Europa te introduceren. Geely-topman Li Shufu vertelde in 2012 tegen Automotive dat het nog tien tot twintig jaar zou duren voordat Chinese fabrikanten zelfstandig uit kunnen groeien tot succesvolle spelers op de Europese markt.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Chinese autobouwer SAIC waagt oversteek naar Europa | Automotive Online

Chinese autobouwer SAIC waagt oversteek naar Europa

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De vorig jaar geïntroduceerde SAIC MG GS.

Voor de Europese activiteiten is SAIC Europe opgericht met aan het hoofd Pieter Gabriëls, die in het verleden onder meer voor Saab en Autobinck werkte en de laatste jaren als intermediair optrad tussen Chinese en Europese bedrijven. Gabriëls is aangesteld als managing director SAIC Mobility Europe.

SAIC meldt dat er speciaal voor de internationale verkoop nieuwe MG-producten ontwikkeld worden. SAIC kocht in 2005 MG. Verder worden er door de fabrikant, die vorig jaar 6,5 miljoen auto’s verkocht, nog niet veel details prijsgegeven. Maar volgens SAIC mogen we nieuwe technieken, services en producten verwachten. Over hoe het distributienetwerk eruit komt te zien doet SAIC nog geen uitspraken.

De Europese kick-off staat gepland voor Q4 2019. Dan moeten de merken MG en Maxus hun eerste producten in Europa lanceren.Automotive maakte in 2015 samen met twee branchedeskundigen een blauwdruk voor het fictieve Chinese merk Qeely, dat zich zou willen vestigen in Nederland. Bekijk hier hoe het distributienetwerk er uit zou kunnen zien.

Oversteek

SAIC kondigt niet als eerste Chinese fabrikant de oversteek naar Europa aan. In het verleden waren er al onder meer Landwind, Qoros en BYD die plannen hadden om naar Europa te komen, maar niet succesvol waren. Langzaam maar zeker kondigen nu de grote Chinese fabrikanten de oversteek naar Europa aan. Vorig jaar maakte Geely bekend het merk Lynk & Co in 2018 in Europa te introduceren. Geely-topman Li Shufu vertelde in 2012 tegen Automotive dat het nog tien tot twintig jaar zou duren voordat Chinese fabrikanten zelfstandig uit kunnen groeien tot succesvolle spelers op de Europese markt.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.