Onderzoek: ‘Meeste autofabrikanten halen CO2-doelstellingen niet’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Dit voorspelt PA Consulting Group. 

Autofabrikanten staan voor een grote uitdaging bij het terugdringen van CO2-emissies nu de deadline van de nieuwe Europese emissierichtlijnen van 2021 snel dichterbij komt. Op basis van haar analyse voorspelt PA Consulting Group dat enkel Volvo, Toyota, Renault-Nissan en Jaguar Land Rover de normen gaan halen. De overige zeven autofabrikanten uit de vergelijking kunnen hoge boetes tegemoet zien. Die bedragen 95 euro voor elke gram CO2 boven de uitstootgrens en dat vermenigvuldigd met het aantal auto’s dat de fabrikant in 2020 verkoopt. De boetes per autofabrikant kunnen zo oplopen tot boven de 1 miljard euro. Twee jaar geleden dacht PA Consulting Group nog dat Jaguar Land Rover de doelstelling niet zou halen en Fiat Chrysler wel.

pa1

PA maakte een inschatting van de prestaties per fabrikant. Die wordt gebaseerd op de huidige prestaties van de fabrikant en de verwachtingen die PA heeft van de ontwikkelingen bij dat concern. Dat is afgezet tegen de eisen die de EU stelt aan het wagenpark van die fabrikant. Wie veel zware auto’s maakt mag meer CO2-uitstoot veroorzaken per auto dan wie kleine auto’s bouwt. Bovendien krijgt een concern extra credits voor volledig elektrische auto’s met een uitstoot onder de 50 gram CO2 per kilometer. Uiteindelijk streeft de EU voor 2021 naar een wagenpark dat gemiddeld maximaal 95 gram CO2 per kilometer uitstoot. 

VW krijgt hoogste boete

De inschattingen van PA Consulting Group zijn bij de beoordeling doorslaggevend, want bij sommige autobouwers worden plannen voor elektrificatie van het wagenpark serieus genomen, bij andere niet. Op basis daarvan voorspelt PA dat VW de hoogste boete tegemoet kan zien, 1,7 miljard euro. PA signaleert de plannen van VW voor elektrische automobiliteit en de vele samenwerkingen op dat gebied, maar beoordeelt de nasleep van de dieselfraude zwaar. Er worden minder diesels verkocht en juist die zijn goed voor CO2-reductie. Een andere hoge boete wordt voorspeld voor Fiat Chrysler: 1,2 miljard euro. Het concern heeft dit te danken aan weinig initiatieven op het gebied van CO2-reductie en een sterke groei in de verkoop van suv’s en Jeeps. Peugeot Citroën heeft dit jaar de grootste terugval gehad. De autofabrikant was volgens PA op weg om de EU-doelstellingen te halen, maar wordt teruggeworpen door de overname van Opel en Vauxhall.

Ook BMW en Mercedes gaan volgens PA de doelstellingen niet halen. Ook zij hebben last van de teruggelopen verkoop van zuinige diesels. Daarbij worden de plannen van Daimler met de EQ-reeks beter beoordeeld dat de nieuwe i-serie van BMW. PA beoordeelt de fabrikanten uitsluitend op hun prestaties in 2021, dus wie snelle invoering van elektrische auto’s en hybrides aankondigt, wordt het hoogste ingeschat.

De plannen van Volvo om vanaf 2019 geen nieuwe auto’s meer te verkopen met alleen een verbrandingsmotor leiden volgens PA op korte termijn wél tot een enorme verbetering in CO2-prestaties. Volvo gaat de norm halen, net als Jaguar Land Rover. PA oordeelt dat de Tata-dochter mooi op koers ligt. Dat geldt ook voor Toyota en Renault/Nissan. 

 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Onderzoek: ‘Meeste autofabrikanten halen CO2-doelstellingen niet’ | Automotive Online

Onderzoek: ‘Meeste autofabrikanten halen CO2-doelstellingen niet’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Dit voorspelt PA Consulting Group. 

Autofabrikanten staan voor een grote uitdaging bij het terugdringen van CO2-emissies nu de deadline van de nieuwe Europese emissierichtlijnen van 2021 snel dichterbij komt. Op basis van haar analyse voorspelt PA Consulting Group dat enkel Volvo, Toyota, Renault-Nissan en Jaguar Land Rover de normen gaan halen. De overige zeven autofabrikanten uit de vergelijking kunnen hoge boetes tegemoet zien. Die bedragen 95 euro voor elke gram CO2 boven de uitstootgrens en dat vermenigvuldigd met het aantal auto’s dat de fabrikant in 2020 verkoopt. De boetes per autofabrikant kunnen zo oplopen tot boven de 1 miljard euro. Twee jaar geleden dacht PA Consulting Group nog dat Jaguar Land Rover de doelstelling niet zou halen en Fiat Chrysler wel.

pa1

PA maakte een inschatting van de prestaties per fabrikant. Die wordt gebaseerd op de huidige prestaties van de fabrikant en de verwachtingen die PA heeft van de ontwikkelingen bij dat concern. Dat is afgezet tegen de eisen die de EU stelt aan het wagenpark van die fabrikant. Wie veel zware auto’s maakt mag meer CO2-uitstoot veroorzaken per auto dan wie kleine auto’s bouwt. Bovendien krijgt een concern extra credits voor volledig elektrische auto’s met een uitstoot onder de 50 gram CO2 per kilometer. Uiteindelijk streeft de EU voor 2021 naar een wagenpark dat gemiddeld maximaal 95 gram CO2 per kilometer uitstoot. 

VW krijgt hoogste boete

De inschattingen van PA Consulting Group zijn bij de beoordeling doorslaggevend, want bij sommige autobouwers worden plannen voor elektrificatie van het wagenpark serieus genomen, bij andere niet. Op basis daarvan voorspelt PA dat VW de hoogste boete tegemoet kan zien, 1,7 miljard euro. PA signaleert de plannen van VW voor elektrische automobiliteit en de vele samenwerkingen op dat gebied, maar beoordeelt de nasleep van de dieselfraude zwaar. Er worden minder diesels verkocht en juist die zijn goed voor CO2-reductie. Een andere hoge boete wordt voorspeld voor Fiat Chrysler: 1,2 miljard euro. Het concern heeft dit te danken aan weinig initiatieven op het gebied van CO2-reductie en een sterke groei in de verkoop van suv’s en Jeeps. Peugeot Citroën heeft dit jaar de grootste terugval gehad. De autofabrikant was volgens PA op weg om de EU-doelstellingen te halen, maar wordt teruggeworpen door de overname van Opel en Vauxhall.

Ook BMW en Mercedes gaan volgens PA de doelstellingen niet halen. Ook zij hebben last van de teruggelopen verkoop van zuinige diesels. Daarbij worden de plannen van Daimler met de EQ-reeks beter beoordeeld dat de nieuwe i-serie van BMW. PA beoordeelt de fabrikanten uitsluitend op hun prestaties in 2021, dus wie snelle invoering van elektrische auto’s en hybrides aankondigt, wordt het hoogste ingeschat.

De plannen van Volvo om vanaf 2019 geen nieuwe auto’s meer te verkopen met alleen een verbrandingsmotor leiden volgens PA op korte termijn wél tot een enorme verbetering in CO2-prestaties. Volvo gaat de norm halen, net als Jaguar Land Rover. PA oordeelt dat de Tata-dochter mooi op koers ligt. Dat geldt ook voor Toyota en Renault/Nissan. 

 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.