‘China schrapt 50/50 regel voor autofabrikanten’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Niet-Chinese fabrikanten hoeven niet langer een Chinese partner te hebben. (Foto Shutterstock)

Dat melden diverse media op basis van berichtgeving van de Chinese Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervorming.

Sinds 1994 moeten niet-Chinese autofabrikanten een samenwerking aangaan met een Chinese partij. Bij zo’n samenwerkingsverband, een joint venture als Daimler en BAIC, mag de buitenlandse onderneming niet meer dan 50 procent van de aandelen bezitten. Chinese fabrikanten zijn op hun beurt niet gehouden aan restricties: zo kon Geely onbelemmerd Volvo kopen.

Voor Tesla is de openstelling goed nieuws, want fabrikanten die elektrische auto’s in China willen produceren en verkopen, hoeven dit jaar al niet meer te voldoen aan de 50/50-eis en deze regel is volgens Autonews Europe de belangrijkste reden dat Tesla niet in China aanwezig is. Lees in de column van Arjen de Jong hoe China een enorme voorsprong heeft genomen op het gebied van elektrische auto’s.

Voor fabrikanten van bedrijfswagens vervalt de wet in 2020 en vanaf 2022 schrapt de Chinese overheid de wet voor de hele auto-industrie.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘China schrapt 50/50 regel voor autofabrikanten’ | Automotive Online

‘China schrapt 50/50 regel voor autofabrikanten’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Niet-Chinese fabrikanten hoeven niet langer een Chinese partner te hebben. (Foto Shutterstock)

Dat melden diverse media op basis van berichtgeving van de Chinese Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervorming.

Sinds 1994 moeten niet-Chinese autofabrikanten een samenwerking aangaan met een Chinese partij. Bij zo’n samenwerkingsverband, een joint venture als Daimler en BAIC, mag de buitenlandse onderneming niet meer dan 50 procent van de aandelen bezitten. Chinese fabrikanten zijn op hun beurt niet gehouden aan restricties: zo kon Geely onbelemmerd Volvo kopen.

Voor Tesla is de openstelling goed nieuws, want fabrikanten die elektrische auto’s in China willen produceren en verkopen, hoeven dit jaar al niet meer te voldoen aan de 50/50-eis en deze regel is volgens Autonews Europe de belangrijkste reden dat Tesla niet in China aanwezig is. Lees in de column van Arjen de Jong hoe China een enorme voorsprong heeft genomen op het gebied van elektrische auto’s.

Voor fabrikanten van bedrijfswagens vervalt de wet in 2020 en vanaf 2022 schrapt de Chinese overheid de wet voor de hele auto-industrie.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.