‘Trump wil importtarieven auto’s flink verhogen’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De Amerikaanse minister van Economische Zaken, Wilbur Ross, laat onderzoeken of de import van auto’s, trucks en onderdelen “de gezondheid van de industrie en het vermogen om nieuwe technologie te ontwikkelen aantast”. Als dat het geval is, komt de ‘nationale veiligheid’ in het geding en is er een wetsartikel dat handelsbarrières mogelijk maakt. Dit meldt The Wall Street Journal op basis van bronnen in het Witte Huis. De importtarieven kunnen oplopen tot 25 procent.

Eerder maakte Trump al bekend dat hij van plan is om de importtarieven op auto’s tot 20 of 25 procent te verhogen. Hij bekritiseerde daarbij met name de Duitse automakers, die volgens hem een groot aantal voertuigen naar de Verenigde Staten exporteren. Volgens cijfers van de Amerikaanse regering importeerden de VS vorig jaar 8,3 miljoen auto’s, ter waarde van 192 miljard dollar. Daarbij gaat het om 2,4 miljoen auto’s uit Mexico, 1,8 miljoen uit Canada, 1,7 miljoen uit Japan, 0,9 miljoen uit Zuid-Korea en een half miljoen uit Duitsland. De VS exporteerden vorig jaar bijna 2 miljoen auto’s, met een waarde van 57 miljard dollar. 

De Verenigde Staten hanteren nu een tarief van 2,5 procent op in het buitenland gebouwde auto’s en een tarief van 25 procent op vrachtwagens en bestelwagens. De Europese Unie berekent een tarief van 10 procent op Amerikaanse auto’s.

Handelsoorlog

De mogelijke verhoging is een volgende stap in de dreigende handelsoorlog. Door met importheffingen te dreigen, zet de regering-Trump handelspartners onder druk. Mede als gevolg daarvan heeft China aangekondigd de importtarieven voor auto’s te verlagen naar 15 procent. Kort geleden werden die juist fors verhoogd. Van de verlaging profiteren vooral Europese en Japanse autofabrikanten. Maar ook de VS heeft daar voordeel van, want veel luxe Duitse auto’s die in China worden geïmporteerd, zijn in de VS gebouwd.

Ook de dreiging met importtarieven op aluminium en staal staat nog steeds overeind. Deze zijn al ingevoerd, maar de EU kreeg een vrijstelling tot 1 juni. Dan maakt Trump bekend of de importheffing ook voor de EU gaat gelden.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Trump wil importtarieven auto’s flink verhogen’ | Automotive Online

‘Trump wil importtarieven auto’s flink verhogen’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De Amerikaanse minister van Economische Zaken, Wilbur Ross, laat onderzoeken of de import van auto’s, trucks en onderdelen “de gezondheid van de industrie en het vermogen om nieuwe technologie te ontwikkelen aantast”. Als dat het geval is, komt de ‘nationale veiligheid’ in het geding en is er een wetsartikel dat handelsbarrières mogelijk maakt. Dit meldt The Wall Street Journal op basis van bronnen in het Witte Huis. De importtarieven kunnen oplopen tot 25 procent.

Eerder maakte Trump al bekend dat hij van plan is om de importtarieven op auto’s tot 20 of 25 procent te verhogen. Hij bekritiseerde daarbij met name de Duitse automakers, die volgens hem een groot aantal voertuigen naar de Verenigde Staten exporteren. Volgens cijfers van de Amerikaanse regering importeerden de VS vorig jaar 8,3 miljoen auto’s, ter waarde van 192 miljard dollar. Daarbij gaat het om 2,4 miljoen auto’s uit Mexico, 1,8 miljoen uit Canada, 1,7 miljoen uit Japan, 0,9 miljoen uit Zuid-Korea en een half miljoen uit Duitsland. De VS exporteerden vorig jaar bijna 2 miljoen auto’s, met een waarde van 57 miljard dollar. 

De Verenigde Staten hanteren nu een tarief van 2,5 procent op in het buitenland gebouwde auto’s en een tarief van 25 procent op vrachtwagens en bestelwagens. De Europese Unie berekent een tarief van 10 procent op Amerikaanse auto’s.

Handelsoorlog

De mogelijke verhoging is een volgende stap in de dreigende handelsoorlog. Door met importheffingen te dreigen, zet de regering-Trump handelspartners onder druk. Mede als gevolg daarvan heeft China aangekondigd de importtarieven voor auto’s te verlagen naar 15 procent. Kort geleden werden die juist fors verhoogd. Van de verlaging profiteren vooral Europese en Japanse autofabrikanten. Maar ook de VS heeft daar voordeel van, want veel luxe Duitse auto’s die in China worden geïmporteerd, zijn in de VS gebouwd.

Ook de dreiging met importtarieven op aluminium en staal staat nog steeds overeind. Deze zijn al ingevoerd, maar de EU kreeg een vrijstelling tot 1 juni. Dan maakt Trump bekend of de importheffing ook voor de EU gaat gelden.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.