‘Nieuw sjoemelschandaal autofabrikanten dreigt’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Er worden geen merken genoemd die zich schuldig zouden maken aan het kunstmatig ophogen van de CO2-uitstoot. (Foto: Shutterstock)

Eurocommissarissen vrezen dat de autobranche opnieuw in een sjoemelschandaal verwikkeld raakt. Zij waarschuwen daarvoor in een brief, die NRC in handen heeft. Fabrikanten zouden bij de nulmeting, die over drie jaar plaatsvindt, een hogere gemiddelde CO2-uitstoot willen laten zien. Hierdoor kunnen ze gemakkelijker voldoen aan de verplichte reducties, zoals vorig jaar zijn opgelegd door de Europese Commissie

Trucs

Autofabrikanten mogen zelf de uitkomsten van de CO2-tests aanleveren. In de brief schrijven de commissarissen dat de fabrikanten de huidige uitstoot opschroeven, door de metingen op te hogen. Ook gebruiken ze trucs, zoals rijden met een lege accu of met een uitgeschakeld start-stopsysteem, waardoor het verbruik omhoog gaat. “Als we dit nu niet goed aanpakken, lopen we het risico op een schandaal vergelijkbaar met dieselgate”, laat Europarlementariër Miriam Dalli weten in een reactie aan NRC.

De krant schrijft dat de Europese Commissie af wil van de situatie waarin fabrikanten zelf de CO2-gegevens aanleveren. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Nieuw sjoemelschandaal autofabrikanten dreigt’ | Automotive Online

‘Nieuw sjoemelschandaal autofabrikanten dreigt’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Er worden geen merken genoemd die zich schuldig zouden maken aan het kunstmatig ophogen van de CO2-uitstoot. (Foto: Shutterstock)

Eurocommissarissen vrezen dat de autobranche opnieuw in een sjoemelschandaal verwikkeld raakt. Zij waarschuwen daarvoor in een brief, die NRC in handen heeft. Fabrikanten zouden bij de nulmeting, die over drie jaar plaatsvindt, een hogere gemiddelde CO2-uitstoot willen laten zien. Hierdoor kunnen ze gemakkelijker voldoen aan de verplichte reducties, zoals vorig jaar zijn opgelegd door de Europese Commissie

Trucs

Autofabrikanten mogen zelf de uitkomsten van de CO2-tests aanleveren. In de brief schrijven de commissarissen dat de fabrikanten de huidige uitstoot opschroeven, door de metingen op te hogen. Ook gebruiken ze trucs, zoals rijden met een lege accu of met een uitgeschakeld start-stopsysteem, waardoor het verbruik omhoog gaat. “Als we dit nu niet goed aanpakken, lopen we het risico op een schandaal vergelijkbaar met dieselgate”, laat Europarlementariër Miriam Dalli weten in een reactie aan NRC.

De krant schrijft dat de Europese Commissie af wil van de situatie waarin fabrikanten zelf de CO2-gegevens aanleveren. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.