Europees Parlement op het punt om maas in nieuwe emissiewet te dichten

Peter Teffer Peter Teffer
• Laatste update:
De milieucommissie van het Europees Parlement stemt maandag over de invulling van de nieuwe uitstootnorm die vanaf 2021 geldt. (Foto: Shutterstock)

Er ligt een voorstel bij het Europese Parlement om een maas in de wet voor nieuwe normering voor de uitstoot van voertuigen, te dichten. Maandag wordt hierover gestemd. Europarlementariërs proberen te voorkomen dat autofabrikanten kunstmatig de CO2-uitstoot van hun auto’s opdrijven om zo eenvoudiger de uitstootnormen voor 2030 te halen. Die mogelijkheid is er dankzij een maas in de verordening over de nieuwe uitstootnormen, die de Europese Commissie vorig jaar naar buiten bracht. Hierin staat een verplichte CO2-reductie voor de periode 2021-2030 vermeld, een vervolg op eerdere EU-klimaatdoelen. Anders dan voorheen heeft de Commissie echter niet gekozen voor een vaste waarde in gram CO2 per kilometer, maar voor een procentuele reductie: in 2030 moet de CO2-uitstoot van de vloot van elke autofabrikant met 30 procent omlaag vergeleken met 2021.

Bal bij de Raad

Dat er geen vaste beginwaarde voor 2021 is genoemd, komt door de invoering van de WLTP: omdat nog onbekend is hoe CO2-uitkomsten onder deze nieuwe testmethode de komende jaren gaan uitvallen. Dat betekent dus dat als een autofabrikant bewust de meetwaarden opschroeft, hij eenvoudiger de reductie van 30 procent in 2030 kan halen. Afgelopen juli lieten Eurocommissarissen Elżbieta Bieńkowska (industrie) en Miguel Arias Cañete (klimaat) via een (uitgelekte) brief aan het Europees Parlement weten aanwijzingen te hebben dat sommige autofabrikanten de overgang van NEDC naar WLTP gebruiken om tot 2020 hun CO2-waarden kunstmatig op te krikken. Ze vroegen aan vertegenwoordigers van het Europees Parlement en de Raad van de EU om deze maas te dichten.

“In de voorgestelde verordening […] moet duidelijk worden gemaakt dat het beginpunt om de toekomstige doelen te bepalen, berekend moet worden op basis van ‘gemeten WLTP-waarden’ in 2020 in plaats van WLTP-waarden die door fabrikanten worden gemeld”, aldus Bieńkowska en Cañete. Ze leggen de bal bij Parlement en Raad – waar diplomaten namens de nationale regeringen samenkomen – omdat die het Commissievoorstel moeten goedkeuren. Het onaantrekkelijke alternatief voor de Commissie was om het hele voorstel in te trekken en een nieuw voorstel te doen, met alle vertraging van dien.

Europarlementariër Miriam Dalli (Malta, centrumlinks) laat nu desgevraagd aan Automotive weten dat wat haar betreft de ‘loophole’ in de door de Europese Commissie voorgestelde manier wordt gedicht. Dalli schrijft in haar hoedanigheid van rapporteur op het dossier de concepttekst waarmee het Parlement de onderhandelingen met de Raad in gaat. “Zelfs vóór de brief van de commissarissen waren enkele schaduwrapporteurs en ik al bewust van de mogelijkheid dat sommige fabrikanten de verandering van NEDC naar WLTP zouden aangrijpen om hun WLTP-uitstootniveaus in 2020 op te drijven”, aldus Dalli.

In beraad

Maandagavond 10 september stemmen Europarlementariërs uit de milieucommissie over het voorstel en over de voorgestelde wijzigingen. Dalli wil de precieze tekst van haar amendement nog niet vrijgeven, omdat ze deze week nog steun aan het vergaren is bij andere politieke groepen. Het is gebruikelijk in het parlement dat tot op het laatste moment de politieke groepen proberen om elkaars voorgestelde amendementen in elkaar te schuiven tot compromisamendementen, zodat vrijwel zeker is dat die het halen. Een woordvoerder van Oostenrijk, dat dit halfjaar voorzitter is van de Raad, houdt zich meer op de vlakte. Ze bevestigt dat de verantwoordelijke minister de brief heeft ontvangen en zegt dat suggesties van de Commissie “momenteel in beraad worden gehouden” door de lidstaten in de Raad.

Overigens werd in november 2017, bij een ‘off-the-record’-briefing over het Commissievoorstel, nog ontkennend gereageerd op de vraag of de nieuwe verordening geen risico in zich meebracht dat autofabrikanten het startpunt zouden beïnvloeden.

Peter Teffer is freelance correspondent in Brussel, en schrijft onder andere voor Automotive over de politieke Europese ontwikkelingen.

Geplaatst in rubriek:
Peter Teffer
Peter Teffer

Peter Teffer is freelance journalist en auteur van het boek Dieselgate. Voor Automotive houdt hij de autogerelateerde ontwikkelingen in Brussel in de gaten.

Europees Parlement op het punt om maas in nieuwe emissiewet te dichten | Automotive Online

Europees Parlement op het punt om maas in nieuwe emissiewet te dichten

Peter Teffer Peter Teffer
• Laatste update:
De milieucommissie van het Europees Parlement stemt maandag over de invulling van de nieuwe uitstootnorm die vanaf 2021 geldt. (Foto: Shutterstock)

Er ligt een voorstel bij het Europese Parlement om een maas in de wet voor nieuwe normering voor de uitstoot van voertuigen, te dichten. Maandag wordt hierover gestemd. Europarlementariërs proberen te voorkomen dat autofabrikanten kunstmatig de CO2-uitstoot van hun auto’s opdrijven om zo eenvoudiger de uitstootnormen voor 2030 te halen. Die mogelijkheid is er dankzij een maas in de verordening over de nieuwe uitstootnormen, die de Europese Commissie vorig jaar naar buiten bracht. Hierin staat een verplichte CO2-reductie voor de periode 2021-2030 vermeld, een vervolg op eerdere EU-klimaatdoelen. Anders dan voorheen heeft de Commissie echter niet gekozen voor een vaste waarde in gram CO2 per kilometer, maar voor een procentuele reductie: in 2030 moet de CO2-uitstoot van de vloot van elke autofabrikant met 30 procent omlaag vergeleken met 2021.

Bal bij de Raad

Dat er geen vaste beginwaarde voor 2021 is genoemd, komt door de invoering van de WLTP: omdat nog onbekend is hoe CO2-uitkomsten onder deze nieuwe testmethode de komende jaren gaan uitvallen. Dat betekent dus dat als een autofabrikant bewust de meetwaarden opschroeft, hij eenvoudiger de reductie van 30 procent in 2030 kan halen. Afgelopen juli lieten Eurocommissarissen Elżbieta Bieńkowska (industrie) en Miguel Arias Cañete (klimaat) via een (uitgelekte) brief aan het Europees Parlement weten aanwijzingen te hebben dat sommige autofabrikanten de overgang van NEDC naar WLTP gebruiken om tot 2020 hun CO2-waarden kunstmatig op te krikken. Ze vroegen aan vertegenwoordigers van het Europees Parlement en de Raad van de EU om deze maas te dichten.

“In de voorgestelde verordening […] moet duidelijk worden gemaakt dat het beginpunt om de toekomstige doelen te bepalen, berekend moet worden op basis van ‘gemeten WLTP-waarden’ in 2020 in plaats van WLTP-waarden die door fabrikanten worden gemeld”, aldus Bieńkowska en Cañete. Ze leggen de bal bij Parlement en Raad – waar diplomaten namens de nationale regeringen samenkomen – omdat die het Commissievoorstel moeten goedkeuren. Het onaantrekkelijke alternatief voor de Commissie was om het hele voorstel in te trekken en een nieuw voorstel te doen, met alle vertraging van dien.

Europarlementariër Miriam Dalli (Malta, centrumlinks) laat nu desgevraagd aan Automotive weten dat wat haar betreft de ‘loophole’ in de door de Europese Commissie voorgestelde manier wordt gedicht. Dalli schrijft in haar hoedanigheid van rapporteur op het dossier de concepttekst waarmee het Parlement de onderhandelingen met de Raad in gaat. “Zelfs vóór de brief van de commissarissen waren enkele schaduwrapporteurs en ik al bewust van de mogelijkheid dat sommige fabrikanten de verandering van NEDC naar WLTP zouden aangrijpen om hun WLTP-uitstootniveaus in 2020 op te drijven”, aldus Dalli.

In beraad

Maandagavond 10 september stemmen Europarlementariërs uit de milieucommissie over het voorstel en over de voorgestelde wijzigingen. Dalli wil de precieze tekst van haar amendement nog niet vrijgeven, omdat ze deze week nog steun aan het vergaren is bij andere politieke groepen. Het is gebruikelijk in het parlement dat tot op het laatste moment de politieke groepen proberen om elkaars voorgestelde amendementen in elkaar te schuiven tot compromisamendementen, zodat vrijwel zeker is dat die het halen. Een woordvoerder van Oostenrijk, dat dit halfjaar voorzitter is van de Raad, houdt zich meer op de vlakte. Ze bevestigt dat de verantwoordelijke minister de brief heeft ontvangen en zegt dat suggesties van de Commissie “momenteel in beraad worden gehouden” door de lidstaten in de Raad.

Overigens werd in november 2017, bij een ‘off-the-record’-briefing over het Commissievoorstel, nog ontkennend gereageerd op de vraag of de nieuwe verordening geen risico in zich meebracht dat autofabrikanten het startpunt zouden beïnvloeden.

Peter Teffer is freelance correspondent in Brussel, en schrijft onder andere voor Automotive over de politieke Europese ontwikkelingen.

Geplaatst in rubriek:
Peter Teffer
Peter Teffer

Peter Teffer is freelance journalist en auteur van het boek Dieselgate. Voor Automotive houdt hij de autogerelateerde ontwikkelingen in Brussel in de gaten.