Beurskoers Tomtom keldert door Renault-Nissan-deal

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Gevoelige klap voor Tomtom. (Foto: Tomtom)

De drie automerken Renault, Nissan en Mitsubishi laten vandaag via een persbericht weten dat ze een meerjarige overeenkomst hebben gesloten met Google om hun modellen vanaf 2021 uit te rusten met navigatie en infotainmentsystemen van Google (Maps, Playstore en Assistant) en andere Android-technologie. De Frans-Japanse alliantie verkocht vorig jaar wereldwijd 10,6 miljoen auto’s en hoopt in 2022 op 14 miljoen auto’s uit te komen. 

De keuze van Renault-Nissan-Mitsubishi voor Google is een gevoelige klap voor Tomtom, mede omdat Renault klant is van het bedrijf. Tomtom focust zich de laatste tijd vooral op de zakelijke markt, omdat de omzet in de consumentenmarkt terugloopt. De omzet van het bedrijf is nu voor 70 procent afkomstig uit data, software en diensten voor de zakelijke markt. Tomtom geeft geen commentaar op het nieuws. Dat zei een woordvoerder van de navigatiespecialist dinsdag tegen ABM Financial News.

“Alles draait om Tomtom vandaag”, zo zegt beleggingsadviseur Rein Schutte van Boer & Olij tegen ABM Financial News. “Het kan niet anders dan dat het contract met Renault beëindigd gaat worden.” De gebrekkige communicatie van Tomtom helpt niet, stelt hij. “Het is zorgelijk dat het bedrijf niet reageert. Er is opheldering nodig hoe een en ander gaat verlopen”, aldus Schutte. Jos Versteeg van Insinger Gilissen noemt het nieuws ‘desastreus’. “Tomtom heeft altijd gezegd dat autofabrikanten geen Google in hun auto willen, omdat ze dan hun waardevolle gebruikersdata ook kwijt zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Beurskoers Tomtom keldert door Renault-Nissan-deal | Automotive Online

Beurskoers Tomtom keldert door Renault-Nissan-deal

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Gevoelige klap voor Tomtom. (Foto: Tomtom)

De drie automerken Renault, Nissan en Mitsubishi laten vandaag via een persbericht weten dat ze een meerjarige overeenkomst hebben gesloten met Google om hun modellen vanaf 2021 uit te rusten met navigatie en infotainmentsystemen van Google (Maps, Playstore en Assistant) en andere Android-technologie. De Frans-Japanse alliantie verkocht vorig jaar wereldwijd 10,6 miljoen auto’s en hoopt in 2022 op 14 miljoen auto’s uit te komen. 

De keuze van Renault-Nissan-Mitsubishi voor Google is een gevoelige klap voor Tomtom, mede omdat Renault klant is van het bedrijf. Tomtom focust zich de laatste tijd vooral op de zakelijke markt, omdat de omzet in de consumentenmarkt terugloopt. De omzet van het bedrijf is nu voor 70 procent afkomstig uit data, software en diensten voor de zakelijke markt. Tomtom geeft geen commentaar op het nieuws. Dat zei een woordvoerder van de navigatiespecialist dinsdag tegen ABM Financial News.

“Alles draait om Tomtom vandaag”, zo zegt beleggingsadviseur Rein Schutte van Boer & Olij tegen ABM Financial News. “Het kan niet anders dan dat het contract met Renault beëindigd gaat worden.” De gebrekkige communicatie van Tomtom helpt niet, stelt hij. “Het is zorgelijk dat het bedrijf niet reageert. Er is opheldering nodig hoe een en ander gaat verlopen”, aldus Schutte. Jos Versteeg van Insinger Gilissen noemt het nieuws ‘desastreus’. “Tomtom heeft altijd gezegd dat autofabrikanten geen Google in hun auto willen, omdat ze dan hun waardevolle gebruikersdata ook kwijt zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.