‘Automobilisten overschatten ADAS’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Adas zien veel, maar niet alles (Foto: Shutterstock)

Veel automobilisten vertrouwen te veel op hun rijhulpsystemen en overschatten de mogelijkheden van deze systemen. Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse automobielclub AAA. De American Automobile Association ondervroeg 1.400 eigenaren van een auto met meerdere ADAS aan boord. Zelf opletten en rondkijken voor een manoeuvre, laten zij vaak achterwege zo blijkt. In augustus kwam uit Nederlands onderzoek ook al naar voren dat ADAS-systemen niet zorgen voor minder schade.

Tachtig procent van de ondervraagden blijkt de beperkingen van de dode hoek assistent niet te kennen. Zo gaat een deel van de gebruikers er ten onrechte van vanuit dat het systeem ook naderende fietsers, voetgangers of snel voorbijrijdende voertuigen signaleert. In werkelijkheid ziet de dode hoek assistent bij de meeste voertuigen met zo’n systeem alleen wat zich daadwerkelijk in de dode hoek bevindt. Verder vertrouwt een derde van de bestuurders volledig op de dode hoek assistent en laat een blik over de schouder achterwege bij het wisselen van rijbaan.Meerdere analyses tonen aan dat ADAS ook zorgen voor een hogere schadelast.

Ook bij andere rijhulpsystemen blijkt de kennisachterstand groot. Een derde van de bezitters van een auto met een automatische noodremhulp weet niet dat het systeem gebruikt maakt van camera’s en sensoren die door vuil, sneeuw of ijs geblokkeerd kunnen zijn waardoor het systeem niet werkt. 29 procent van de ondervraagden geeft aan zich met andere dingen bezig te houden dan autorijden wanneer de automatische cruise control aan staat.

“Wanneer ze op de juiste manier gebruikt worden hebben rijhulpsystemen de potentie om 40 procent van alle verkeersongevallen te voorkomen en 30 van de verkeersdoden”, volgens AAA-directeur David Yang. “Van cruciaal belang is dan wel dat de systemen goed gebruikt worden.” Het onderzoek toont volgens de AAA aan dat automobilisten beter geïnformeerd moeten worden over de manier waarop ADAS werken en wat hun beperkingen zijn.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

‘Automobilisten overschatten ADAS’ | Automotive Online

‘Automobilisten overschatten ADAS’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Adas zien veel, maar niet alles (Foto: Shutterstock)

Veel automobilisten vertrouwen te veel op hun rijhulpsystemen en overschatten de mogelijkheden van deze systemen. Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse automobielclub AAA. De American Automobile Association ondervroeg 1.400 eigenaren van een auto met meerdere ADAS aan boord. Zelf opletten en rondkijken voor een manoeuvre, laten zij vaak achterwege zo blijkt. In augustus kwam uit Nederlands onderzoek ook al naar voren dat ADAS-systemen niet zorgen voor minder schade.

Tachtig procent van de ondervraagden blijkt de beperkingen van de dode hoek assistent niet te kennen. Zo gaat een deel van de gebruikers er ten onrechte van vanuit dat het systeem ook naderende fietsers, voetgangers of snel voorbijrijdende voertuigen signaleert. In werkelijkheid ziet de dode hoek assistent bij de meeste voertuigen met zo’n systeem alleen wat zich daadwerkelijk in de dode hoek bevindt. Verder vertrouwt een derde van de bestuurders volledig op de dode hoek assistent en laat een blik over de schouder achterwege bij het wisselen van rijbaan.Meerdere analyses tonen aan dat ADAS ook zorgen voor een hogere schadelast.

Ook bij andere rijhulpsystemen blijkt de kennisachterstand groot. Een derde van de bezitters van een auto met een automatische noodremhulp weet niet dat het systeem gebruikt maakt van camera’s en sensoren die door vuil, sneeuw of ijs geblokkeerd kunnen zijn waardoor het systeem niet werkt. 29 procent van de ondervraagden geeft aan zich met andere dingen bezig te houden dan autorijden wanneer de automatische cruise control aan staat.

“Wanneer ze op de juiste manier gebruikt worden hebben rijhulpsystemen de potentie om 40 procent van alle verkeersongevallen te voorkomen en 30 van de verkeersdoden”, volgens AAA-directeur David Yang. “Van cruciaal belang is dan wel dat de systemen goed gebruikt worden.” Het onderzoek toont volgens de AAA aan dat automobilisten beter geïnformeerd moeten worden over de manier waarop ADAS werken en wat hun beperkingen zijn.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.