Op bezoek | Vloedgolf aan elektrische Volkswagens op komst

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Ulbrich: Wij verwachten dat de kostprijs van een EV gelijk wordt aan een vergelijkbare diesel. (Foto: Volkswagen)

Ook voor de medewerkers van Pon Holding, importeur van Volkswagen in Nederland, was het even wennen: al over ruim een jaar zal 1 op de 5 in Nederland verkochte Volkswagens elektrisch zijn. Een aantal dat veel hoger ligt dan tot voor kort voor mogelijk werd gehouden. Dat kan, omdat Volkswagen eind volgend jaar start met de massaproductie van EV’s en dat gaat al direct – relatief – betaalbare modellen opleveren. Dat vertelde Thomas Ulbrich, lid van de raad van bestuur van het concern en verantwoordelijk voor e-mobility. “Elektrische mobiliteit wordt de ruggengraat van ons concern. In de komende drie jaar hebben we 27 modelintroducties gepland staan. In 2025 willen we een miljoen volledig elektrische auto’s verkopen en moet de helft van ons volume bestaan uit EV’s of plug-ins.”

Ulbrich was door Pon gevraagd om een groep Nederlandse journalisten bij te praten over de stand van zaken bij Volkswagen. En voor iedereen die denkt dat het niet zo’n vaart zal lopen met de EV-volumes, volgens Ulbrich zakt de kostprijs snel. “Wij denken dat wij door onze schaal binnen afzienbare tijd de kostprijs van een elektrische auto op het niveau krijgen van een vergelijkbare diesel.”

Zorgen

Ulbrich vertelde dat zestien fabrieken klaar gemaakt worden voor de productie van EV’s. Ook heeft het concern het MEB-platform ontwikkeld waarop de auto’s gebouwd gaan worden. Het rijbereik ligt altijd boven de 330 kilometer (volgens WLTP) en het concern gaat laadsystemen leveren aan klanten. Maar vooral als het gaat om de laadinfrastructuur zijn er nog wel zorgen, bij VW. “In Nederland is de laadinfrastructuur top, maar in veel andere landen is dit een probleem. Overheden zullen hun verantwoordelijkheden moeten pakken.” Ook zullen stimuleringsmaatregelen nog nodig blijven zolang de prijs nog niet op het niveau van diesels is. Over de belasting van energienetwerken, zijn er geen zorgen bij Ulbrich: er wordt hard gewerkt aan slimme laadoplossingen waardoor het elektriciteitsnetwerk wordt ontlast.

Dat de komst van de elektrische auto’s enorme consequenties heeft voor zowel fabrikant als dealer is duidelijk. Een groot deel van de winst komt bij beide uit de aftermarket. Toch voorziet Ulbrich geen problemen. “We zullen – samen met onze netwerkpartners – nieuwe services en diensten ontwikkelen.” Concrete voorbeelden noemde Ulbirch nog niet, maar wijzend op zijn iPhone: “In die richting moet je denken als het gaat om nieuwe businessmodellen.” Het event vond plaats in Berlijn, één dag na de rechterlijke uitspraak die de stad opdraagt om op meerdere plekken diesels (van voor 2015) te bannen. Ulbrich liet doorschemeren dat hij niet ongelukkig is met deze en andere dieselbans. “Laat duidelijk zijn dat dit voor ons als concern een uitdaging vormt, maar het is evident dat deze uitspraken de verkoop van EV’s een push gaan geven.”

Doorbraak

Vaste prik bij de events van Pon is een presentatie van Raymond Gense, die binnen het concern verantwoordelijk is voor alle mobiliteitsontwikkelingen. Volgens Gense duurt het niet lang meer voordat Mobility as a Service (MaaS) op grote schaal doorbreekt. “Inmiddels kunnen we alle mobiliteitsvormen aan elkaar knopen. Nu moeten we het multimodaal reizen nog echt comfortabel maken. Het moet volstrekt ongecompliceerd zijn.” Strengere bouweisen en de leasefietsregeling kunnen wel eens de beslissende duw geven, denkt Gense. “Werkgevers kunnen dan aan medewerkers een elektrische fiets ter beschikking stellen. Als die één dag per week gebruikt wordt, is het financieel al voordelig. De fiets is uiteraard ook connected. De combinatie van fiets en auto is wat ons betreft een voorbeeld van hoe het moet.” Ook is er binnen de bouwplannen van grote gemeenten en projectontwikkelaars nauwelijks nog ruimte voor de auto. “Wij zeggen nu tegen projectontwikkelaars: wij regelen de mobiliteit voor de bewoners. En het mooie is dat zij bereid zijn een deel van de kosten te dragen, dat kan omdat ze geen enorm dure parkeergarages meer hoeven te bouwen.”

Google Assistent

Via dochterbedrijf Shuttel kunnen rijksambtenaren, maar ook bewoners van nieuwbouwprojecten, al gebruik maken van zowel OV, deelauto’s als fietsen. Om de inzet van deelauto’s te vergroten, introduceerde Pon een noviteit: Via Google Assistant kan een Greenwheels auto geboekt worden en indien nodig kan de boeking worden verlengd. “Daarmee neemt het gebruikersgemak weer toe.” De vraag is of deze Pon-initiatieven niet botsen met de bijvoorbeeld de uitrol van Volkswagen We, het connectiviteitsplatform van de fabrikant, waaromheen nieuwe producten – zoals deelauto’s – gelanceerd worden. “Volkswagen vindt het prima wat wij doen. In Nederland lopen we ver vooruit. Wij kennen en begrijpen de markt. De fabriek is juist heel geïnteresseerd in onze ervaringen.”

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Persevent Pon / Waar: 10 oktober, Berlijn / Aantal bezoekers: +/- 30 / Doelgroep: Journalisten.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.