Autofabrikanten lijden onder handelsoorlog VS-China

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het derde kwartaal van 2018 is voor diverse autofabrikanten slecht uitgevallen. Bij Volvo, Ford en Daimler liep de winst fors terug. De hogere importtarieven als gevolg van de internationale handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China worden als de belangrijkste oorzaak gezien.

Vooral Volvo, dat het Chinese Geely als eigenaar heeft, had te lijden onder de hogere importtarieven. Die zijn het gevolg van de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China. De operationele winst (ebit) halveerde in Q3 tot 173 miljoen euro. Het nettoresultaat daalde met meer dan 50 procent tot 105 miljoen euro. Naast de handelsbarrières die de VS en China elkaar opleggen, daalde de winst ook door gestegen uitgaven in de ontwikkeling van elektrische en autonoom rijdende auto’s. In dezelfde periode werd de productie juist opgevoerd: Volvo meldt dat die steeg van 136 duizend in Q3 van 2017 naar 155 duizend auto’s afgelopen kwartaal.

Daimler

Ook Daimler presenteerde sterk dalende cijfers, geheel in lijn met de winstwaarschuwing eerder deze week. De ebit van Daimler daalde in Q3 met 27 procent, tot 2,5 miljard euro. De belangrijkste oorzaak is de teruggelopen verkoop van Mercedes-Benz personenauto’s. In Duitsland daalde de vraag naar Mercedes met 13 procent. De ebit van Mercedes-Benz personenauto’s daalde met 35 procent naar 1,37 miljard euro. Dit hangt volgens Daimler vooral samen met de verminderde populariteit van dieselmotoren en door de overheid afgedwongen recalls.

Automotive News constateert dat ook Daimler zwaar te lijden heeft van de handelsoorlog tussen de VS en China. Beide concerns laten grote hoeveelheden suv’s voor de Chinese markt produceren in de VS.

Ford

Ook Ford kwam met dalende cijfers. Het concern behaalde over Q3 een 27 procent lagere ebit van 1,5 miljard euro. De nettowinst daalde met 37 procent naar 0,9 miljard euro. De mindere winst wordt volgens Ford veroorzaakt door problemen op de Europese markt en een teruglopende verkoop in China. In de Verenigde Staten steeg de nettowinst juist met 7,5 procent. De winst uit de (als geheel teruglopende) Chinese markt viel echter tegen en Ford heeft inmiddels aangekondigd dat het de Chinese markt als een losstaande divisie gaat exploiteren.

In Europa maakt Ford al jaren verlies. Afgelopen kwartaal was dat 216 miljoen euro, in Q3 van vorig jaar 169 miljoen. De verslechtering is volgens Ford te wijten aan de onzekere markt in Turkije en Rusland en de hoge ontwikkelingskosten van de Focus.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Autofabrikanten lijden onder handelsoorlog VS-China | Automotive Online

Autofabrikanten lijden onder handelsoorlog VS-China

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het derde kwartaal van 2018 is voor diverse autofabrikanten slecht uitgevallen. Bij Volvo, Ford en Daimler liep de winst fors terug. De hogere importtarieven als gevolg van de internationale handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China worden als de belangrijkste oorzaak gezien.

Vooral Volvo, dat het Chinese Geely als eigenaar heeft, had te lijden onder de hogere importtarieven. Die zijn het gevolg van de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China. De operationele winst (ebit) halveerde in Q3 tot 173 miljoen euro. Het nettoresultaat daalde met meer dan 50 procent tot 105 miljoen euro. Naast de handelsbarrières die de VS en China elkaar opleggen, daalde de winst ook door gestegen uitgaven in de ontwikkeling van elektrische en autonoom rijdende auto’s. In dezelfde periode werd de productie juist opgevoerd: Volvo meldt dat die steeg van 136 duizend in Q3 van 2017 naar 155 duizend auto’s afgelopen kwartaal.

Daimler

Ook Daimler presenteerde sterk dalende cijfers, geheel in lijn met de winstwaarschuwing eerder deze week. De ebit van Daimler daalde in Q3 met 27 procent, tot 2,5 miljard euro. De belangrijkste oorzaak is de teruggelopen verkoop van Mercedes-Benz personenauto’s. In Duitsland daalde de vraag naar Mercedes met 13 procent. De ebit van Mercedes-Benz personenauto’s daalde met 35 procent naar 1,37 miljard euro. Dit hangt volgens Daimler vooral samen met de verminderde populariteit van dieselmotoren en door de overheid afgedwongen recalls.

Automotive News constateert dat ook Daimler zwaar te lijden heeft van de handelsoorlog tussen de VS en China. Beide concerns laten grote hoeveelheden suv’s voor de Chinese markt produceren in de VS.

Ford

Ook Ford kwam met dalende cijfers. Het concern behaalde over Q3 een 27 procent lagere ebit van 1,5 miljard euro. De nettowinst daalde met 37 procent naar 0,9 miljard euro. De mindere winst wordt volgens Ford veroorzaakt door problemen op de Europese markt en een teruglopende verkoop in China. In de Verenigde Staten steeg de nettowinst juist met 7,5 procent. De winst uit de (als geheel teruglopende) Chinese markt viel echter tegen en Ford heeft inmiddels aangekondigd dat het de Chinese markt als een losstaande divisie gaat exploiteren.

In Europa maakt Ford al jaren verlies. Afgelopen kwartaal was dat 216 miljoen euro, in Q3 van vorig jaar 169 miljoen. De verslechtering is volgens Ford te wijten aan de onzekere markt in Turkije en Rusland en de hoge ontwikkelingskosten van de Focus.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.