Duitsland trekt 1 miljard uit voor ontwikkeling EV-accu’s

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De Duitse regering reserveert 1 miljard euro om een consortium te ondersteunen dat batterijen van elektrische auto’s wil produceren. Met het geld wordt een onderzoeksfaciliteit gefinancierd voor de ontwikkeling van solid-state batterijen van de volgende generatie. Dit meldt persbureau Reuters.

[update] Het bericht werd op dinsdag 13 november bevestigd door een officiële bekendmaking van minister Altmaier van EZ. 

De maatregelen zijn bedoeld om de afhankelijkheid van Duitse autofabrikanten van Aziatische acculeveranciers te verminderen. Ook is het doel van de regering om Duitse banen te beschermen, die gevaar lopen door de verdringing van traditionele auto’s met verbrandingsmotor. Lees hier over het dreigende gebrek aan grondstoffen voor lithium-ion accu’s.

Er zijn meer plannen voor Europese accufabrieken. Northvolt wil in Zweden de grootste lithium-ion-batterijfabriek van Europa bouwen. Het bedrijf is al een partnership aangegaan met BMW en Siemens.

Tesla denkt aan een batterijenfabriek (gigafactory) in Duitsland of Nederland, terwijl het Zuid-Koreaanse LG Chem, dat nu batterijen levert aan Renault. Audi, Porsche en Daimler, volgens Reuters een batterijenfabriek bouwt in het Poolse Wroclaw.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Duitsland trekt 1 miljard uit voor ontwikkeling EV-accu’s | Automotive Online

Duitsland trekt 1 miljard uit voor ontwikkeling EV-accu’s

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De Duitse regering reserveert 1 miljard euro om een consortium te ondersteunen dat batterijen van elektrische auto’s wil produceren. Met het geld wordt een onderzoeksfaciliteit gefinancierd voor de ontwikkeling van solid-state batterijen van de volgende generatie. Dit meldt persbureau Reuters.

[update] Het bericht werd op dinsdag 13 november bevestigd door een officiële bekendmaking van minister Altmaier van EZ. 

De maatregelen zijn bedoeld om de afhankelijkheid van Duitse autofabrikanten van Aziatische acculeveranciers te verminderen. Ook is het doel van de regering om Duitse banen te beschermen, die gevaar lopen door de verdringing van traditionele auto’s met verbrandingsmotor. Lees hier over het dreigende gebrek aan grondstoffen voor lithium-ion accu’s.

Er zijn meer plannen voor Europese accufabrieken. Northvolt wil in Zweden de grootste lithium-ion-batterijfabriek van Europa bouwen. Het bedrijf is al een partnership aangegaan met BMW en Siemens.

Tesla denkt aan een batterijenfabriek (gigafactory) in Duitsland of Nederland, terwijl het Zuid-Koreaanse LG Chem, dat nu batterijen levert aan Renault. Audi, Porsche en Daimler, volgens Reuters een batterijenfabriek bouwt in het Poolse Wroclaw.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.