‘7.000 banen weg bij Volkswagen door omschakeling naar EV’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Nacontrole van een Passat in de VW-fabriek in Emden (foto: VW)

Volkswagen heeft aangekondigd grootschalig in te zetten op elektrische automobiliteit, maar dat heeft zijn prijs voor werknemers in de fabrieken in Emden en Hannover. DPA meldt uit betrouwbare bron te hebben vernomen dat door die elektrificering bij beide fabrieken in totaal zevenduizend banen verloren gaan.

Volkswagen-ceo Herbert Diess zei eerder dat ontslagen zijn uitgesloten. Volkswagen verwacht volgens de bronnen van DPA dat met het programma voor vrijwillige vervroegde uittreding de personeelsreductie van vierduizend banen in Hannover en drieduizend in Emden volledig wordt opgevangen. In Hannover blijven er dan ruim 10 duizend werknemers over, in Emden ongeveer zesduizend. Lees hier: Volkswagen legt de EV-lat hoog.

Acea, de Europese koepel van autofabrikanten, waarschuwde al meerdere malen dat de snelle overstap naar elektrische auto’s die de EU eist, banen gaat kosten en zo de economische ontwikkeling remt. Ook zouden de elektrische auto’s nog te duur zijn voor de doorsnee Europeaan. Volgens DPA zouden in heel Duitsland 15 procent van de 800 duizend banen worden bedreigd door overstap naar elektrische auto’s. De industrie telt naar verwachting in 2030 zo’n 120 duizend banen minder.

Dieselschandaal

De versnelde overstap naar elektrisch aangedreven auto’s heeft bij Volkswagen alles te maken met het dieselschandaal. Boetes, rechtszaken, schadevergoedingen en reparaties hebben het bedrijf tot nog toe meer dan 27 miljard euro gekost, vertelde Volkswagen-cfo Frank Witter aan het Duitse weekblad Börsen-Zeitung. In 2018 heeft het concern hier nog 5,5 miljard euro aan uitgegeven. Voor 2019 reserveert Witter 2 miljard euro en voor 2020 nog 1 miljard.

Mobiliteitsconcepten

De vele aandacht die VW had voor de nasleep van de dieselfraude was er oorzaak van dat VW pas afgelopen zomer aan de slag ging met mobiliteitsconcepten, zoals concurrenten Daimler en BMW al jaren doen. Die achterstand wil het concern snel inhalen, meldt Automotive News Europe. De autoproducent wil samen met Microsoft alle connected cars koppelen aan een online marktplaats voor parkeer-, carpool- en bezorgdiensten. Deze nieuwe diensten zouden in 2025 al zo’n 1 miljard euro winst per jaar moeten maken.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘7.000 banen weg bij Volkswagen door omschakeling naar EV’ | Automotive Online

‘7.000 banen weg bij Volkswagen door omschakeling naar EV’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Nacontrole van een Passat in de VW-fabriek in Emden (foto: VW)

Volkswagen heeft aangekondigd grootschalig in te zetten op elektrische automobiliteit, maar dat heeft zijn prijs voor werknemers in de fabrieken in Emden en Hannover. DPA meldt uit betrouwbare bron te hebben vernomen dat door die elektrificering bij beide fabrieken in totaal zevenduizend banen verloren gaan.

Volkswagen-ceo Herbert Diess zei eerder dat ontslagen zijn uitgesloten. Volkswagen verwacht volgens de bronnen van DPA dat met het programma voor vrijwillige vervroegde uittreding de personeelsreductie van vierduizend banen in Hannover en drieduizend in Emden volledig wordt opgevangen. In Hannover blijven er dan ruim 10 duizend werknemers over, in Emden ongeveer zesduizend. Lees hier: Volkswagen legt de EV-lat hoog.

Acea, de Europese koepel van autofabrikanten, waarschuwde al meerdere malen dat de snelle overstap naar elektrische auto’s die de EU eist, banen gaat kosten en zo de economische ontwikkeling remt. Ook zouden de elektrische auto’s nog te duur zijn voor de doorsnee Europeaan. Volgens DPA zouden in heel Duitsland 15 procent van de 800 duizend banen worden bedreigd door overstap naar elektrische auto’s. De industrie telt naar verwachting in 2030 zo’n 120 duizend banen minder.

Dieselschandaal

De versnelde overstap naar elektrisch aangedreven auto’s heeft bij Volkswagen alles te maken met het dieselschandaal. Boetes, rechtszaken, schadevergoedingen en reparaties hebben het bedrijf tot nog toe meer dan 27 miljard euro gekost, vertelde Volkswagen-cfo Frank Witter aan het Duitse weekblad Börsen-Zeitung. In 2018 heeft het concern hier nog 5,5 miljard euro aan uitgegeven. Voor 2019 reserveert Witter 2 miljard euro en voor 2020 nog 1 miljard.

Mobiliteitsconcepten

De vele aandacht die VW had voor de nasleep van de dieselfraude was er oorzaak van dat VW pas afgelopen zomer aan de slag ging met mobiliteitsconcepten, zoals concurrenten Daimler en BMW al jaren doen. Die achterstand wil het concern snel inhalen, meldt Automotive News Europe. De autoproducent wil samen met Microsoft alle connected cars koppelen aan een online marktplaats voor parkeer-, carpool- en bezorgdiensten. Deze nieuwe diensten zouden in 2025 al zo’n 1 miljard euro winst per jaar moeten maken.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.