‘8 van de 13 fabrikanten halen Europese CO2-targets niet’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Toyota lijkt de doelstellingen gemakkelijk te halen. (Foto: Shutterstock)

Acht van de dertien autofabrikanten gaan de Europese CO2-doelstellingen niet halen en riskeren daardoor hoge boetes. Dat concludeert PA Consulting op basis van zijn jaarlijkse onderzoek naar de emissieprestaties van autofabrikanten. De resultaten sluiten aan op eerdere onderzoeken van het bedrijf.

Voor elke gram CO2 boven de doelstelling – die per fabrikant individueel wordt bepaald – betaalt de fabrikant per geregistreerd voertuig in de Europese Unie een boete. PA Consulting baseert zich bij de prognoses voor 2021 zijn op de NEDC-testprocedure, omdat deze procedure de basis vormt voor de CO2-targets van 2021. 

Volkswagen staat op basis van de berekening een boete van 1,4 miljard euro te wachten. Het merk presteert namelijk als een van de slechtste op het gebied van uitstoot reductie. In 2017 stootten de auto’s van de Volkswagen-merken gemiddeld nog 122 gram CO2 uit per kilometer. In 2021 mag dit nog maar 97,7 gram zijn. Bij fabrikant PSA zal een boete het hardst aankomen, concludeert de consultancy. De mogelijke boete van 600 miljoen euro is gebaseerd bedraagt 20 procent van de winst over 2017.

Overzicht targets en prognose PA Consulting:

Positie* Fabrikant Uitstoot 2016 Uitstoot
2017
Target 2021 Prognose PA voor 2021 Verschil (in procentpunt)
1 Toyota 105,5 103 95,1 87,1 -8
2 Renault-Nissan-Mitsubishi 111,2 112 94,8 92,1 -2,7
3 Volvo 121,5 124,3 106,7 93,7 -13
4 Honda 126,9 127,3 96,6 95,5 -1,1
5 PSA 110,4 112 93 95,6 2,6
6 Hyundai-Kia 124,7 122 94 96,1 2,1
7 Mazda 127,7 131,2 94,9 98,1 3,2
8 Fiat-Chrysler (FCA) 120 120 91,8 98,5  6,7
9 Ford 120 121 95,4 99,8 4,4
10 Volkswagen 120,4 122 97,7 101,5 3,8
11 BMW 122,9 122 102,4 104,4 2
12 Daimler 125,3 127 102,8 104,6 1,8
13 Jaguar Land Rover 150 151,4 130,6 130,1 -0,5
*positie in prognose 2021          

2030

“Autofabrikanten moeten verder kijken dan 2021. Het Europees Parlement wil wetgeving invoeren waarmee fabrikanten worden gedwongen hun doelstellingen voor CO2-emissie van 2020 met nog eens 40 procent te verlagen voor 2030. Maar het uiteindelijke percentage zal eerder rond de 35% liggen als alle belanghebbenden akkoord gaan met het voorstel van de milieuministers”, stelt Michael Schweikl, automotive-expert bij PA Consulting. “Er staat autofabrikanten dus een enorme overgang te wachten in de transitie van de oude verbrandingsmotor naar het maken van elektrische auto’s met een lage uitstoot. En hoewel er al veel ontwikkelingen op dat gebied plaatsvinden, mogen ze de complexiteit, kosten en cultuurverschuiving die deze verandering met zich meebrengt, niet onderschatten.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘8 van de 13 fabrikanten halen Europese CO2-targets niet’ | Automotive Online

‘8 van de 13 fabrikanten halen Europese CO2-targets niet’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Toyota lijkt de doelstellingen gemakkelijk te halen. (Foto: Shutterstock)

Acht van de dertien autofabrikanten gaan de Europese CO2-doelstellingen niet halen en riskeren daardoor hoge boetes. Dat concludeert PA Consulting op basis van zijn jaarlijkse onderzoek naar de emissieprestaties van autofabrikanten. De resultaten sluiten aan op eerdere onderzoeken van het bedrijf.

Voor elke gram CO2 boven de doelstelling – die per fabrikant individueel wordt bepaald – betaalt de fabrikant per geregistreerd voertuig in de Europese Unie een boete. PA Consulting baseert zich bij de prognoses voor 2021 zijn op de NEDC-testprocedure, omdat deze procedure de basis vormt voor de CO2-targets van 2021. 

Volkswagen staat op basis van de berekening een boete van 1,4 miljard euro te wachten. Het merk presteert namelijk als een van de slechtste op het gebied van uitstoot reductie. In 2017 stootten de auto’s van de Volkswagen-merken gemiddeld nog 122 gram CO2 uit per kilometer. In 2021 mag dit nog maar 97,7 gram zijn. Bij fabrikant PSA zal een boete het hardst aankomen, concludeert de consultancy. De mogelijke boete van 600 miljoen euro is gebaseerd bedraagt 20 procent van de winst over 2017.

Overzicht targets en prognose PA Consulting:

Positie* Fabrikant Uitstoot 2016 Uitstoot
2017
Target 2021 Prognose PA voor 2021 Verschil (in procentpunt)
1 Toyota 105,5 103 95,1 87,1 -8
2 Renault-Nissan-Mitsubishi 111,2 112 94,8 92,1 -2,7
3 Volvo 121,5 124,3 106,7 93,7 -13
4 Honda 126,9 127,3 96,6 95,5 -1,1
5 PSA 110,4 112 93 95,6 2,6
6 Hyundai-Kia 124,7 122 94 96,1 2,1
7 Mazda 127,7 131,2 94,9 98,1 3,2
8 Fiat-Chrysler (FCA) 120 120 91,8 98,5  6,7
9 Ford 120 121 95,4 99,8 4,4
10 Volkswagen 120,4 122 97,7 101,5 3,8
11 BMW 122,9 122 102,4 104,4 2
12 Daimler 125,3 127 102,8 104,6 1,8
13 Jaguar Land Rover 150 151,4 130,6 130,1 -0,5
*positie in prognose 2021          

2030

“Autofabrikanten moeten verder kijken dan 2021. Het Europees Parlement wil wetgeving invoeren waarmee fabrikanten worden gedwongen hun doelstellingen voor CO2-emissie van 2020 met nog eens 40 procent te verlagen voor 2030. Maar het uiteindelijke percentage zal eerder rond de 35% liggen als alle belanghebbenden akkoord gaan met het voorstel van de milieuministers”, stelt Michael Schweikl, automotive-expert bij PA Consulting. “Er staat autofabrikanten dus een enorme overgang te wachten in de transitie van de oude verbrandingsmotor naar het maken van elektrische auto’s met een lage uitstoot. En hoewel er al veel ontwikkelingen op dat gebied plaatsvinden, mogen ze de complexiteit, kosten en cultuurverschuiving die deze verandering met zich meebrengt, niet onderschatten.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.