Bosch rekent op zwaar 2019, maar investeert wel miljarden in autonome auto’s

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Bosch-ceo Volkmar Denner rekent op een verder terugloop van de omzet uit dieselsystemen (Foto: Bosch)

Een handelsoorlog, de Brexit en een dalend marktaandeel voor diesels stellen Bosch, ’s werelds grootste toeleverancier van auto-onderdelen, voor een uitdaging, zegt ceo Volkmar Denner bij de presentatie van de jaarcijfers eerder vandaag.

Het concern realiseerde in het afgelopen jaar een omzetstijging van 1,5 procent tot 77,9 miljard euro. Het resultaat is met 5,3 miljard euro (EBIT, dus voor belastingen en rente) vrijwel gelijk aan 2017. Voor dit jaar rekent Bosch ook op een gelijk resultaat, maar aan een omzetprognose waagt het concern zich niet.

Geopolitieke ontwikkelingen

Daaraan liggen volgens cfo Stefan Asenkerschbaumer geopolitieke ontwikkelingen zoals de onduidelijkheid over de voorwaarden van de Brexit en andere onenigheden over internationale handel ten grondslag. “Wat dat concreet gaat betekenen voor de omzetontwikkeling is met zicht op de onzekerheden rond ons heen niet in te schatten”, aldus Asenkerschbaumer.

Naast een teruglopende vraag naar diesels, houdt ceo Denner ook rekening met een teruglopende autoproductie. Dat er afgelopen jaar nog sprake was van een omzetstijging komt volgens de topman doordat de bedrijfswagendivisie de terugloop bij personenwagenonderdelen kon opvangen.

Blijven investeren

Desondanks blijft Bosch de komende jaren onverminderd investeren in de ontwikkeling van autonome rijsystemen. Tot 2022 trekt het concern 4 miljard euro uit. Op dit moment werken er bij Bosch circa 4.000 ontwikkelaars aan autonoom rijden. Bosch verwacht dat het dit jaar al 2 miljard euro omzet kan realiseren met rijhulpsystemen. In het verlengde van deze systemen moet in de komende tien jaar volledig autonoom rijden mogelijk worden voor iedere nieuw verkochte auto.

“Autroijden zonder bestuurder wordt een gamechanger voor de individuele mobiliteit Het gaat disruptieve businessmodellen zoals robottaxi’s en shuttlemobiliteit mogelijk maken”, zegt Denner.

Het marktpotentieel van autonoom rijden is enorm volgens Bosch. Voor de komende tien jaar verwachten analisten een marktvolume voor hard- en software in de orde van grootte van rond de 60 miljard dollar. Tegen 2025 zijn er wereldwijd 2,5 miljoen onbemande on demand shuttlebussen op de weg unterweg (Roland Berger). De omzet uit sharing-mobiliteit zal tot 2035 stijgen tot bijna 160 miljard dollar (BCG). Bosch wil voor deze vorm van mobiliteit zowel de techniek als de diensten leveren.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Bosch rekent op zwaar 2019, maar investeert wel miljarden in autonome auto’s | Automotive Online

Bosch rekent op zwaar 2019, maar investeert wel miljarden in autonome auto’s

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Bosch-ceo Volkmar Denner rekent op een verder terugloop van de omzet uit dieselsystemen (Foto: Bosch)

Een handelsoorlog, de Brexit en een dalend marktaandeel voor diesels stellen Bosch, ’s werelds grootste toeleverancier van auto-onderdelen, voor een uitdaging, zegt ceo Volkmar Denner bij de presentatie van de jaarcijfers eerder vandaag.

Het concern realiseerde in het afgelopen jaar een omzetstijging van 1,5 procent tot 77,9 miljard euro. Het resultaat is met 5,3 miljard euro (EBIT, dus voor belastingen en rente) vrijwel gelijk aan 2017. Voor dit jaar rekent Bosch ook op een gelijk resultaat, maar aan een omzetprognose waagt het concern zich niet.

Geopolitieke ontwikkelingen

Daaraan liggen volgens cfo Stefan Asenkerschbaumer geopolitieke ontwikkelingen zoals de onduidelijkheid over de voorwaarden van de Brexit en andere onenigheden over internationale handel ten grondslag. “Wat dat concreet gaat betekenen voor de omzetontwikkeling is met zicht op de onzekerheden rond ons heen niet in te schatten”, aldus Asenkerschbaumer.

Naast een teruglopende vraag naar diesels, houdt ceo Denner ook rekening met een teruglopende autoproductie. Dat er afgelopen jaar nog sprake was van een omzetstijging komt volgens de topman doordat de bedrijfswagendivisie de terugloop bij personenwagenonderdelen kon opvangen.

Blijven investeren

Desondanks blijft Bosch de komende jaren onverminderd investeren in de ontwikkeling van autonome rijsystemen. Tot 2022 trekt het concern 4 miljard euro uit. Op dit moment werken er bij Bosch circa 4.000 ontwikkelaars aan autonoom rijden. Bosch verwacht dat het dit jaar al 2 miljard euro omzet kan realiseren met rijhulpsystemen. In het verlengde van deze systemen moet in de komende tien jaar volledig autonoom rijden mogelijk worden voor iedere nieuw verkochte auto.

“Autroijden zonder bestuurder wordt een gamechanger voor de individuele mobiliteit Het gaat disruptieve businessmodellen zoals robottaxi’s en shuttlemobiliteit mogelijk maken”, zegt Denner.

Het marktpotentieel van autonoom rijden is enorm volgens Bosch. Voor de komende tien jaar verwachten analisten een marktvolume voor hard- en software in de orde van grootte van rond de 60 miljard dollar. Tegen 2025 zijn er wereldwijd 2,5 miljoen onbemande on demand shuttlebussen op de weg unterweg (Roland Berger). De omzet uit sharing-mobiliteit zal tot 2035 stijgen tot bijna 160 miljard dollar (BCG). Bosch wil voor deze vorm van mobiliteit zowel de techniek als de diensten leveren.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.