Britse auto-industrie krijgt nu al harde klappen van Brexit

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Er staan duizenden Britse banen op het spel bij een no-deal Brexit. (Foto: Shutterstock)

De Britse autosector is vorig jaar al hard geraakt door de dreiging van de komende Brexit. Dat meldt brancheorganisatie Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT). De totale productie van auto’s daalde vorig jaar met 9,1 procent naar 1,51 miljoen, terwijl de totale verkoop in de EU gelijkbleef. De zeven voorgaande jaren groeide de productie. De daling heeft volgens voorzitter Mike Hawes te maken met de onzekerheid die de Brexit met zich meebrengt. “De uitdagingen waarmee onze leden geconfronteerd worden zijn inmens”, stelt Hawes. “Met nog slechts zestig dagen te gaan tot Brexit, roepen we alle partijen op om een no-deal te voorkomen.”

Logistieke nachtmerrie

Ongeveer tachtig procent van de auto’s die op Brits grondgebied gemaakt worden, wordt geëxporteerd. Iets meer dan de helft (53%) belandt in andere EU-landen. Een op de zeven auto’s gaat naar een land waar de EU handelsafspraken mee heeft, waar de Britten geen onderdeel meer van zijn als ze zonder deal de EU verlaten. Volgens SMMT werd er 46,5% minder geïnvesteerd in de ontwikkeling en productie van auto’s. Dat een aantal grote fabrikanten beloofde in het VK te blijven, is slechts een pleister op de wond, aldus Hawes.

Er werken 186 duizend mensen in de Britse auto-industrie. Die banen staan op het spel. “Bedrijven wachten op helderheid over de toekomstige handelsrelatie van de Britten met de EU. Bij een no-deal zou er enorme permanente schade worden aangebracht.”

Ook koepelorganisaties Acea en Clepa vrezen een logistieke nachtmerrie bij een no-deal Brexit. “Dagelijks rijden er 1.100 trucks met auto- en motoronderdelen naar het VK. Zelfs korte hick-ups kunnen leiden tot enorme logistieke problemen omdat de hele industrie werkt met strakke ‘just in time’ en ‘just in sequence’ leveringen.” 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Britse auto-industrie krijgt nu al harde klappen van Brexit | Automotive Online

Britse auto-industrie krijgt nu al harde klappen van Brexit

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Er staan duizenden Britse banen op het spel bij een no-deal Brexit. (Foto: Shutterstock)

De Britse autosector is vorig jaar al hard geraakt door de dreiging van de komende Brexit. Dat meldt brancheorganisatie Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT). De totale productie van auto’s daalde vorig jaar met 9,1 procent naar 1,51 miljoen, terwijl de totale verkoop in de EU gelijkbleef. De zeven voorgaande jaren groeide de productie. De daling heeft volgens voorzitter Mike Hawes te maken met de onzekerheid die de Brexit met zich meebrengt. “De uitdagingen waarmee onze leden geconfronteerd worden zijn inmens”, stelt Hawes. “Met nog slechts zestig dagen te gaan tot Brexit, roepen we alle partijen op om een no-deal te voorkomen.”

Logistieke nachtmerrie

Ongeveer tachtig procent van de auto’s die op Brits grondgebied gemaakt worden, wordt geëxporteerd. Iets meer dan de helft (53%) belandt in andere EU-landen. Een op de zeven auto’s gaat naar een land waar de EU handelsafspraken mee heeft, waar de Britten geen onderdeel meer van zijn als ze zonder deal de EU verlaten. Volgens SMMT werd er 46,5% minder geïnvesteerd in de ontwikkeling en productie van auto’s. Dat een aantal grote fabrikanten beloofde in het VK te blijven, is slechts een pleister op de wond, aldus Hawes.

Er werken 186 duizend mensen in de Britse auto-industrie. Die banen staan op het spel. “Bedrijven wachten op helderheid over de toekomstige handelsrelatie van de Britten met de EU. Bij een no-deal zou er enorme permanente schade worden aangebracht.”

Ook koepelorganisaties Acea en Clepa vrezen een logistieke nachtmerrie bij een no-deal Brexit. “Dagelijks rijden er 1.100 trucks met auto- en motoronderdelen naar het VK. Zelfs korte hick-ups kunnen leiden tot enorme logistieke problemen omdat de hele industrie werkt met strakke ‘just in time’ en ‘just in sequence’ leveringen.” 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.