VN: Noodremhulp AEBS vanaf 2022 verplicht in nieuwe auto’s

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Het systeem kan jaarlijks 1.000 levens redden. (Foto: Bosch)

Advanced Emergency Braking Systems (AEBS) zitten bij veel nieuwe auto’s al in de standaarduitrusting of zijn als optie leverbaar. Maar als het aan Unece, de economische commissie van de Verenigde Naties, ligt worden ze binnenkort verplicht. Afgelopen dinsdag stemden 40 aangesloten landen voor een verplichting.

Op de exacte invulling van de regels moet nog worden gestemd in juni, maar de EU en Japan hebben al ingestemd met de invoering. Het aannemen van het wetsvoorstel is nog slechts een formaliteit, aldus Unece-woordvoerder Jean-Isaias Rodriguez.

De verplichting zou van kracht moeten worden in 2022. Er komen vanaf dat moment naar verwachting 15 miljoen nieuwe auto’s per jaar op de markt in de EU met AEBS. De verplichting gaat niet gelden voor auto’s die al op de markt zijn of het bestaande wagenpark. Bekijk hier het gehele wetsvoorstel.

De regels voorzien in een AEBS die ingrijpen bij snelheden lager dan 60 kilometer per uur. Sensoren registreren de afstand tot andere auto’s en voetgangers en waarschuwen de bestuurder wanneer een botsing dreigt. Wanneer deze niet zelf ingrijpt, remt het voertuig zelf. Volgens schattingen van de Europese Commissie kunnen automatische noodremsystemen elk jaar duizend levens sparen.

VN: Noodremhulp AEBS vanaf 2022 verplicht in nieuwe auto’s | Automotive Online

VN: Noodremhulp AEBS vanaf 2022 verplicht in nieuwe auto’s

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Het systeem kan jaarlijks 1.000 levens redden. (Foto: Bosch)

Advanced Emergency Braking Systems (AEBS) zitten bij veel nieuwe auto’s al in de standaarduitrusting of zijn als optie leverbaar. Maar als het aan Unece, de economische commissie van de Verenigde Naties, ligt worden ze binnenkort verplicht. Afgelopen dinsdag stemden 40 aangesloten landen voor een verplichting.

Op de exacte invulling van de regels moet nog worden gestemd in juni, maar de EU en Japan hebben al ingestemd met de invoering. Het aannemen van het wetsvoorstel is nog slechts een formaliteit, aldus Unece-woordvoerder Jean-Isaias Rodriguez.

De verplichting zou van kracht moeten worden in 2022. Er komen vanaf dat moment naar verwachting 15 miljoen nieuwe auto’s per jaar op de markt in de EU met AEBS. De verplichting gaat niet gelden voor auto’s die al op de markt zijn of het bestaande wagenpark. Bekijk hier het gehele wetsvoorstel.

De regels voorzien in een AEBS die ingrijpen bij snelheden lager dan 60 kilometer per uur. Sensoren registreren de afstand tot andere auto’s en voetgangers en waarschuwen de bestuurder wanneer een botsing dreigt. Wanneer deze niet zelf ingrijpt, remt het voertuig zelf. Volgens schattingen van de Europese Commissie kunnen automatische noodremsystemen elk jaar duizend levens sparen.