‘Audi snijdt 15 miljard euro aan kosten weg’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
Bram Schot haalt Audi's EV-doelstellingen twee jaar naar voren. (Foto: Audi)

Audi wil tot 2022 voor 15 miljard euro aan kostenbesparingen doorvoeren. De besparingen zijn nodig om concurrenten als BMW, Mercedes en Tesla voor te blijven, maar ook om het teruglopende rendement en de afzet van auto’s het hoofd te bieden. Dat zegt Audi-ceo Bram Schot vandaag in een interview met de Duitse krant Handelsblatt.  

De Nederlander, die sinds december officieel aan het roer staat bij Audi, wil met een drastisch saneringsprogramma het bedrijf competitief houden. Zijn plan is 15 miljard euro te besparen tot 2022. “Op de weg daar naartoe zijn er geen taboes“, aldus Schot in het interview. Zo komt een derde van het motorenaanbod te vervallen, net als tien procent van het management. Ook de dure nachtproductie op de hoofdvestiging in het Duitse Ingolstadt komt te vervallen. 

EV-doelen naar voren

“Duidelijk is dat het kostenniveau te hoog is“, vindt Schot. Om de aansluiting met de concurrentie mogelijk te houden, wil de opvolger van Rupert Stadler nog sneller overstappen op elektromobiliteit. Was voorheen het doel dat in 2025 iedere vierde Audi een elektrische aandrijflijn heeft, Schot geeft nu aan dat hij dit doel tot twee jaar eerder wil bereiken.Lees hier meer over de EV-doelen van Audi.

Verder wil Schot een directeur voor de activiteiten in China aanstellen en daarmee de grootste afzetmarkt voor Audi meer gewicht geven. Minstens zo belangrijk is volgens Schot de bedrijfscultuur. Audi, tot nu toe geleid door hiërarchische machtsstructuren, moet “opener, vrouwlijker en jonger worden”, aldus de nieuwe topman. “Ik heb de collectieve intelligentie van het hele bedrijf nodig, anders heb ik bij voorbaat verloren.”

Volgens de krant reageren de bonden niet positief op de plannen, maar zij wachten met hun oordeel tot er een uitgewerkt plan ligt. 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

‘Audi snijdt 15 miljard euro aan kosten weg’ | Automotive Online

‘Audi snijdt 15 miljard euro aan kosten weg’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
Bram Schot haalt Audi's EV-doelstellingen twee jaar naar voren. (Foto: Audi)

Audi wil tot 2022 voor 15 miljard euro aan kostenbesparingen doorvoeren. De besparingen zijn nodig om concurrenten als BMW, Mercedes en Tesla voor te blijven, maar ook om het teruglopende rendement en de afzet van auto’s het hoofd te bieden. Dat zegt Audi-ceo Bram Schot vandaag in een interview met de Duitse krant Handelsblatt.  

De Nederlander, die sinds december officieel aan het roer staat bij Audi, wil met een drastisch saneringsprogramma het bedrijf competitief houden. Zijn plan is 15 miljard euro te besparen tot 2022. “Op de weg daar naartoe zijn er geen taboes“, aldus Schot in het interview. Zo komt een derde van het motorenaanbod te vervallen, net als tien procent van het management. Ook de dure nachtproductie op de hoofdvestiging in het Duitse Ingolstadt komt te vervallen. 

EV-doelen naar voren

“Duidelijk is dat het kostenniveau te hoog is“, vindt Schot. Om de aansluiting met de concurrentie mogelijk te houden, wil de opvolger van Rupert Stadler nog sneller overstappen op elektromobiliteit. Was voorheen het doel dat in 2025 iedere vierde Audi een elektrische aandrijflijn heeft, Schot geeft nu aan dat hij dit doel tot twee jaar eerder wil bereiken.Lees hier meer over de EV-doelen van Audi.

Verder wil Schot een directeur voor de activiteiten in China aanstellen en daarmee de grootste afzetmarkt voor Audi meer gewicht geven. Minstens zo belangrijk is volgens Schot de bedrijfscultuur. Audi, tot nu toe geleid door hiërarchische machtsstructuren, moet “opener, vrouwlijker en jonger worden”, aldus de nieuwe topman. “Ik heb de collectieve intelligentie van het hele bedrijf nodig, anders heb ik bij voorbaat verloren.”

Volgens de krant reageren de bonden niet positief op de plannen, maar zij wachten met hun oordeel tot er een uitgewerkt plan ligt. 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.