‘Mini-fabriek Oxford dicht bij harde Brexit’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Er worden al sinds 2014 Mini's gebouwd in Oxford. (Foto: Shutterstock)

BMW overweegt de productie van Mini van Oxford naar VDL Nedcar te verhuizen als het komt tot een harde Brexit. Dat heeft BMW-directielid Peter Schwarzenbauer gezegd op de Autosalon van Genève. “Een harde Bexit is een worst case scenario”, aldus Schwarzenbauer. “Dat kan betekenen dat we de Mini-productie verhuizen. We kunnen geen tien procent kostenstijging absorberen”, zegt Schwarzenbauer tegen Skynews. Er worden al sinds 1914 Mini’s gebouwd in Oxford.

Volgens internationale media zou dit betekenen dat de productie verhuist naar VDL Nedcar. Het Nederlandse bedrijf verwacht – eveneens als gevolg van de Brexit – dit jaar minder Mini’s te produceren.

Toyota

Ook topmensen van Toyota hebben in Genève laten doorschemeren dat de productie van Toyota’s in de VK in gevaar komt bij een harde Brexit. Johan van Zyl, ceo van Toyota Motor Europe, wil geen garanties geven. “Maar een harde Brexit heeft een negatieve impact op onze competiviteit, terwijl we die juist blijvend willen verbeteren”, tekent de Britse krant The Guardian op. 

Eerder al meldde Honda de fabriek in Swindon in gaan sluiten. Volgens de Japanse fabrikant is er niet direct een relatie tot de Brexit. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Mini-fabriek Oxford dicht bij harde Brexit’ | Automotive Online

‘Mini-fabriek Oxford dicht bij harde Brexit’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Er worden al sinds 2014 Mini's gebouwd in Oxford. (Foto: Shutterstock)

BMW overweegt de productie van Mini van Oxford naar VDL Nedcar te verhuizen als het komt tot een harde Brexit. Dat heeft BMW-directielid Peter Schwarzenbauer gezegd op de Autosalon van Genève. “Een harde Bexit is een worst case scenario”, aldus Schwarzenbauer. “Dat kan betekenen dat we de Mini-productie verhuizen. We kunnen geen tien procent kostenstijging absorberen”, zegt Schwarzenbauer tegen Skynews. Er worden al sinds 1914 Mini’s gebouwd in Oxford.

Volgens internationale media zou dit betekenen dat de productie verhuist naar VDL Nedcar. Het Nederlandse bedrijf verwacht – eveneens als gevolg van de Brexit – dit jaar minder Mini’s te produceren.

Toyota

Ook topmensen van Toyota hebben in Genève laten doorschemeren dat de productie van Toyota’s in de VK in gevaar komt bij een harde Brexit. Johan van Zyl, ceo van Toyota Motor Europe, wil geen garanties geven. “Maar een harde Brexit heeft een negatieve impact op onze competiviteit, terwijl we die juist blijvend willen verbeteren”, tekent de Britse krant The Guardian op. 

Eerder al meldde Honda de fabriek in Swindon in gaan sluiten. Volgens de Japanse fabrikant is er niet direct een relatie tot de Brexit. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.