Salon van Genève: Autofabrikanten voorzien verdere consolidatie

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Fiat presenteerde EV-concept Centoventi. (Foto: FCA)

Grote autofabrikanten zoals PSA en Fiat Chrysler zoeken actief naar strategische samenwerkingen of fusies met andere grote fabrikanten. Dat vertelden ceo’s Carlos Tavares (PSA) en Mike Manley (FCA) tijdens de persdagen op de Salon van Genève, die nu plaatsvindt. Dat melden internationale media. Andere grote fabrikanten zoals BMW en Daimler en Ford en Volkswagen kondigden onlangs al intensieve samenwerkingsprojecten aan. Volgens de fabrikanten zijn de investeringen die momenteel worden vereist, te groot voor individuele bedrijven.

Reuters meldde dat PSA zoekt naar partners om onder meer de gewenste groei in de VS te kunnen realiseren. FCA zou daarvoor een geschikte kandidaat zijn, er zouden al verkennende gesprekken hebben plaatsgevonden. Manley en Tavares vertelden in een reactie dat ze zoeken naar deals die hun bedrijven sterker maken, zonder daarbij namen te noemen. De vorig jaar overleden FCA-topman Sergio Marchionne was een groot voorstander van consolidatie. Onder zijn bewind waren er constant speculaties over mogelijke (fusie)partners. Manley meldde dat Maserati niet te koop staat, iets dat door verschillende media werd gesuggereerd. 

Tata zou overwegen om een deel van de aandelen in Jaguar Land Rover te verkopen, werd eerder deze week bekend. PSA wordt ook hier genoemd als een mogelijke koper. PSA zou daarmee de felbegeerde premiummerken krijgen, die het zelf ontbeert, al probeert het met DS nu wel de premiummarkt te betreden. 

Autonome voertuigen 

Volkswagen meldde op de salon dat het verwacht dat er maar mondjesmaat autonome voertuigen verkocht zullen worden. Volgens Thomas Sedran, lid van de Raad van Bestuur, zijn de voertuigen te prijzig. “En het kost nog zeker vijf jaar om het te ontwikkelen. De problemen waarmee we geconfronteerd worden, zijn vergelijkbaar met die van de missie naar Mars”, tekent Automotive News Europe op. Ook Sedran denkt niet dat Level 5 autonoom rijden ooit gerealiseerd wordt. “Slechts in enkele steden zal de infrastructuur goed genoeg zijn. En dan nog zijn er altijd factoren, zoals weersomstandigheden, die een berijder dwingen het stuur over te nemen.” Volgens Serdar kost de autonome techniek voor een Level 3 voertuig nu nog 50 duizend euro. Dat bedrag moet terug naar 6 á 7 duizend om commercieel aantrekkelijke autonome auto’s te kunnen bouwen. “Dat vereist nog enorme investeringen in deze techniek.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Salon van Genève: Autofabrikanten voorzien verdere consolidatie | Automotive Online

Salon van Genève: Autofabrikanten voorzien verdere consolidatie

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Fiat presenteerde EV-concept Centoventi. (Foto: FCA)

Grote autofabrikanten zoals PSA en Fiat Chrysler zoeken actief naar strategische samenwerkingen of fusies met andere grote fabrikanten. Dat vertelden ceo’s Carlos Tavares (PSA) en Mike Manley (FCA) tijdens de persdagen op de Salon van Genève, die nu plaatsvindt. Dat melden internationale media. Andere grote fabrikanten zoals BMW en Daimler en Ford en Volkswagen kondigden onlangs al intensieve samenwerkingsprojecten aan. Volgens de fabrikanten zijn de investeringen die momenteel worden vereist, te groot voor individuele bedrijven.

Reuters meldde dat PSA zoekt naar partners om onder meer de gewenste groei in de VS te kunnen realiseren. FCA zou daarvoor een geschikte kandidaat zijn, er zouden al verkennende gesprekken hebben plaatsgevonden. Manley en Tavares vertelden in een reactie dat ze zoeken naar deals die hun bedrijven sterker maken, zonder daarbij namen te noemen. De vorig jaar overleden FCA-topman Sergio Marchionne was een groot voorstander van consolidatie. Onder zijn bewind waren er constant speculaties over mogelijke (fusie)partners. Manley meldde dat Maserati niet te koop staat, iets dat door verschillende media werd gesuggereerd. 

Tata zou overwegen om een deel van de aandelen in Jaguar Land Rover te verkopen, werd eerder deze week bekend. PSA wordt ook hier genoemd als een mogelijke koper. PSA zou daarmee de felbegeerde premiummerken krijgen, die het zelf ontbeert, al probeert het met DS nu wel de premiummarkt te betreden. 

Autonome voertuigen 

Volkswagen meldde op de salon dat het verwacht dat er maar mondjesmaat autonome voertuigen verkocht zullen worden. Volgens Thomas Sedran, lid van de Raad van Bestuur, zijn de voertuigen te prijzig. “En het kost nog zeker vijf jaar om het te ontwikkelen. De problemen waarmee we geconfronteerd worden, zijn vergelijkbaar met die van de missie naar Mars”, tekent Automotive News Europe op. Ook Sedran denkt niet dat Level 5 autonoom rijden ooit gerealiseerd wordt. “Slechts in enkele steden zal de infrastructuur goed genoeg zijn. En dan nog zijn er altijd factoren, zoals weersomstandigheden, die een berijder dwingen het stuur over te nemen.” Volgens Serdar kost de autonome techniek voor een Level 3 voertuig nu nog 50 duizend euro. Dat bedrag moet terug naar 6 á 7 duizend om commercieel aantrekkelijke autonome auto’s te kunnen bouwen. “Dat vereist nog enorme investeringen in deze techniek.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.