Tesla heeft financiering Chinese fabriek rond

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Een Tesla Model X in de showroom in Chengdu, China (foto: Shutterstock)

Eind vorig jaar kondigde de Amerikaanse autobouwer Tesla aan snel werk te gaan maken van de Chinese fabriek. In de buurt van Shanghai werd een stuk grond gevonden en nu is ook de financiering rond. De naar schatting 521 miljoen dollar (465 miljoen euro) die nog nodig was voor de bouw van de fabriek, wordt geheel door Chinese financiers bij elkaar gebracht. Dit blijkt uit stukken die gedeponeerd zijn bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC. De fabriek gaat in totaal zo’n twee miljard dollar kosten, maakte Tesla-ceo Elon Musk eerder bekend. 

Tesla wordt de eerste buitenlandse autofabrikant die een eigen fabriek in China vestigt. Het merk maakt zo’n haast met de Chinese fabriek omdat de verkoop van Tesla’s in China sterk te lijden heeft onder de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten. De import van Tesla’s in China wordt volgens de Telegraaf nu nog met een tarief van 40 procent belast. 

Dalende prijzen

Om dat te compenseren heeft Tesla de prijzen in China vorig jaar verlaagd, zodat de consumentenprijs gelijk blijft. Het merk van elektrische auto’s is nu ook wereldwijd de prijzen aan het verlagen, werd afgelopen week bekend. In Nederland is de prijs van de duurste modellen tot 50 duizend euro omlaag gebracht.

Lees hier meer over de prijsverlagingen bij Tesla. ‘Het is vooral heel sneu voor de mensen die begin dit jaar een dure Tesla hebben gekocht.’

Ook in Duitsland zijn de prijzen sterk gedaald. Daar werd Tesla bovendien gedwongen om misleidende reclame van de website te halen. Het merk bood de auto’s aan tegen twee prijzen. Een daarvan lag circa vijfduizend euro lager dan de werkelijke prijs. Het verschil werd aangeduid als “te verwachtend besparingen in de komende jaren”. Deze zouden moeten komen door besparingen op brandstof en belastingen. Misleidende reclame, oordeelde de Duitse Reclame Code Commissie, in een zaak die werd aangespannen door Automobilwoche.  

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Tesla heeft financiering Chinese fabriek rond | Automotive Online

Tesla heeft financiering Chinese fabriek rond

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Een Tesla Model X in de showroom in Chengdu, China (foto: Shutterstock)

Eind vorig jaar kondigde de Amerikaanse autobouwer Tesla aan snel werk te gaan maken van de Chinese fabriek. In de buurt van Shanghai werd een stuk grond gevonden en nu is ook de financiering rond. De naar schatting 521 miljoen dollar (465 miljoen euro) die nog nodig was voor de bouw van de fabriek, wordt geheel door Chinese financiers bij elkaar gebracht. Dit blijkt uit stukken die gedeponeerd zijn bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC. De fabriek gaat in totaal zo’n twee miljard dollar kosten, maakte Tesla-ceo Elon Musk eerder bekend. 

Tesla wordt de eerste buitenlandse autofabrikant die een eigen fabriek in China vestigt. Het merk maakt zo’n haast met de Chinese fabriek omdat de verkoop van Tesla’s in China sterk te lijden heeft onder de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten. De import van Tesla’s in China wordt volgens de Telegraaf nu nog met een tarief van 40 procent belast. 

Dalende prijzen

Om dat te compenseren heeft Tesla de prijzen in China vorig jaar verlaagd, zodat de consumentenprijs gelijk blijft. Het merk van elektrische auto’s is nu ook wereldwijd de prijzen aan het verlagen, werd afgelopen week bekend. In Nederland is de prijs van de duurste modellen tot 50 duizend euro omlaag gebracht.

Lees hier meer over de prijsverlagingen bij Tesla. ‘Het is vooral heel sneu voor de mensen die begin dit jaar een dure Tesla hebben gekocht.’

Ook in Duitsland zijn de prijzen sterk gedaald. Daar werd Tesla bovendien gedwongen om misleidende reclame van de website te halen. Het merk bood de auto’s aan tegen twee prijzen. Een daarvan lag circa vijfduizend euro lager dan de werkelijke prijs. Het verschil werd aangeduid als “te verwachtend besparingen in de komende jaren”. Deze zouden moeten komen door besparingen op brandstof en belastingen. Misleidende reclame, oordeelde de Duitse Reclame Code Commissie, in een zaak die werd aangespannen door Automobilwoche.  

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.