Beursanalyse | Duitse aandelen ondergewaardeerd, PSA te duur

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De meeste aandelen zijn ondergewaardeerd. (Foto: Shutterstock)

De aandelen van de drie grote Duitse merken zijn momenteel met een grote ‘korting’ verkrijgbaar. De merken zijn momenteel lager genoteerd dan ze zouden moeten zijn. Dat stellen beursanalisten van Morningstar, die op verzoek van Automotive de prestaties van de grote autofabrikanten hebben beoordeeld. De beurskoers van de fabrikanten is vergeleken met de prijs die de aandelen volgens de analisten waard zijn. Naast Daimler, BMW en Volkswagen zijn volgens Morningstar ook Tata, Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en Renault zwaar ondergewaardeerd. Van drie merken, Tesla, Ferrari en PSA, wordt er in de ogen van Morningstar een te hoge prijs per aandeel betaald.

Onzekerheid

De Fair Value (reële koerswaarde) van de Duitse merken is de afgelopen maanden verhoogd, terwijl de koers juist daalde als gevolg van de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China en de Brexit die op een chaos dreigt uit te lopen. De vrees voor importheffingen over en weer en logistieke problemen die de productie in gevaar kunnen brengen, hebben beleggers voorzichtig gemaakt ten aanzien van auto-aandelen en de verwachte autoverkopen. “Het is meer het sentiment omtrent mogelijke problemen in de toekomst dan dat de daadwerkelijke resultaten tegenvallen”, stelt Richard Hilgert, analist bij Morningstar. Een andere reden voor de lage beurskoers is de angst dat de diesel niet meer uit het verdomhoekje komt. “De eisen worden steeds strenger en steeds meer steden verbieden diesels in hun stadscentrum. De bruikbaarheid van diesels dreigt beperkt te worden, zodat de vraag in diverse Europese landen aan het afnemen is.” Maar, concludeert Hilgert, de Duitse fabrikanten zijn financieel sterk en stabiel winstgevend.

Autonome auto

Een andere reden dat de koersen bij de meeste Europese fabrikanten over het algemeen ondergewaardeerd zijn, is de herbeoordeling van alle modellen voor de WLTP-emissietest. Die heeft ertoe geleid dat in 2018 een heleboel modellen of modelvarianten gedurende enige tijd niet leverbaar waren. Dat heeft met name bij de Duitse fabrikanten aan de verkoopaantallen geknaagd. Ook worden de aandelenkoersen van diverse autofabrikanten gedrukt door de hoge investeringen in elektrificatie en in de ontwikkeling van autonoom rijdende voertuigen. Daar worden miljarden in gestoken zonder dat daar op korte termijn commercieel resultaat van te verwachten is.

Aandelenanalyse Morningstar 

Aandeel Morningstar Rating (beoordeling langetermijn prestaties) Moat (hoe uniek zijn de producten/diensten van het merk) Fair Value (reële beurswaarde volgens Morningstar) Koers per 04-03-2019 Koers/Fair Value (wat is het percentage van de huidige koers ten opzichte van de fair value)
Tata Motors ***** Narrow  USD 39,50  13,00 0,32
Fiat Chrysler Automobiles **** None  EUR 25,00  12,90 0,51
Daimler ***** None  EUR 85,00  53,00 0,62
BMW **** Narrow  EUR 117,00  75,00 0,64
Nissan Motor Company **** None  USD 26,00  17,20 0,66
Volkswagen **** None  EUR 230,00  155,00 0,67
Renault **** None  EUR 88,00  60,80 0,69
Ford Motor Co **** None  USD 12,00  8,80 0,73
Honda Motor Company **** None  USD 34,00  28,00 0,82
General Motors **** None  USD 47,00  39,50 0,84
Dongfeng Motor Group *** None  HKD 9,50  8,50 0,89
Hyundai Motor Company *** None  KRW 133.000  122.000 0,91
Toyota *** None  USD 125,00  120,00 0,96
Great Wall Motor Company *** None  HKD 6,10  6,00 0,98
Tesla Motors ** None  USD 240,00  295,00 1,23
Groupe Peugeot SA ** None  EUR 16,00  23,00 1,43
Ferrari * Wide  EUR 62,00  115,00 1,85

Bron: Morningstar (data per 4 maart 2019), bewerking Automotive.
EUR = euro, USD = Amerikaanse dollar, HKD = Hong Kong dollar en KRW =  Koreaanse won

Crisis

Ook Renault heeft het lastig op de beurs. Een gevolg van de stagnerende verkoop, maar ook de leiderschapscrisis rond de gearresteerde topman Carlos Ghosn speelt mee. De aandelenkoers is dus iets teruglopen, terwijl Morningstar de Fair Value verhoogde omdat het vindt dat Renault solide financiële resultaten boeken en dankzij zijn schaal goed gepositioneerd is in het internationale speelveld. Daardoor is het aandeel nu fors ondergewaardeerd. Bij PSA is de reële waarde eveneens verhoogd, maar de koers is nog veel harder gestegen. En dus vindt Morningstar nu dat het aandeel PSA te duur is. “De overname van Opel, goed gekozen nieuwe modellen en aantrekkende economieën hebben de verkopen en de resultaten flink opgestuwd en het zelfvertrouwen een flinke impuls gegeven. Zozeer zelfs dat Peugeot weer internationale expansie oppakt. Het Franse merk keert terug op de Amerikaanse markt. Ook gaat het concern met het merk Citroën naar India en Rusland gaan kennismaken met Opel. Het PSA-concern wil zo minder afhankelijk worden van Europa”, stelt Hilgert. Wel is het volgens hem onontkoombaar dat PSA een fuseert of een grootschalig partnership aangaat om competitief te kunnen worden, ook buiten Europa. “Daarbij wordt negentig procent van de voertuigen nu gebouwd in Europa, dat legt meer druk op de loonkosten en dus marge dan bij fabrikanten die meer spreiding hebben.”

Omgedraaid

Tesla is een ander merk dat van onder- naar overgewaardeerd is gegaan. De Model 3 is sinds kort ook in Europa te koop en de grote aantallen zijn nu in aantocht. “Toch zijn er ook signalen dat het niet allemaal vlekkeloos gaat. Eerder waren de productiemanco’s en slechte afwerking al bekend, nu zet Tesla ook het mes in de consumentenprijzen”, stelt Morningstar. In vergelijking met een jaar geleden is Tesla’s reële waarde volgens de beursanalist gedaald, en de koers is juist gestegen waardoor het aandeel nu overgewaardeerd is.

De koers van Ferrari is ten opzichte van vorig jaar ruimschoots verdubbeld. De omzet bleef zo goed als gelijk, maar Ferrari slaagde er wel in om de marge te vergroten. Daarom is ook de fair value is verhoogd, maar de koers is veel sterker opgelopen. De markt hoopt op veel hogere winsten dan Morningstar’s analist Hilgert voor mogelijk houdt, ook al is Ferrari het enige merk dat niet-inwisselbaar is (lees: het heeft een hoge Moat en is daarom veel minder gevoelig voor concurrentie).

Tata

Tot slot twee merken die tegen een grote ‘korting’ verkrijgbaar zijn. De koers van Tata is fors omlaag geduikeld als gevolg van alle problemen onder meer rond Jaguar Land Rover. De Fair Value is ook verlaagd, maar lang niet zo veel als de koersdaling. Tata is een enorm concern dat op lange termijn een gezonde speler op de internationale automarkt moet kunnen worden. Fiat Chrysler Automobiles heeft het volgens Morningstar goed gedaan. Het aandeel noteert nu met een korting van 49 procent ten opzichte van de reële waarde.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.