Volkswagen schrapt 5 tot 7 duizend banen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Volkswagen verwacht 5% meer omzet dit jaar. (Foto: VW)

Volkswagen wil in 2023 het aantal medewerkers met 5 tot 7 duizend reduceren. Gedwongen ontslagen worden niet uitgesloten, maar het merk denkt een groot deel te kunnen opvangen door medewerkers die met pensioen gaan niet te vervangen. Dat meldt de fabrikant vandaag op zijn jaarlijkse persconferentie.

De maatregel is nodig om de winstgevendheid van het concern op peil te houden, zegt Ralf Brandstätter, coo bij het concern. Tot 2023 wordt er 19 miljard geïnvesteerd in onder meer het verduurzamen van het gamma om zo aan de CO2-eisen te voldoen. Dat is 8 miljard meer dan oorspronkelijk was gepland. Naast het reduceren van het aantal arbeidsplaatsen worden er ook modelvarianten geschrapt om kosten te besparen. In totaal moeten de besparingen oplopen tot 5,9 miljard euro per jaar.

Tien miljoen

Het bedrijf investeert fors in de ontwikkeling van EV’s. Zo gaat het tweeduizend mensen aantrekken voor de ontwikkeling van onder meer software. Ook meldt VW dat het op schema ligt als het gaat om de EV-ambities. Later dit jaar wordt de eerste EV die is gebouwd op het speciaal daarvoor ontwikkelde MEB-platform, de ID, gepresenteerd. In de komende tien jaar moeten er tien miljoen volledig elektrische Volkswagens gebouwd worden. Volkswagen stelt het MEB-platform ook ter beschikking aan andere fabrikanten, zo zou onder meer Ford het platform gaan gebruiken.

Volkswagen denkt dit jaar de winst op peil te kunnen houden, ondanks de onzekere economische omstandigheden. De verwachte omzetgroei bedraagt vijf procent. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Volkswagen schrapt 5 tot 7 duizend banen | Automotive Online

Volkswagen schrapt 5 tot 7 duizend banen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Volkswagen verwacht 5% meer omzet dit jaar. (Foto: VW)

Volkswagen wil in 2023 het aantal medewerkers met 5 tot 7 duizend reduceren. Gedwongen ontslagen worden niet uitgesloten, maar het merk denkt een groot deel te kunnen opvangen door medewerkers die met pensioen gaan niet te vervangen. Dat meldt de fabrikant vandaag op zijn jaarlijkse persconferentie.

De maatregel is nodig om de winstgevendheid van het concern op peil te houden, zegt Ralf Brandstätter, coo bij het concern. Tot 2023 wordt er 19 miljard geïnvesteerd in onder meer het verduurzamen van het gamma om zo aan de CO2-eisen te voldoen. Dat is 8 miljard meer dan oorspronkelijk was gepland. Naast het reduceren van het aantal arbeidsplaatsen worden er ook modelvarianten geschrapt om kosten te besparen. In totaal moeten de besparingen oplopen tot 5,9 miljard euro per jaar.

Tien miljoen

Het bedrijf investeert fors in de ontwikkeling van EV’s. Zo gaat het tweeduizend mensen aantrekken voor de ontwikkeling van onder meer software. Ook meldt VW dat het op schema ligt als het gaat om de EV-ambities. Later dit jaar wordt de eerste EV die is gebouwd op het speciaal daarvoor ontwikkelde MEB-platform, de ID, gepresenteerd. In de komende tien jaar moeten er tien miljoen volledig elektrische Volkswagens gebouwd worden. Volkswagen stelt het MEB-platform ook ter beschikking aan andere fabrikanten, zo zou onder meer Ford het platform gaan gebruiken.

Volkswagen denkt dit jaar de winst op peil te kunnen houden, ondanks de onzekere economische omstandigheden. De verwachte omzetgroei bedraagt vijf procent. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.