ZF koopt Nederlands AV-bedrijf 2getthere

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
2getthere levert onder meer shuttles aan Schiphol. (Foto: ZF)

De Duitse onderdelenfabrikant ZF Friedrichshafen heeft een belang genomen van zestig procent in het Utrechtse bedrijf 2getthere. Dat meldt ZF zojuist. 2getthere ontwikkelt voertuigen die passagiers autonoom vervoeren. Het in 1984 opgerichte bedrijf levert over de hele wereld AV-systemen. Het bedrijf opende in 2017 een kantoor in Silicon Valley. 

ZF Friedrichshafen is na Bosch de grootste Europese automotive-toeleverancier van de auto-industrie met een omzet van bijna 37 miljard euro. De Duitse systeemleverancier heeft wereldwijd bijna 150 duizend werknemers. Het investeert al jaren fors in technieken voor zelfrijdende auto’s. “Wij hebben ons ontwikkeld tot een totaalleverancier van systemen en onderdelen voor autonome voertuigen”, zegt Wolf-Henning Scheider, ceo van ZF. “Samen met 2getthere kunnen we uitgroeien tot een leidende leverancier in een markt die snel groeit.”

ZF verwacht dat het medewerkersbestand van 2getthere (nu zestig man) in de komende jaren verdubbeld. 

100 miljoen

Tegen het FD zegt 2getthere-ceo Coen van Helsdingen dat voor verdere groei schaalgrootte en een kapitaalkrachtige moeder zijn. “Daarom hebben we onszelf in 2017 in de etalage gezet.” Zeventien partijen toonden interesse en vijf daarvan brachten een indicatief bod uit. Uiteindelijk werd de deal gesloten met ZF. “Nu kunnen we flink kunnen groeien in Europa, met name in Duitsland. Dat wordt nu een heel interessante markt voor ons, ook op het gebied van openbaar vervoer. Ik verwacht dat we de omzet in enkele jaren tijd kunnen verhogen van 10 naar 100 miljoen euro”, zegt Van Helsdingen tegen het FD.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

ZF koopt Nederlands AV-bedrijf 2getthere | Automotive Online

ZF koopt Nederlands AV-bedrijf 2getthere

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
2getthere levert onder meer shuttles aan Schiphol. (Foto: ZF)

De Duitse onderdelenfabrikant ZF Friedrichshafen heeft een belang genomen van zestig procent in het Utrechtse bedrijf 2getthere. Dat meldt ZF zojuist. 2getthere ontwikkelt voertuigen die passagiers autonoom vervoeren. Het in 1984 opgerichte bedrijf levert over de hele wereld AV-systemen. Het bedrijf opende in 2017 een kantoor in Silicon Valley. 

ZF Friedrichshafen is na Bosch de grootste Europese automotive-toeleverancier van de auto-industrie met een omzet van bijna 37 miljard euro. De Duitse systeemleverancier heeft wereldwijd bijna 150 duizend werknemers. Het investeert al jaren fors in technieken voor zelfrijdende auto’s. “Wij hebben ons ontwikkeld tot een totaalleverancier van systemen en onderdelen voor autonome voertuigen”, zegt Wolf-Henning Scheider, ceo van ZF. “Samen met 2getthere kunnen we uitgroeien tot een leidende leverancier in een markt die snel groeit.”

ZF verwacht dat het medewerkersbestand van 2getthere (nu zestig man) in de komende jaren verdubbeld. 

100 miljoen

Tegen het FD zegt 2getthere-ceo Coen van Helsdingen dat voor verdere groei schaalgrootte en een kapitaalkrachtige moeder zijn. “Daarom hebben we onszelf in 2017 in de etalage gezet.” Zeventien partijen toonden interesse en vijf daarvan brachten een indicatief bod uit. Uiteindelijk werd de deal gesloten met ZF. “Nu kunnen we flink kunnen groeien in Europa, met name in Duitsland. Dat wordt nu een heel interessante markt voor ons, ook op het gebied van openbaar vervoer. Ik verwacht dat we de omzet in enkele jaren tijd kunnen verhogen van 10 naar 100 miljoen euro”, zegt Van Helsdingen tegen het FD.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.