Hyundai en Rimac ontwikkelen ‘EV-gamechanger’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Rimac onthulde vorig jaar de C_Two. (Foto: Rimac)

De elektrische sportwagen die Hyundai ontwikkelt in samenwerking met de Kroatische sportwagenontwikkelaar Rimac, gaat de branche op zijn kop zetten, zo concludeert de Zuid-Koreaanse autofabrikant. Dit model heeft invloed op de manier waarop de fabrikant auto’s verder ontwikkelt, aldus Thomas Beurkle, hoofd van de Europese ontwerpafdeling tegenover Automotive Europe News. Hyundai maakte vorige week bekend dat het 80 miljoen euro investeert in de Kroatische sportwagenontwikkelaar. Vorig jaar kocht Porsche een belang van 10 procent in Rimac.

In twee modellen wordt geïnvesteerd: een sportwagen voor Hyundai’s performancelabel N en een brandstofcelauto, waarschijnlijk voor Kia. In Nederland zijn zowel de Niro EV en Kona EV uitverkocht voor dit jaar. Hyundai is van plan om tegen 2025 44 geëlektrificeerde modellen aan te bieden, gericht op een jaarafzet van ongeveer 1,67 miljoen stuks. Kia wil in 2022 19 geëlektrificeerde voertuigen in zijn assortiment hebben, bestaande uit zes EV’s, zes plug-in hybrides, zes volledige hybrides en één brandstofcelvoertuig.

Uitdaging

“De auto is voor mensen die voorop willen lopen op het vlak van smaak en stijl en die minder conventioneel denken,” zegt Beurkle. “Het wordt een echte uitdaging voor de ontwerpafdeling om hieraan te werken”, aldus Beurkle. Of de auto toegankelijk wordt geprijsd, laat hij in het midden.

De Kroatische autofabrikant heeft ook een partnerschap met Automobili Pininfarina, eigendom van de Mahindra-groep in India, om de krachtige elektrische aandrijflijn en batterijtechnologie te leveren. Rimac was ook verantwoordelijk voor het bouwen van een elektrische aandrijflijn in de klassieke Jaguar E-type en levert ook het EV-systeem voor de hybride supercar van Aston Martin, de Valkyrie.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Hyundai en Rimac ontwikkelen ‘EV-gamechanger’ | Automotive Online

Hyundai en Rimac ontwikkelen ‘EV-gamechanger’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Rimac onthulde vorig jaar de C_Two. (Foto: Rimac)

De elektrische sportwagen die Hyundai ontwikkelt in samenwerking met de Kroatische sportwagenontwikkelaar Rimac, gaat de branche op zijn kop zetten, zo concludeert de Zuid-Koreaanse autofabrikant. Dit model heeft invloed op de manier waarop de fabrikant auto’s verder ontwikkelt, aldus Thomas Beurkle, hoofd van de Europese ontwerpafdeling tegenover Automotive Europe News. Hyundai maakte vorige week bekend dat het 80 miljoen euro investeert in de Kroatische sportwagenontwikkelaar. Vorig jaar kocht Porsche een belang van 10 procent in Rimac.

In twee modellen wordt geïnvesteerd: een sportwagen voor Hyundai’s performancelabel N en een brandstofcelauto, waarschijnlijk voor Kia. In Nederland zijn zowel de Niro EV en Kona EV uitverkocht voor dit jaar. Hyundai is van plan om tegen 2025 44 geëlektrificeerde modellen aan te bieden, gericht op een jaarafzet van ongeveer 1,67 miljoen stuks. Kia wil in 2022 19 geëlektrificeerde voertuigen in zijn assortiment hebben, bestaande uit zes EV’s, zes plug-in hybrides, zes volledige hybrides en één brandstofcelvoertuig.

Uitdaging

“De auto is voor mensen die voorop willen lopen op het vlak van smaak en stijl en die minder conventioneel denken,” zegt Beurkle. “Het wordt een echte uitdaging voor de ontwerpafdeling om hieraan te werken”, aldus Beurkle. Of de auto toegankelijk wordt geprijsd, laat hij in het midden.

De Kroatische autofabrikant heeft ook een partnerschap met Automobili Pininfarina, eigendom van de Mahindra-groep in India, om de krachtige elektrische aandrijflijn en batterijtechnologie te leveren. Rimac was ook verantwoordelijk voor het bouwen van een elektrische aandrijflijn in de klassieke Jaguar E-type en levert ook het EV-systeem voor de hybride supercar van Aston Martin, de Valkyrie.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.