Achtergrond | EU-lab gunde Porsche geheimhouding dieseltest

Peter Teffer Peter Teffer
• Laatste update:
Bij nieuwe tests zat Porsche ruim boven de uitstootnorm. (Foto: Shutterstock)

In mei 2018 vroeg ik bij het Joint Research Centre (JRC) alle resultaten op van emissietesten op personenvoertuigen, op basis van een Europese verordening die burgers recht geeft om documenten op te vragen. Het JRC heeft een laboratorium in het Italiaanse Ispra dat wereldwijd bekend staat als een expertisecentrum op het gebied van emissietesten. Het JRC is onderdeel van de Europese Commissie. Het JRC gaf enkele tientallen documenten vrij, maar liet in augustus 2018 weten dat het één bepaald document niet kon vrijgeven. “Dit document bevat de resultaten van testactiviteiten, die gezamenlijk eigendom zijn van de Europese Unie en een autofabrikant,” schreef JRC-directeur Vladimír Šucha. “Het JRC heeft de fabrikant geraadpleegd en deze heeft bezwaar gemaakt tegen openbaarmaking van de resultaten,” aldus Šucha. Hij vertelde er niet bij dat het om Porsche ging.

Moedwillig programmeren

Na een beroepsprocedure bij het secretariaat-generaal van de Europese Commissie – die meer dan een half jaar duurde in plaats van de wettelijk voorgeschreven maximale zes weken – werd het document met testresultaten wel openbaar gemaakt. Hieruit blijkt dat het JRC verschillende sjoemeltesten uitvoerde op de Porsche Cayenne diesel, die het JRC in de zomer van 2017 te leen had gekregen van de fabrikant. Bij de toenmalige officiële EU-test, de NEDC, kwam de wagen keurig uit de bus: de NOx-uitstoot was 47,1 milligram per kilometer, ruim onder de norm van 80 mg/km. De NEDC-test begint altijd met een koude motor. 

Saillant is wel dat het JRC zo gemakkelijk akkoord ging met het bezwaar van Porsche.

Maar wanneer de NEDC-test opnieuw werd uitgevoerd terwijl de motor nog warm was, schoot de uitstoot omhoog naar 146 mg/km. Ook wanneer de laboranten de kamertemperatuur lieten dalen van 30 graden Celsius naar 10 graden Celsius – maar alle andere testomstandigheden gelijk bleven – was de NOx-uitstoot veel hoger: 194 mg/km. Dergelijke verdachte uitslagen zijn volgens kenners natuurkundig nauwelijks te verklaren en hoogstwaarschijnlijk het gevolg van moedwillig programmeren van het emissiefiltersysteem. Ook de Europese Commissie heeft in haar officiële ‘guidance document’ voor defeat devices gezegd dat als er hogere emissies zijn bij NEDC ‘hot’, dan is dat iets om nader te onderzoeken.

Boete

Porsche heeft dan ook sinds november 2015 enkele tienduizenden wagens teruggeroepen naar de garage voor een software-update. In een reactie laat een Porsche-woordvoerder weten dat ruim 18.500 van de 21.000 wagens van het type Cayenne 3.0 liter V6 diesel (Euro 6) zijn behandeld. Van de Macan 3.0-liter V6 diesel (ook Euro 6) zijn 34.000 van de 53.400 auto’s geüpdate. De woordvoerder van het Duitse autobedrijf wilde echter geen verklaring geven waarom Porsche niet wilde dat het JRC de testresultaten zou vrijgeven. Het secretariaat-generaal meldde bij het behandelen van het besluit om tóch openheid van zaken te geven dat Porsche aanvankelijk beargumenteerde dat de stukken niet publiek mochten zijn omdat er nog gerechtelijke procedures liepen tegen het bedrijf. In mei werd bekend dat Porsche een boete van 535 miljoen euro moet betalen wegens emissiefraude.

Weinig goeds

De testresultaten zijn, met de ervaring van dieselgate, cynisch genoeg geen schokkend nieuws meer. Saillant is wel dat het JRC zo gemakkelijk akkoord ging met het bezwaar van Porsche. Zeker bij het nauwkeurig lezen van de leenovereenkomst, die op ons aandringen eveneens is openbaar gemaakt. Het contract beschrijft namelijk dat de bepalingen, waaronder dus de geheimhoudingsclausule, van toepassing zijn onder voorbehoud van wetten zoals de wet die het recht op toegang van het publiek tot documenten regelt. JRC had zich dus niets hoeven aan te trekken van de bezwaren van Porsche. Dat het EU-onderzoeksinstituut dit wel deed, belooft weinig goeds voor de toekomstige rol van het JRC. Vanaf volgend jaar mag het JRC, dat nu alleen nog aan wetenschappelijk onderzoek doet, emissietesten doen om autofabrikanten op sjoemelaffaires te controleren. Het JRC moet zich dan meer als waakhond gaan gedragen.

Geplaatst in rubriek:
Peter Teffer
Peter Teffer

Peter Teffer is freelance journalist en auteur van het boek Dieselgate. Voor Automotive houdt hij de autogerelateerde ontwikkelingen in Brussel in de gaten.

Achtergrond | EU-lab gunde Porsche geheimhouding dieseltest | Automotive Online

Achtergrond | EU-lab gunde Porsche geheimhouding dieseltest

Peter Teffer Peter Teffer
• Laatste update:
Bij nieuwe tests zat Porsche ruim boven de uitstootnorm. (Foto: Shutterstock)

In mei 2018 vroeg ik bij het Joint Research Centre (JRC) alle resultaten op van emissietesten op personenvoertuigen, op basis van een Europese verordening die burgers recht geeft om documenten op te vragen. Het JRC heeft een laboratorium in het Italiaanse Ispra dat wereldwijd bekend staat als een expertisecentrum op het gebied van emissietesten. Het JRC is onderdeel van de Europese Commissie. Het JRC gaf enkele tientallen documenten vrij, maar liet in augustus 2018 weten dat het één bepaald document niet kon vrijgeven. “Dit document bevat de resultaten van testactiviteiten, die gezamenlijk eigendom zijn van de Europese Unie en een autofabrikant,” schreef JRC-directeur Vladimír Šucha. “Het JRC heeft de fabrikant geraadpleegd en deze heeft bezwaar gemaakt tegen openbaarmaking van de resultaten,” aldus Šucha. Hij vertelde er niet bij dat het om Porsche ging.

Moedwillig programmeren

Na een beroepsprocedure bij het secretariaat-generaal van de Europese Commissie – die meer dan een half jaar duurde in plaats van de wettelijk voorgeschreven maximale zes weken – werd het document met testresultaten wel openbaar gemaakt. Hieruit blijkt dat het JRC verschillende sjoemeltesten uitvoerde op de Porsche Cayenne diesel, die het JRC in de zomer van 2017 te leen had gekregen van de fabrikant. Bij de toenmalige officiële EU-test, de NEDC, kwam de wagen keurig uit de bus: de NOx-uitstoot was 47,1 milligram per kilometer, ruim onder de norm van 80 mg/km. De NEDC-test begint altijd met een koude motor. 

Saillant is wel dat het JRC zo gemakkelijk akkoord ging met het bezwaar van Porsche.

Maar wanneer de NEDC-test opnieuw werd uitgevoerd terwijl de motor nog warm was, schoot de uitstoot omhoog naar 146 mg/km. Ook wanneer de laboranten de kamertemperatuur lieten dalen van 30 graden Celsius naar 10 graden Celsius – maar alle andere testomstandigheden gelijk bleven – was de NOx-uitstoot veel hoger: 194 mg/km. Dergelijke verdachte uitslagen zijn volgens kenners natuurkundig nauwelijks te verklaren en hoogstwaarschijnlijk het gevolg van moedwillig programmeren van het emissiefiltersysteem. Ook de Europese Commissie heeft in haar officiële ‘guidance document’ voor defeat devices gezegd dat als er hogere emissies zijn bij NEDC ‘hot’, dan is dat iets om nader te onderzoeken.

Boete

Porsche heeft dan ook sinds november 2015 enkele tienduizenden wagens teruggeroepen naar de garage voor een software-update. In een reactie laat een Porsche-woordvoerder weten dat ruim 18.500 van de 21.000 wagens van het type Cayenne 3.0 liter V6 diesel (Euro 6) zijn behandeld. Van de Macan 3.0-liter V6 diesel (ook Euro 6) zijn 34.000 van de 53.400 auto’s geüpdate. De woordvoerder van het Duitse autobedrijf wilde echter geen verklaring geven waarom Porsche niet wilde dat het JRC de testresultaten zou vrijgeven. Het secretariaat-generaal meldde bij het behandelen van het besluit om tóch openheid van zaken te geven dat Porsche aanvankelijk beargumenteerde dat de stukken niet publiek mochten zijn omdat er nog gerechtelijke procedures liepen tegen het bedrijf. In mei werd bekend dat Porsche een boete van 535 miljoen euro moet betalen wegens emissiefraude.

Weinig goeds

De testresultaten zijn, met de ervaring van dieselgate, cynisch genoeg geen schokkend nieuws meer. Saillant is wel dat het JRC zo gemakkelijk akkoord ging met het bezwaar van Porsche. Zeker bij het nauwkeurig lezen van de leenovereenkomst, die op ons aandringen eveneens is openbaar gemaakt. Het contract beschrijft namelijk dat de bepalingen, waaronder dus de geheimhoudingsclausule, van toepassing zijn onder voorbehoud van wetten zoals de wet die het recht op toegang van het publiek tot documenten regelt. JRC had zich dus niets hoeven aan te trekken van de bezwaren van Porsche. Dat het EU-onderzoeksinstituut dit wel deed, belooft weinig goeds voor de toekomstige rol van het JRC. Vanaf volgend jaar mag het JRC, dat nu alleen nog aan wetenschappelijk onderzoek doet, emissietesten doen om autofabrikanten op sjoemelaffaires te controleren. Het JRC moet zich dan meer als waakhond gaan gedragen.

Geplaatst in rubriek:
Peter Teffer
Peter Teffer

Peter Teffer is freelance journalist en auteur van het boek Dieselgate. Voor Automotive houdt hij de autogerelateerde ontwikkelingen in Brussel in de gaten.