‘Oplopende verliezen dwingen PSA en Dongfeng tot sanering’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
PSA en Dongfeng gaan saneren. (Foto: Shuttertock)

Dongfeng Peugeot Citroen Automobiles (DPCA), de joint venture van autofabrikanten PSA en Dongfeng, gaat duizenden banen schrappen in Wuhan China. Een assemblagefabriek gaat sluiten en een andere fabriek wordt verkocht. Dit besloten PSA-ceo Carlos Tavares en Dongfeng-voorzitter Zhu Yanfeng vorige maand, zo blijkt uit een document wat persbureau Reuters in handen heeft. Volgens het document wil de joint venture het verlies beperken nu de Chinese economie steeds verder afkoelt.

Het personeelsbestand van DPCA zal teruglopen van 8 duizend tot 5.500 tegen het einde van 2019, en tot 4 duizend binnen nog eens drie jaar. De twee fabrikanten sluiten assemblagefabriek Wuhan 1 en herontwikkelen de locatie in een commercieel partnerschap met de lokale overheid. De Wuhan 2-fabriek wordt verkocht. 

PSA kampt in China al vier jaar met dalende verkopen. De Franse fabrikant heeft inmiddels 400 miljoen euro afgeschreven in het belang in DPCA, dat nu wordt gewaardeerd op 500 miljoen euro. De verkoop in China daalde vorig jaar tot 252 duizend voertuigen. In 2014 verkocht de fabrikant nog 731 duizend voertuigen. 

Moeizame samenwerking

Met deze overeenkomst komen de twee partijen weer tot elkaar. Volgens twee bronnen bij de Franse autofabrikant had Carlos Tavares het plan om met PSA uit de 27-jarige samenwerking te stappen, of zelfs China te verlaten.

Dongfeng, met een belang van 12,2 procent in PSA, wil mogelijk een gedeelte of het gehele belang in de Franse automaker verkopen.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

‘Oplopende verliezen dwingen PSA en Dongfeng tot sanering’ | Automotive Online

‘Oplopende verliezen dwingen PSA en Dongfeng tot sanering’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
PSA en Dongfeng gaan saneren. (Foto: Shuttertock)

Dongfeng Peugeot Citroen Automobiles (DPCA), de joint venture van autofabrikanten PSA en Dongfeng, gaat duizenden banen schrappen in Wuhan China. Een assemblagefabriek gaat sluiten en een andere fabriek wordt verkocht. Dit besloten PSA-ceo Carlos Tavares en Dongfeng-voorzitter Zhu Yanfeng vorige maand, zo blijkt uit een document wat persbureau Reuters in handen heeft. Volgens het document wil de joint venture het verlies beperken nu de Chinese economie steeds verder afkoelt.

Het personeelsbestand van DPCA zal teruglopen van 8 duizend tot 5.500 tegen het einde van 2019, en tot 4 duizend binnen nog eens drie jaar. De twee fabrikanten sluiten assemblagefabriek Wuhan 1 en herontwikkelen de locatie in een commercieel partnerschap met de lokale overheid. De Wuhan 2-fabriek wordt verkocht. 

PSA kampt in China al vier jaar met dalende verkopen. De Franse fabrikant heeft inmiddels 400 miljoen euro afgeschreven in het belang in DPCA, dat nu wordt gewaardeerd op 500 miljoen euro. De verkoop in China daalde vorig jaar tot 252 duizend voertuigen. In 2014 verkocht de fabrikant nog 731 duizend voertuigen. 

Moeizame samenwerking

Met deze overeenkomst komen de twee partijen weer tot elkaar. Volgens twee bronnen bij de Franse autofabrikant had Carlos Tavares het plan om met PSA uit de 27-jarige samenwerking te stappen, of zelfs China te verlaten.

Dongfeng, met een belang van 12,2 procent in PSA, wil mogelijk een gedeelte of het gehele belang in de Franse automaker verkopen.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.