Moeizame Chinese thuismarkt raakt winst Volvo-moeder Geely

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De handelsoorlog maakt Chinese consumenten afwachtend, zegt Geely. (Foto: Shutterstock)

De Chinese autofabrikant Geely heeft zijn winst met 40 procent zien afnemen tot 4 miljard Yuan (511 miljoen euro). De fabrikant verkocht in het eerste halfjaar 651 duizend auto’s (-15%). Dat meldt de Volvo-moeder in zijn halfjaarbericht. Het bedrijf meldt vooral last te hebben van de Chinese thuismarkt, die in juli voor de dertiende maand op rij een daling kende. Ook moest het door aangescherpte emissie-eisen in China versneld voorraden afbouwen.

De handelsoorlog tussen China en de VS maakt consumenten zenuwachtig. Mede daardoor heeft Geely zijn verwachting bijgesteld van 1,51 naar 1,36 miljoen verkochte voertuigen op jaarbasis. 

Geely maakte eerder dit jaar bekend samen met Daimler de nieuwe generatie Smarts te gaan bouwen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.