‘Franse fabriek aast op Vauxhall-productie bij harde Brexit’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
Een harde Brexit heeft vergaande gevolgen voor de werknemers van Vauxhall. (Foto: Shutterstock)

EU-werknemers van de autogroep PSA staan klaar om de productie van Opel dochter Vauxhall naar het continent te halen bij een no-deal Brexit. Dit melden vertegenwoordigers van de Franse vakbond Force Ouvriere Union bij PSA aan Automotive News Europe.

Als eind oktober een harde Brexit plaatsvindt en de winstgevendheid van PSA in gevaar komt, verplaatst PSA de productie van de Ellesmere Port-fabriek nabij Liverpool naar het vaste land, waarschuwde PSA-ceo Carlos Tavares twee maanden geleden al. In de Britse fabriek is al flink bezuinigd door PSA: zo moesten 800 van de 1.800 medewerkers vertrekken. De fabriek maakte vorig jaar 77 duizend Astra’s.

Mogelijke alternatieve locaties zijn in Polen of in Zuid-Europa, aldus Tavares. Franse vakbonden zijn gretig om de productie binnen te halen. Patrick Michel van de Franse vakbond Force Ouvriere Union meldt aan Automotive News Europe dat de fabrieken van Peugeot in Sochaux en Mulhouse de productie van de Astra zo kunnen overnemen. Er wordt onderhandeld met Rennes en ook de Spaanse fabrieken in Vigo, Zaragoza en Madrid zouden vanwege de lagere kosten een kanshebber zijn.

Volgens de Britse Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) wordt 80 procent van de in het Verenigd Koninkrijk gebouwde auto’s geëxporteerd; de helft daarvan gaat naar de EU. In het VK wordt 10 procent van het wereldwijde autovolume van PSA geproduceerd.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

‘Franse fabriek aast op Vauxhall-productie bij harde Brexit’ | Automotive Online

‘Franse fabriek aast op Vauxhall-productie bij harde Brexit’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
Een harde Brexit heeft vergaande gevolgen voor de werknemers van Vauxhall. (Foto: Shutterstock)

EU-werknemers van de autogroep PSA staan klaar om de productie van Opel dochter Vauxhall naar het continent te halen bij een no-deal Brexit. Dit melden vertegenwoordigers van de Franse vakbond Force Ouvriere Union bij PSA aan Automotive News Europe.

Als eind oktober een harde Brexit plaatsvindt en de winstgevendheid van PSA in gevaar komt, verplaatst PSA de productie van de Ellesmere Port-fabriek nabij Liverpool naar het vaste land, waarschuwde PSA-ceo Carlos Tavares twee maanden geleden al. In de Britse fabriek is al flink bezuinigd door PSA: zo moesten 800 van de 1.800 medewerkers vertrekken. De fabriek maakte vorig jaar 77 duizend Astra’s.

Mogelijke alternatieve locaties zijn in Polen of in Zuid-Europa, aldus Tavares. Franse vakbonden zijn gretig om de productie binnen te halen. Patrick Michel van de Franse vakbond Force Ouvriere Union meldt aan Automotive News Europe dat de fabrieken van Peugeot in Sochaux en Mulhouse de productie van de Astra zo kunnen overnemen. Er wordt onderhandeld met Rennes en ook de Spaanse fabrieken in Vigo, Zaragoza en Madrid zouden vanwege de lagere kosten een kanshebber zijn.

Volgens de Britse Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) wordt 80 procent van de in het Verenigd Koninkrijk gebouwde auto’s geëxporteerd; de helft daarvan gaat naar de EU. In het VK wordt 10 procent van het wereldwijde autovolume van PSA geproduceerd.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.