‘Denemarken wil op EU-niveau diesel en benzine uitfaseren’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
Denemarken wil vanaf 2030 de verkoop van diesel- en benzineauto's in de ban. (Foto: Shutterstock)

Denemarken heeft in de vergadering van Europese milieuministers een voorstel ingediend om diesel- en benzinemotoren vanaf 2030 uit te faseren. Het plan wordt gesteund door tien andere lidstaten, meldt persbureau Reuters naar aanleiding van een vergadering van de Europese milieuministers van afgelopen vrijdag.

Het plan past binnen de ambitie van Ursula van der Leyen, de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie, om van Europa het eerste klimaatneutrale continent te maken in 2050. De Deense delegatie voerde aan dat de transportsector zijn uitstoot moet verminderen om dit te bereiken.

Verkoopverbod

De Europese Unie streeft ernaar de CO2-uitstoot van voertuigen met 40 procent omlaag te brengen in 2030. De Europese Commissie ambieert een reductie naar nul in 2050. “We hebben haast”, aldus de Deense minister van Klimaat en Energie Dan Jorgensen tegenover Reuters.

Denemarken kwam in 2018 met het voorstel om de verkoop van alle nieuwe auto’s op fossiele brandstoffen tegen 2030 te verbieden, maar het idee werd vervolgens geschrapt omdat dit in strijd zou zijn met de EU-regels. Nu dient het lidstaat dus een voorstel in om dit verbod op lidstatenniveau mogelijk te maken. In Nederland wordt via het Klimaatakkoord ingezet op een verkoopverbod in 2030, in weerwil van de brancheorganisaties die stellen dat zo’n verbod internationaal niet houdbaar is.

Jorgensen gaat het liefst nog een stap verder. “Plan A zou zijn om er een Europees verbod van te maken. Als de EU het niet eens wordt over een uniebreed verbod, dan is het goed als tenminste individuele lidstaten een dergelijke maatregel kunnen uitvoeren.”

Lekkage

Diverse Oost-Europese landen, waaronder Litouwen, Letland, Slovenië en Bulgarije, vinden dat allereerst de ‘CO2-lekkage’ door de export van oudere auto’s van West- naar Oost-Europa moet worden aangepakt.

De Deense minister zei dat de volgende stap van Denemarken is om een ​​alliantie met de tien lidstaten op te zetten die zijn strategie ondersteunen, en dat de uitfasering tijdig met autofabrikanten moet worden gesproken. 

In het onlangs verschenen rapport The View concludeert kredietverzekeraar Euler Hermes dat de aanscherping van de CO2-emissienormen de grootste bedreiging zijn voor de auto-industrie in Europa. Diverse autofabrikanten wijten de tegenvallende resultaten ook aan de snelle transitie van brandstofauto’s naar emissieloze.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

‘Denemarken wil op EU-niveau diesel en benzine uitfaseren’ | Automotive Online

‘Denemarken wil op EU-niveau diesel en benzine uitfaseren’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
Denemarken wil vanaf 2030 de verkoop van diesel- en benzineauto's in de ban. (Foto: Shutterstock)

Denemarken heeft in de vergadering van Europese milieuministers een voorstel ingediend om diesel- en benzinemotoren vanaf 2030 uit te faseren. Het plan wordt gesteund door tien andere lidstaten, meldt persbureau Reuters naar aanleiding van een vergadering van de Europese milieuministers van afgelopen vrijdag.

Het plan past binnen de ambitie van Ursula van der Leyen, de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie, om van Europa het eerste klimaatneutrale continent te maken in 2050. De Deense delegatie voerde aan dat de transportsector zijn uitstoot moet verminderen om dit te bereiken.

Verkoopverbod

De Europese Unie streeft ernaar de CO2-uitstoot van voertuigen met 40 procent omlaag te brengen in 2030. De Europese Commissie ambieert een reductie naar nul in 2050. “We hebben haast”, aldus de Deense minister van Klimaat en Energie Dan Jorgensen tegenover Reuters.

Denemarken kwam in 2018 met het voorstel om de verkoop van alle nieuwe auto’s op fossiele brandstoffen tegen 2030 te verbieden, maar het idee werd vervolgens geschrapt omdat dit in strijd zou zijn met de EU-regels. Nu dient het lidstaat dus een voorstel in om dit verbod op lidstatenniveau mogelijk te maken. In Nederland wordt via het Klimaatakkoord ingezet op een verkoopverbod in 2030, in weerwil van de brancheorganisaties die stellen dat zo’n verbod internationaal niet houdbaar is.

Jorgensen gaat het liefst nog een stap verder. “Plan A zou zijn om er een Europees verbod van te maken. Als de EU het niet eens wordt over een uniebreed verbod, dan is het goed als tenminste individuele lidstaten een dergelijke maatregel kunnen uitvoeren.”

Lekkage

Diverse Oost-Europese landen, waaronder Litouwen, Letland, Slovenië en Bulgarije, vinden dat allereerst de ‘CO2-lekkage’ door de export van oudere auto’s van West- naar Oost-Europa moet worden aangepakt.

De Deense minister zei dat de volgende stap van Denemarken is om een ​​alliantie met de tien lidstaten op te zetten die zijn strategie ondersteunen, en dat de uitfasering tijdig met autofabrikanten moet worden gesproken. 

In het onlangs verschenen rapport The View concludeert kredietverzekeraar Euler Hermes dat de aanscherping van de CO2-emissienormen de grootste bedreiging zijn voor de auto-industrie in Europa. Diverse autofabrikanten wijten de tegenvallende resultaten ook aan de snelle transitie van brandstofauto’s naar emissieloze.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.