‘Motorfietsen schieten tussen milieuzones door’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Motorfietsen stoten tot elf keer meer koolstofmonoxide en tot zes keer meer stikstofoxide uit dan auto's. (Foto: Shutterstock)

Motorfietsen, scooters en driewielers stoten tot elf keer meer koolstofmonoxide (CO) en tot zes keer meer stikstofoxide (NOx) uit dan brandstofauto’s. Dat blijkt uit een praktijktest van het International Council on Clean Transportation (ICCT) op de Parijse wegen. Omdat in milieuzones voor motorfietsen nu nog de mildere Euro-4 emissienorm geldt in plaats van de Euro-6 voor personenauto’s, zal de komende jaren een steeds groter aandeel van de vervuilende stoffen in de lucht van twee- en driewielige voertuigen komen. In Parijs mogen Euro-4 motorfietsen nog tot 2030 in de milieuzones van Parijs rijden; auto’s met de Euro-5 en 6 norm nog tot 2024. Volgens de onderzoekers is de Euro-4 norm voor motorfietsen vergelijkbaar met de Euro-2 tot Euro-4 norm voor auto’s.

Minderheid

Het onderzoek van ICCT is uitgevoerd op drie plekken in de Franse hoofdstad. Bij het onderzoek zijn de emissies van 180 duizend voertuigen gemeten, waaronder 3.400 motorfietsen. Uit het onderzoek blijkt dat Euro-5 en Euro-6 diesels goed zijn voor 63 procent van de totale NOx-uitstoot van voertuigen, maar dat aandeel neemt na 2024 fors af, stellen de onderzoekers. “Er waren te weinig auto’s met de nieuwere  Euro-6d TEMP norm in het onderzoek meegenomen om tot harde conclusies te komen, maar over het algemeen is vastgesteld dat de NOx-emissies bij deze auto’s rond de 70 procent lager liggen dan bij diesels met een oudere Euro-6 normering”, zo staat in het rapport.Het volledige rapport is te lezen in de Automotive Kennisbank.

Onderzoek in Nederland, uitgevoerd door TNO, wijst uit dat de uitstoot van NOx van dieselauto’s in de periode 2010-2018 daalde van 500 naar 80 milligram per gereden kilometer.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

‘Motorfietsen schieten tussen milieuzones door’ | Automotive Online

‘Motorfietsen schieten tussen milieuzones door’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Motorfietsen stoten tot elf keer meer koolstofmonoxide en tot zes keer meer stikstofoxide uit dan auto's. (Foto: Shutterstock)

Motorfietsen, scooters en driewielers stoten tot elf keer meer koolstofmonoxide (CO) en tot zes keer meer stikstofoxide (NOx) uit dan brandstofauto’s. Dat blijkt uit een praktijktest van het International Council on Clean Transportation (ICCT) op de Parijse wegen. Omdat in milieuzones voor motorfietsen nu nog de mildere Euro-4 emissienorm geldt in plaats van de Euro-6 voor personenauto’s, zal de komende jaren een steeds groter aandeel van de vervuilende stoffen in de lucht van twee- en driewielige voertuigen komen. In Parijs mogen Euro-4 motorfietsen nog tot 2030 in de milieuzones van Parijs rijden; auto’s met de Euro-5 en 6 norm nog tot 2024. Volgens de onderzoekers is de Euro-4 norm voor motorfietsen vergelijkbaar met de Euro-2 tot Euro-4 norm voor auto’s.

Minderheid

Het onderzoek van ICCT is uitgevoerd op drie plekken in de Franse hoofdstad. Bij het onderzoek zijn de emissies van 180 duizend voertuigen gemeten, waaronder 3.400 motorfietsen. Uit het onderzoek blijkt dat Euro-5 en Euro-6 diesels goed zijn voor 63 procent van de totale NOx-uitstoot van voertuigen, maar dat aandeel neemt na 2024 fors af, stellen de onderzoekers. “Er waren te weinig auto’s met de nieuwere  Euro-6d TEMP norm in het onderzoek meegenomen om tot harde conclusies te komen, maar over het algemeen is vastgesteld dat de NOx-emissies bij deze auto’s rond de 70 procent lager liggen dan bij diesels met een oudere Euro-6 normering”, zo staat in het rapport.Het volledige rapport is te lezen in de Automotive Kennisbank.

Onderzoek in Nederland, uitgevoerd door TNO, wijst uit dat de uitstoot van NOx van dieselauto’s in de periode 2010-2018 daalde van 500 naar 80 milligram per gereden kilometer.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.