‘Opel dreigt verloren te gaan door fusie PSA en FCA’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De reus die door de fusie ontstaat is maar een schijnreus, constateert een Duitse krant (Foto: Shutterstock)

Gisteren werd bekend dat PSA (Peugeot, Citroën, Opel) en FCA (Fiat Chrysler) al behoorlijk ver zijn met de fusiebesprekingen. Pas één dag eerder lekte uit dat die besprekingen werden gevoerd. 

Inmiddels staan de media vol met analyses, waarbij de teneur meestal positief is. 

Investeringsbudgetten

Het FD noemt de voorgenomen fusie het “spel van de grote getallen”. De krant haalt de investeringsbudgetten van Volkswagen en Toyota erbij. “Volkswagen gaf vorig jaar ruim 13 miljard euro uit aan onderzoek en ontwikkeling, bij Toyota ging het om bijna tien miljard. Daar steken de budgetten van PSA en Fiat Chrysler schril bij af: zij kwamen in 2018 niet verder dan respectievelijk 3,9 miljard en 3 miljard euro.

De aandelen van FCA gingen 10 procent omhoog, die van PSA daalden met ongeveer hetzelfde bedrag.

Automotive News Europe ziet PSA duidelijk als de koper in deze fusie. Daarmee krijgt het meer het karakter van een overname. “FCA en PSA deden hun best om hun concerns zo gelijk mogelijk te maken door activa af te stoten, speciale dividenden te betalen en zetels te verdelen.” Zo stoot PSA de Franse onderdelenmaker Faurecia af, waarmee het ondernemingsvermogen 3 miljard kleiner wordt. “Het duurde niet lang voordat beleggers ontdekten wie de koper is”, schrijft Automotive News. “Nadat de twee partijen de deal aankondigden sprongen de aandelen van FCA 10 procent omhoog. De aandelen PSA daalden met ongeveer hetzelfde bedrag: de typische terugval van de kopende partij.”

Ook het FD concludeert dat beleggers in PSA allerminst gelukkig waren met de overname van FCA, dat al jarenlang in de etalage staat en gisteren een nettoverlies van 200 miljoen dollar over Q3 meldde. Het verlies wordt vooral veroorzaakt op de Europese markt. Op de Amerikaanse markt werd juist een recordwinst geboekt.  

Franse staat is positief

De Amerikaanse persbureaus Reuters en Bloomberg leggen de focus op het perscommuniqué van de Franse minister Bruno Le Maire. De 50/50 fusie biedt het concern de kritische omvang om de dubbele uitdaging van autonome voertuigen en elektrische auto’s aan te gaan”, vertelde Le Maire aan verslaggevers. De minister stelt wel eisen: de fusie mag niet leiden tot banenverlies bij Franse bedrijven. 

De Franse regering, die een belang heeft van 12 procent in PSA, kreeg de schuld voor het mislukken van de fusiegesprekken tussen FCA en Renault, eerder dit jaar.

Opel zit nu op de achterbank. De Duitse fabrikant dreigt verloren te gaan door de fusie.

Frankfurter Allgemeine Zeitung

Diverse Duitse media melden dat vooral arbeiders van de Opel-fabrieken zich zorgen maken over de fusie. “Opel zit nu op de achterbank”, schrijft de Frankfurter Allgemeine Zeitung “De Duitse fabrikant dreigt verloren te gaan door de fusie. Het is nu een van de vele merken binnen het concern”, waarschuwt de krant. De Börsen-Zeitung geeft de fusie van PSA en FCA wel een kans, maar twijfelt sterk aan de beoogde synergie-effecten. “Wat betreft elektrisch rijden heeft PSA weinig te bieden en FCA niets te bieden. Ook bij autonoom rijden staan beide partijen zwak. Bij nader inzien is de nieuwe reus slechts een schijnreus”, concludeert de krant.  

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Opel dreigt verloren te gaan door fusie PSA en FCA’ | Automotive Online

‘Opel dreigt verloren te gaan door fusie PSA en FCA’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De reus die door de fusie ontstaat is maar een schijnreus, constateert een Duitse krant (Foto: Shutterstock)

Gisteren werd bekend dat PSA (Peugeot, Citroën, Opel) en FCA (Fiat Chrysler) al behoorlijk ver zijn met de fusiebesprekingen. Pas één dag eerder lekte uit dat die besprekingen werden gevoerd. 

Inmiddels staan de media vol met analyses, waarbij de teneur meestal positief is. 

Investeringsbudgetten

Het FD noemt de voorgenomen fusie het “spel van de grote getallen”. De krant haalt de investeringsbudgetten van Volkswagen en Toyota erbij. “Volkswagen gaf vorig jaar ruim 13 miljard euro uit aan onderzoek en ontwikkeling, bij Toyota ging het om bijna tien miljard. Daar steken de budgetten van PSA en Fiat Chrysler schril bij af: zij kwamen in 2018 niet verder dan respectievelijk 3,9 miljard en 3 miljard euro.

De aandelen van FCA gingen 10 procent omhoog, die van PSA daalden met ongeveer hetzelfde bedrag.

Automotive News Europe ziet PSA duidelijk als de koper in deze fusie. Daarmee krijgt het meer het karakter van een overname. “FCA en PSA deden hun best om hun concerns zo gelijk mogelijk te maken door activa af te stoten, speciale dividenden te betalen en zetels te verdelen.” Zo stoot PSA de Franse onderdelenmaker Faurecia af, waarmee het ondernemingsvermogen 3 miljard kleiner wordt. “Het duurde niet lang voordat beleggers ontdekten wie de koper is”, schrijft Automotive News. “Nadat de twee partijen de deal aankondigden sprongen de aandelen van FCA 10 procent omhoog. De aandelen PSA daalden met ongeveer hetzelfde bedrag: de typische terugval van de kopende partij.”

Ook het FD concludeert dat beleggers in PSA allerminst gelukkig waren met de overname van FCA, dat al jarenlang in de etalage staat en gisteren een nettoverlies van 200 miljoen dollar over Q3 meldde. Het verlies wordt vooral veroorzaakt op de Europese markt. Op de Amerikaanse markt werd juist een recordwinst geboekt.  

Franse staat is positief

De Amerikaanse persbureaus Reuters en Bloomberg leggen de focus op het perscommuniqué van de Franse minister Bruno Le Maire. De 50/50 fusie biedt het concern de kritische omvang om de dubbele uitdaging van autonome voertuigen en elektrische auto’s aan te gaan”, vertelde Le Maire aan verslaggevers. De minister stelt wel eisen: de fusie mag niet leiden tot banenverlies bij Franse bedrijven. 

De Franse regering, die een belang heeft van 12 procent in PSA, kreeg de schuld voor het mislukken van de fusiegesprekken tussen FCA en Renault, eerder dit jaar.

Opel zit nu op de achterbank. De Duitse fabrikant dreigt verloren te gaan door de fusie.

Frankfurter Allgemeine Zeitung

Diverse Duitse media melden dat vooral arbeiders van de Opel-fabrieken zich zorgen maken over de fusie. “Opel zit nu op de achterbank”, schrijft de Frankfurter Allgemeine Zeitung “De Duitse fabrikant dreigt verloren te gaan door de fusie. Het is nu een van de vele merken binnen het concern”, waarschuwt de krant. De Börsen-Zeitung geeft de fusie van PSA en FCA wel een kans, maar twijfelt sterk aan de beoogde synergie-effecten. “Wat betreft elektrisch rijden heeft PSA weinig te bieden en FCA niets te bieden. Ook bij autonoom rijden staan beide partijen zwak. Bij nader inzien is de nieuwe reus slechts een schijnreus”, concludeert de krant.  

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.