Koepelorganisaties roepen EU op tot wetgeving voor vrije toegang voertuigdata

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Voertuigdata moeten ook voor de aftermarket, leasemaatschappijen en verzekeraars zonder obstakels beschikbaar zijn (foto: Shutterstock)

Een brede coalitie van Europese automotive brancheorganisaties roept EU-beleidsmakers op om wetgeving op te stellen die leidt tot een gelijk speelveld voor toegang op afstand tot voertuigdata.

In het manifest wordt gesteld dat autofabrikanten de voertuigdata nog te veel voor zichzelf houden. Dit staat de vrije concurrentie in de weg. Op dit moment hanteren autofabrikanten het Extended Vehicle (ExVe) toegangsmodel voor voertuigdata, dat alle communicatie voor externe gegevenstoegang via de eigen backend-server van de voertuigfabrikant kanaliseert. Volgens het manifest heeft dit model grote gebreken en zou het leiden tot 65 miljard euro aan extra kosten voor consumenten en merkonafhankelijke bedrijven. Lees hier: Universele autobedrijven staan op achterstand door gesneuvelde dongelprojecten.

Het manifest wijst er op dat het Europees Parlement de Europese Commissie al twee maal heeft opgeroepen om (wetgevende) maatregelen te nemen die zorgen voor eerlijke, veilige, realtime en technologieneutrale toegang tot gegevens in voertuigen voor sommige derde partijen. Dat is met ExVe niet het geval, vinden de opstellers van het manifest.

Het manifest

Volgens het manifest heeft de onafhankelijke markt behoefte aan:

• Onafhankelijke en realtime toegang tot in de voertuigdata, die niet worden bewaakt door voertuigfabrikanten;
• Bidirectionele communicatie met het voertuig en zijn functies, onafhankelijk van de voertuigfabrikant;
• Veilige en onafhankelijke interactie op afstand met de bestuurder, met behulp van de interface tussen mens en machine in in de auto;
• Onafhankelijke software, die rechtstreeks in het aangesloten voertuig wordt uitgevoerd. Dit om dynamisch gegenereerde gegevens zo dicht mogelijk bij de bron te kunnen verwerken.

De ondertekenaars van het manifest vormen samen een brede alliantie van automobielsector en exploitanten van mobiliteitsdiensten, verzekeraars, consumenten en MKB-vertegenwoordigers. Het gaat onder meer om Adpa (automotive data publishers), Cecra (handel en reparatie), Egea (fabrikanten en importeurs van test equipment), Etrma (autobanden), Figiefa (onafhankelijke aftermarket distributeurs) en Leaseurope (verhuur- en leasebedrijven). Tijdens een congres van toeleveranciersvereniging Clepa vorig jaar, liep de discussie over deze vrije toegang hoog op.

En eerder deze maand uitte ook Wolfgang Reinhold, voorzitter van de Europese remarketingassociatie Cara, zijn zorg over de moeilijke toegankelijkheid van voertuigdata.

Koepelorganisaties roepen EU op tot wetgeving voor vrije toegang voertuigdata | Automotive Online

Koepelorganisaties roepen EU op tot wetgeving voor vrije toegang voertuigdata

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Voertuigdata moeten ook voor de aftermarket, leasemaatschappijen en verzekeraars zonder obstakels beschikbaar zijn (foto: Shutterstock)

Een brede coalitie van Europese automotive brancheorganisaties roept EU-beleidsmakers op om wetgeving op te stellen die leidt tot een gelijk speelveld voor toegang op afstand tot voertuigdata.

In het manifest wordt gesteld dat autofabrikanten de voertuigdata nog te veel voor zichzelf houden. Dit staat de vrije concurrentie in de weg. Op dit moment hanteren autofabrikanten het Extended Vehicle (ExVe) toegangsmodel voor voertuigdata, dat alle communicatie voor externe gegevenstoegang via de eigen backend-server van de voertuigfabrikant kanaliseert. Volgens het manifest heeft dit model grote gebreken en zou het leiden tot 65 miljard euro aan extra kosten voor consumenten en merkonafhankelijke bedrijven. Lees hier: Universele autobedrijven staan op achterstand door gesneuvelde dongelprojecten.

Het manifest wijst er op dat het Europees Parlement de Europese Commissie al twee maal heeft opgeroepen om (wetgevende) maatregelen te nemen die zorgen voor eerlijke, veilige, realtime en technologieneutrale toegang tot gegevens in voertuigen voor sommige derde partijen. Dat is met ExVe niet het geval, vinden de opstellers van het manifest.

Het manifest

Volgens het manifest heeft de onafhankelijke markt behoefte aan:

• Onafhankelijke en realtime toegang tot in de voertuigdata, die niet worden bewaakt door voertuigfabrikanten;
• Bidirectionele communicatie met het voertuig en zijn functies, onafhankelijk van de voertuigfabrikant;
• Veilige en onafhankelijke interactie op afstand met de bestuurder, met behulp van de interface tussen mens en machine in in de auto;
• Onafhankelijke software, die rechtstreeks in het aangesloten voertuig wordt uitgevoerd. Dit om dynamisch gegenereerde gegevens zo dicht mogelijk bij de bron te kunnen verwerken.

De ondertekenaars van het manifest vormen samen een brede alliantie van automobielsector en exploitanten van mobiliteitsdiensten, verzekeraars, consumenten en MKB-vertegenwoordigers. Het gaat onder meer om Adpa (automotive data publishers), Cecra (handel en reparatie), Egea (fabrikanten en importeurs van test equipment), Etrma (autobanden), Figiefa (onafhankelijke aftermarket distributeurs) en Leaseurope (verhuur- en leasebedrijven). Tijdens een congres van toeleveranciersvereniging Clepa vorig jaar, liep de discussie over deze vrije toegang hoog op.

En eerder deze maand uitte ook Wolfgang Reinhold, voorzitter van de Europese remarketingassociatie Cara, zijn zorg over de moeilijke toegankelijkheid van voertuigdata.