Nieuwe klap voor Takata

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
1,4 miljoen auto's met Takata airbag worden teruggeroepen wegens een niet goed werkende airbag (foto: Shutterstock)

In de Verenigde Staten worden 1,4 miljoen auto’s teruggeroepen naar de dealers wegens een mogelijk defecte airbag-ontsteker van Takata. Dit blijkt uit een bericht van de NHTSA, de Amerikaanse RDW.

Het probleem is dat de apparatuur die er voor moet zorgen dat de airbags opblazen na verloop van tijd vocht kan opnemen. Daardoor kan de airbag scheuren of te weinig worden opgeblazen. Het gaat om airbags die zijn geproduceerd van mei 1995 tot augustus 1999 en die zijn gebruikt in auto’s van Volkswagen Group, Honda, Mitsubishi en BMW. Volgens de kennisgeving van de NHTSA zou ongeveer 1 procent van de geleverde ontstekers dit probleem hebben. 

Takata kwam in 2016 ook in het nieuws, doordat de ontstekers van de airbags spontaan konden ontploffen. Dit leidde tot enkele doden en de vervanging van miljoenen airbag-ontstekers. De Japanse fabrikant kon enkel van een faillissement gered worden door een overname. In 2018 werd het Chinese Key Safety Systems de eigenaar. Het bedrijf werd later omgedoopt tot Joyson Safety Systems.

Het is niet bekend of ook in Europa auto’s weer terug moeten naar de dealers wegens problemen met de Takata airbags.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Nieuwe klap voor Takata | Automotive Online

Nieuwe klap voor Takata

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
1,4 miljoen auto's met Takata airbag worden teruggeroepen wegens een niet goed werkende airbag (foto: Shutterstock)

In de Verenigde Staten worden 1,4 miljoen auto’s teruggeroepen naar de dealers wegens een mogelijk defecte airbag-ontsteker van Takata. Dit blijkt uit een bericht van de NHTSA, de Amerikaanse RDW.

Het probleem is dat de apparatuur die er voor moet zorgen dat de airbags opblazen na verloop van tijd vocht kan opnemen. Daardoor kan de airbag scheuren of te weinig worden opgeblazen. Het gaat om airbags die zijn geproduceerd van mei 1995 tot augustus 1999 en die zijn gebruikt in auto’s van Volkswagen Group, Honda, Mitsubishi en BMW. Volgens de kennisgeving van de NHTSA zou ongeveer 1 procent van de geleverde ontstekers dit probleem hebben. 

Takata kwam in 2016 ook in het nieuws, doordat de ontstekers van de airbags spontaan konden ontploffen. Dit leidde tot enkele doden en de vervanging van miljoenen airbag-ontstekers. De Japanse fabrikant kon enkel van een faillissement gered worden door een overname. In 2018 werd het Chinese Key Safety Systems de eigenaar. Het bedrijf werd later omgedoopt tot Joyson Safety Systems.

Het is niet bekend of ook in Europa auto’s weer terug moeten naar de dealers wegens problemen met de Takata airbags.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.