EU akkoord met miljardeninvestering in accufabriek

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De EU wil een eigen batterij-industrie opbouwen. (Foto: Shutterstock)

Zeven Europese lidstaten, waaronder Duitsland en Frankrijk, investeren gezamenlijk 3,2 miljard euro in de ontwikkeling van een accufabriek. Hier moeten batterijcellen voor voornamelijk auto’s gebouwd gaan worden. Dat meldt de Europese Commissie vandaag. Eind 2017 gaf de Commissie, samen met belangstellende lidstaten en industriële spelers, het startschot voor een Europese Batterij Alliantie en in mei 2018 werd een strategisch actieplan opgesteld. De Europese Investeringsbank gaf eerder al een lening aan de Zweedse batterijfabrikant Northvolt.

De lidstaten verwachten dat de auto-industrie ook nog eens vijf miljard investeert.

Europa wil met de investeringen een tegenwicht bieden aan de Amerikaanse en Aziatische batterijfabrikanten. Voor de Commissie is dat de reden om goedkeuring te geven voor de staatssteun van de zeven landen.

Strategisch belang

“De productie van accu’s in Europa is van strategisch belang voor onze economie en onze samenleving. Dit biedt namelijk potentieel in termen van schone mobiliteit en energie, werkgelegenheid, duurzaamheid en concurrentievermogen”, stelt Margrethe Vestager, uitvoerend vicevoorzitter van de Commissie. 

Maroš Šefčovič, vicevoorzitter voor Interinstitutionele Betrekkingen en Prognoses, stelt dat dankzij het de Europese Batterij Alliantie stevige industriële partnerschappen ontstaan. “Dankzij intensieve inspanningen van zeven lidstaten, het bedrijfsleven en de Commissie begint er in Europa het eerste pan-Europese ecosysteem voor accu’s te ontstaan.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

EU akkoord met miljardeninvestering in accufabriek | Automotive Online

EU akkoord met miljardeninvestering in accufabriek

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De EU wil een eigen batterij-industrie opbouwen. (Foto: Shutterstock)

Zeven Europese lidstaten, waaronder Duitsland en Frankrijk, investeren gezamenlijk 3,2 miljard euro in de ontwikkeling van een accufabriek. Hier moeten batterijcellen voor voornamelijk auto’s gebouwd gaan worden. Dat meldt de Europese Commissie vandaag. Eind 2017 gaf de Commissie, samen met belangstellende lidstaten en industriële spelers, het startschot voor een Europese Batterij Alliantie en in mei 2018 werd een strategisch actieplan opgesteld. De Europese Investeringsbank gaf eerder al een lening aan de Zweedse batterijfabrikant Northvolt.

De lidstaten verwachten dat de auto-industrie ook nog eens vijf miljard investeert.

Europa wil met de investeringen een tegenwicht bieden aan de Amerikaanse en Aziatische batterijfabrikanten. Voor de Commissie is dat de reden om goedkeuring te geven voor de staatssteun van de zeven landen.

Strategisch belang

“De productie van accu’s in Europa is van strategisch belang voor onze economie en onze samenleving. Dit biedt namelijk potentieel in termen van schone mobiliteit en energie, werkgelegenheid, duurzaamheid en concurrentievermogen”, stelt Margrethe Vestager, uitvoerend vicevoorzitter van de Commissie. 

Maroš Šefčovič, vicevoorzitter voor Interinstitutionele Betrekkingen en Prognoses, stelt dat dankzij het de Europese Batterij Alliantie stevige industriële partnerschappen ontstaan. “Dankzij intensieve inspanningen van zeven lidstaten, het bedrijfsleven en de Commissie begint er in Europa het eerste pan-Europese ecosysteem voor accu’s te ontstaan.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.