‘Autofabrikanten hangt 14,5 miljard euro aan CO2-boetes boven het hoofd’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Fabrikanten zien de CO2-stijging alleen maar toenemen. (Foto: Shutterstock)

De dertien grootste autofabrikanten van Europa gaan hun doelstellingen voor 2021 niet halen en kunnen boetes tegemoetzien met een totale waarde van 14,5 miljard euro of meer. Dat is de prognose van transformatieconsultant PA Consulting. Het bureau waarschuwt al langer voor hoge boetes en stelt dat deze nu bijna niet meer te ontlopen zijn. Door de stijgende suv-verkoop en de inzakkende verkoop van diesels, stijgt de CO2-uitstoot.

Voor 2020 geldt dat er sprake is van een overgangsjaar, waarin geldt dat fabrikanten voor 95 procent aan de eisen moeten voldoen.

Stijging

In de eerste twee weken van 2020 is de gemiddelde CO2-uitstoot in Nederland toegenomen, blijkt uit registratiecijfers van RDC. Het gemiddelde komt dit jaar uit op 114 gram, tegen 113 vorig jaar. In totaal werden er 23 duizend auto’s geregistreerd, ongeveer gelijk aan vorig jaar, waarvan 544 EV’s.

PA Consulting heeft voor alle fabrikanten een verkoopprognose voor 2021 gemaakt en concludeert dat ze allemaal boetes moeten gaan betalen, variërend van 18 miljoen euro voor Toyota tot 4,5 miljard voor de Volkswagen Groep. De tweede hoogste boete is voor FCA (2,5 miljard euro), maar dat is exclusief de afspraak die de fabrikant heeft gemaakt met Tesla.

co2 eu

Bron: PA Consulting

Capaciteitsgebrek

Het is volgens het bedrijf duidelijk dat de autofabrikanten voor een grote uitdaging staan. Er moeten volgens PA Consulting minimaal 2,5 miljoen extra volledig elektrische voertuigen verkocht worden om de doelstellingen nog enigszins in het oog te houden. De beperkingen van de huidige productiecapaciteit maken dat nagenoeg onmogelijk; de nieuwe productielijn van de Volkswagen ID3 heeft bijvoorbeeld capaciteit voor 100 duizend voertuigen in 2020, aldus het bedrijf.

Kortingen

Toch zijn er nog mogelijkheden, stelt Michael Schweikl, automotive expert bij PA Consulting. “Maar dan moeten er nu wel snel maatregelen worden genomen. Het wordt essentieel om zowel op het gebied van marketing, sales als prijsstelling maatregelen te nemen die de verkoop van voertuigen met een lage uitstoot stimuleren.” Het bedrijf denkt daarbij aan kortingen om de verkoop van elektrische en plug-in hybride voertuigen te stimuleren en de meest vervuilende voertuigen van de markt te dringen, maar ook in samenwerking en de ontwikkeling van open platformen, zoals het MEB-platform van VW.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Autofabrikanten hangt 14,5 miljard euro aan CO2-boetes boven het hoofd’ | Automotive Online

‘Autofabrikanten hangt 14,5 miljard euro aan CO2-boetes boven het hoofd’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Fabrikanten zien de CO2-stijging alleen maar toenemen. (Foto: Shutterstock)

De dertien grootste autofabrikanten van Europa gaan hun doelstellingen voor 2021 niet halen en kunnen boetes tegemoetzien met een totale waarde van 14,5 miljard euro of meer. Dat is de prognose van transformatieconsultant PA Consulting. Het bureau waarschuwt al langer voor hoge boetes en stelt dat deze nu bijna niet meer te ontlopen zijn. Door de stijgende suv-verkoop en de inzakkende verkoop van diesels, stijgt de CO2-uitstoot.

Voor 2020 geldt dat er sprake is van een overgangsjaar, waarin geldt dat fabrikanten voor 95 procent aan de eisen moeten voldoen.

Stijging

In de eerste twee weken van 2020 is de gemiddelde CO2-uitstoot in Nederland toegenomen, blijkt uit registratiecijfers van RDC. Het gemiddelde komt dit jaar uit op 114 gram, tegen 113 vorig jaar. In totaal werden er 23 duizend auto’s geregistreerd, ongeveer gelijk aan vorig jaar, waarvan 544 EV’s.

PA Consulting heeft voor alle fabrikanten een verkoopprognose voor 2021 gemaakt en concludeert dat ze allemaal boetes moeten gaan betalen, variërend van 18 miljoen euro voor Toyota tot 4,5 miljard voor de Volkswagen Groep. De tweede hoogste boete is voor FCA (2,5 miljard euro), maar dat is exclusief de afspraak die de fabrikant heeft gemaakt met Tesla.

co2 eu

Bron: PA Consulting

Capaciteitsgebrek

Het is volgens het bedrijf duidelijk dat de autofabrikanten voor een grote uitdaging staan. Er moeten volgens PA Consulting minimaal 2,5 miljoen extra volledig elektrische voertuigen verkocht worden om de doelstellingen nog enigszins in het oog te houden. De beperkingen van de huidige productiecapaciteit maken dat nagenoeg onmogelijk; de nieuwe productielijn van de Volkswagen ID3 heeft bijvoorbeeld capaciteit voor 100 duizend voertuigen in 2020, aldus het bedrijf.

Kortingen

Toch zijn er nog mogelijkheden, stelt Michael Schweikl, automotive expert bij PA Consulting. “Maar dan moeten er nu wel snel maatregelen worden genomen. Het wordt essentieel om zowel op het gebied van marketing, sales als prijsstelling maatregelen te nemen die de verkoop van voertuigen met een lage uitstoot stimuleren.” Het bedrijf denkt daarbij aan kortingen om de verkoop van elektrische en plug-in hybride voertuigen te stimuleren en de meest vervuilende voertuigen van de markt te dringen, maar ook in samenwerking en de ontwikkeling van open platformen, zoals het MEB-platform van VW.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.