Ford Europa opnieuw in rode cijfers

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het bedrijf denkt dat in 2020 de winst licht zal dalen. (Foto: Shutterstock)

Ford Europa heeft in 2019 een verlies voor rente en belastingen (ebit) geboekt van 47 miljoen dollar (42 miljoen euro). Daarmee presteert de Europese divisie van de fabrikant beter dan het jaar ervoor, toen werd nog een verlies geboekt van 398 miljoen dollar. Dat meldt Ford. In Europa voerde het bedrijf vorig jaar een grote reorganisatie door. In het vierde kwartaal van 2019 kwam de ebit uit op 21 miljoen dollar. 

Wereldwijd

Het hele concern zag in 2019 de ebit uitkomen op 6,4 miljard dollar, een daling van 0,6 procent. De nettowinst kwam uit op 47 miljoen dollar, tegen 3,7 miljard in 2018. Dit komt mede door eenmalige kosten voor pensioen en garantieclaims.

De wereldwijde omzet kwam 3 procent lager uit op 155 miljard dollar.

Het bedrijf denkt dat de winst licht zal dalen als gevolg van wereldwijd dalende verkopen, een lagere omzet bij Ford Credit en investeringen in onder meer elektrificering. Over eventuele impact van het Corona-virus doet het bedrijf nog geen uitspraken. 

Dit jaar brengt Ford zijn eerste elektrische auto op de markt, de Mach E. Johan Claassen, directeur van Ford Nederland, vertelt wat dit betekent voor het dealernetwerk.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Ford Europa opnieuw in rode cijfers | Automotive Online

Ford Europa opnieuw in rode cijfers

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het bedrijf denkt dat in 2020 de winst licht zal dalen. (Foto: Shutterstock)

Ford Europa heeft in 2019 een verlies voor rente en belastingen (ebit) geboekt van 47 miljoen dollar (42 miljoen euro). Daarmee presteert de Europese divisie van de fabrikant beter dan het jaar ervoor, toen werd nog een verlies geboekt van 398 miljoen dollar. Dat meldt Ford. In Europa voerde het bedrijf vorig jaar een grote reorganisatie door. In het vierde kwartaal van 2019 kwam de ebit uit op 21 miljoen dollar. 

Wereldwijd

Het hele concern zag in 2019 de ebit uitkomen op 6,4 miljard dollar, een daling van 0,6 procent. De nettowinst kwam uit op 47 miljoen dollar, tegen 3,7 miljard in 2018. Dit komt mede door eenmalige kosten voor pensioen en garantieclaims.

De wereldwijde omzet kwam 3 procent lager uit op 155 miljard dollar.

Het bedrijf denkt dat de winst licht zal dalen als gevolg van wereldwijd dalende verkopen, een lagere omzet bij Ford Credit en investeringen in onder meer elektrificering. Over eventuele impact van het Corona-virus doet het bedrijf nog geen uitspraken. 

Dit jaar brengt Ford zijn eerste elektrische auto op de markt, de Mach E. Johan Claassen, directeur van Ford Nederland, vertelt wat dit betekent voor het dealernetwerk.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.