‘Coronavirus legt autoverkoop China lam’

Coronavirus • Er is volgens Chinese organisaties nog geen uitzicht op verbetering in de autobranche.
Jesse Busser Jesse Busser
• Laatste update:
Bij sommige autobouwers begint de Chinese productie weer op gang te komen. (Foto: Shutterstock)

De autoverkoop in China is in januari ten opzichte van vorig jaar met 22 procent gezakt naar 1,7 miljoen voertuigen. Dat laat de China Passenger Car Association (PCA) weten aan het Amerikaanse persbureau Bloomberg. PCA voorspelt voor februari een daling van 30 procent.

“Dit was de ergste januari ooit op het gebied van autoretail”, vertelt PCA-voorzitter Cui Dongshu aan Bloomberg. PCA verwacht dat de autoverkoop over heel 2020 met 5 procent daalt; ervan uitgaande dat het coronavirus in april over zijn hoogtepunt heen is.

Chinese economie

De verkoop van elektrische voertuigen wordt het hardste geraakt, volgens de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM. Bij deze voertuigen daalde de verkoop in januari met 54 procent. China schaalde in juli 2019 nog zijn subsidies voor EV’s terug. Tesla is het enige merk dat in China ondanks de omstandigheden een stijging in het aantal registraties heeft gerealiseerd.

De Chinese economie gaat voor het derde jaar op rij een daling van het aantal voertuigregistraties tegemoet, volgens Bloomberg. De daling wordt nog eens versterkt door het stilleggen van fabrieken door het coronavirus. Vorig jaar voorspelde Cui Dongshu (PCA) dat de economie zou herstellen en dat een groei van één procent te verwachten was in de Chinese personenautoverkoop.  Lees hier hoe Arjen de Jong uitleg geeft over hoe de autowereld met China verweven is.

Autofabrikanten 

CAAM verwacht een productieverlaging in het eerste en tweede kwartaal van meer dan een miljoen voertuigen. Meerdere onderdelen- en autofabrikanten hebben vorige week hun fabrieken in China gesloten. Automakers zoals PSA, Nissan en Honda hebben verschillende fabrieken gesloten en medewerkers geëvacueerd. Ook fabrieken in Zuid-Korea en Japan zijn (gedeeltelijk) stilgelegd vanwege een onderdelentekort.

Merken zoals Mercedes-Benz brengen langzamerhand hun productie weer op gang. Volgens CAAM hebben 59 van de 183 Chinese auto(onderdeel)fabrieken weer hun deuren geopend voor productie.

Lees hier het column van Pieter Gabriëls; hij vertelt wat de consequenties van het coronavirus voor automerken zijn.

‘Coronavirus legt autoverkoop China lam’ | Automotive Online

‘Coronavirus legt autoverkoop China lam’

Coronavirus • Er is volgens Chinese organisaties nog geen uitzicht op verbetering in de autobranche.
Jesse Busser Jesse Busser
• Laatste update:
Bij sommige autobouwers begint de Chinese productie weer op gang te komen. (Foto: Shutterstock)

De autoverkoop in China is in januari ten opzichte van vorig jaar met 22 procent gezakt naar 1,7 miljoen voertuigen. Dat laat de China Passenger Car Association (PCA) weten aan het Amerikaanse persbureau Bloomberg. PCA voorspelt voor februari een daling van 30 procent.

“Dit was de ergste januari ooit op het gebied van autoretail”, vertelt PCA-voorzitter Cui Dongshu aan Bloomberg. PCA verwacht dat de autoverkoop over heel 2020 met 5 procent daalt; ervan uitgaande dat het coronavirus in april over zijn hoogtepunt heen is.

Chinese economie

De verkoop van elektrische voertuigen wordt het hardste geraakt, volgens de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM. Bij deze voertuigen daalde de verkoop in januari met 54 procent. China schaalde in juli 2019 nog zijn subsidies voor EV’s terug. Tesla is het enige merk dat in China ondanks de omstandigheden een stijging in het aantal registraties heeft gerealiseerd.

De Chinese economie gaat voor het derde jaar op rij een daling van het aantal voertuigregistraties tegemoet, volgens Bloomberg. De daling wordt nog eens versterkt door het stilleggen van fabrieken door het coronavirus. Vorig jaar voorspelde Cui Dongshu (PCA) dat de economie zou herstellen en dat een groei van één procent te verwachten was in de Chinese personenautoverkoop.  Lees hier hoe Arjen de Jong uitleg geeft over hoe de autowereld met China verweven is.

Autofabrikanten 

CAAM verwacht een productieverlaging in het eerste en tweede kwartaal van meer dan een miljoen voertuigen. Meerdere onderdelen- en autofabrikanten hebben vorige week hun fabrieken in China gesloten. Automakers zoals PSA, Nissan en Honda hebben verschillende fabrieken gesloten en medewerkers geëvacueerd. Ook fabrieken in Zuid-Korea en Japan zijn (gedeeltelijk) stilgelegd vanwege een onderdelentekort.

Merken zoals Mercedes-Benz brengen langzamerhand hun productie weer op gang. Volgens CAAM hebben 59 van de 183 Chinese auto(onderdeel)fabrieken weer hun deuren geopend voor productie.

Lees hier het column van Pieter Gabriëls; hij vertelt wat de consequenties van het coronavirus voor automerken zijn.