Door het gebrek aan verkeersbewegingen is er nauwelijks schade-omzet bij Chinese autobedrijven

Van Herpen (Porsche Holding China): ‘We pushen op online en haal-en brengservices’

Redactie Redactie
• Laatste update:
Stefan van Herpen rijdt dagelijks door de Bund, het drukste gebied van Shanghai. Er is nog steeds nauwelijks verkeer. (Foto: Stefan van Herpen)

Begin deze maand gingen de eerste acht dealervestigingen van Porsche China weer open en was zo’n 30 procent van de drieduizend medewerkers weer aan de slag. Inmiddels zijn alle dealers buiten de Wuhan-regio weer open, meldt Stefan van Herpen, de Nederlandse ceo van Porsche Automotive Investments China Branches aan Automotive.

Bijna iedereen aan het werk

“Vanaf 2 maart is 94 procent van alle medewerkers weer aan het werk”, vertelt Van Herpen. “De laatste 6 procent van de mensen kan niet terugkomen. Zij kunnen zich niet verplaatsen vanuit Hubei terug naar de steden waar ze werken.” Lees hier over hoe Stefan van Herpen de uitbraak van het coronavirus beleefde.

De corona-crisis lijkt in China over het hoogtepunt heen en langzaam maar zeker komt het leven in China weer op gang. “De laatste week zitten we op ongeveer 65 procent werkplaatsdoorgangen ten opzichte van budget. Er is alleen zeer weinig schade-omzet, doordat er nauwelijks gereden is de afgelopen weken”, legt Van Herpen uit. “De verkopen beginnen toe te nemen en we zaten afgelopen week weer op ongeveer 50 procent van wat we normaal doen. We gaan er nu vanuit dat maart op ongeveer 70 procent van de reguliere omzet uitkomt, en dat de markt in Q2 verder groeit naar 100 procent. Maar dat blijft koffiedik kijken. We hebben verschillende scenario’s uitgewerkt en kunnen snel schakelen. We pushen veel op online leads en haal-en-breng service voor klanten, zodat ze niet naar ons hoeven te komen.”

Optimisme groeit

“Langzaamaan komt er ook wat meer optimisme. De algemene verwachting is dat de markt snel aantrekt als de verspreiding van het virus stopt. Met name de distributie is nog steeds een probleem. Het is erg lastig om van de ene naar de andere provincie te reizen. Dat geldt ook voor transportbedrijven, hoewel die wat minder restricties hebben. Onderdelen beginnen mondjesmaat binnen te komen en ook de reeds bestelde auto’s. Dit zal nog zeker een tijdje duren. De verwachting is dat de distributie van premiumauto’s we sneller op gang komt dan bij de volumemerken.”

Overheidssteun

Ook de eerste stimuleringsmaatregelen komen op gang, meldt Van Herpen. “In sommige steden komt men met extra overheidssupport, maar veel is nog niet bekend. Er zijn al wel wat meer geruchten, maar nog niets concreets.” Van Herpen merkt aan het gebrek aan de normale dagelijkse files dat het leven maar langzaam op gang komt. “De bewegingsvrijheid in de steden in het oosten van China is eigenlijk nog steeds zoals de afgelopen weken. Je kunt naar je werk in de stad en alle shopping malls zijn open. Maar veel restaurants en publieke attracties zijn nog gesloten. Op straat kom je vooral woon-werkverkeer tegen.”

Van Herpen (Porsche Holding China): ‘We pushen op online en haal-en brengservices’ | Automotive Online
Door het gebrek aan verkeersbewegingen is er nauwelijks schade-omzet bij Chinese autobedrijven

Van Herpen (Porsche Holding China): ‘We pushen op online en haal-en brengservices’

Redactie Redactie
• Laatste update:
Stefan van Herpen rijdt dagelijks door de Bund, het drukste gebied van Shanghai. Er is nog steeds nauwelijks verkeer. (Foto: Stefan van Herpen)

Begin deze maand gingen de eerste acht dealervestigingen van Porsche China weer open en was zo’n 30 procent van de drieduizend medewerkers weer aan de slag. Inmiddels zijn alle dealers buiten de Wuhan-regio weer open, meldt Stefan van Herpen, de Nederlandse ceo van Porsche Automotive Investments China Branches aan Automotive.

Bijna iedereen aan het werk

“Vanaf 2 maart is 94 procent van alle medewerkers weer aan het werk”, vertelt Van Herpen. “De laatste 6 procent van de mensen kan niet terugkomen. Zij kunnen zich niet verplaatsen vanuit Hubei terug naar de steden waar ze werken.” Lees hier over hoe Stefan van Herpen de uitbraak van het coronavirus beleefde.

De corona-crisis lijkt in China over het hoogtepunt heen en langzaam maar zeker komt het leven in China weer op gang. “De laatste week zitten we op ongeveer 65 procent werkplaatsdoorgangen ten opzichte van budget. Er is alleen zeer weinig schade-omzet, doordat er nauwelijks gereden is de afgelopen weken”, legt Van Herpen uit. “De verkopen beginnen toe te nemen en we zaten afgelopen week weer op ongeveer 50 procent van wat we normaal doen. We gaan er nu vanuit dat maart op ongeveer 70 procent van de reguliere omzet uitkomt, en dat de markt in Q2 verder groeit naar 100 procent. Maar dat blijft koffiedik kijken. We hebben verschillende scenario’s uitgewerkt en kunnen snel schakelen. We pushen veel op online leads en haal-en-breng service voor klanten, zodat ze niet naar ons hoeven te komen.”

Optimisme groeit

“Langzaamaan komt er ook wat meer optimisme. De algemene verwachting is dat de markt snel aantrekt als de verspreiding van het virus stopt. Met name de distributie is nog steeds een probleem. Het is erg lastig om van de ene naar de andere provincie te reizen. Dat geldt ook voor transportbedrijven, hoewel die wat minder restricties hebben. Onderdelen beginnen mondjesmaat binnen te komen en ook de reeds bestelde auto’s. Dit zal nog zeker een tijdje duren. De verwachting is dat de distributie van premiumauto’s we sneller op gang komt dan bij de volumemerken.”

Overheidssteun

Ook de eerste stimuleringsmaatregelen komen op gang, meldt Van Herpen. “In sommige steden komt men met extra overheidssupport, maar veel is nog niet bekend. Er zijn al wel wat meer geruchten, maar nog niets concreets.” Van Herpen merkt aan het gebrek aan de normale dagelijkse files dat het leven maar langzaam op gang komt. “De bewegingsvrijheid in de steden in het oosten van China is eigenlijk nog steeds zoals de afgelopen weken. Je kunt naar je werk in de stad en alle shopping malls zijn open. Maar veel restaurants en publieke attracties zijn nog gesloten. Op straat kom je vooral woon-werkverkeer tegen.”