Corona in ’t buitenland #3: Toyota en BMW sluiten fabrieken | Grote leveranciers houden fabrieken open

Coronavirus • Volg hier alle ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus in het buitenland. BMW past het productieproces aan met behulp van werktijdverkorting. Ook Toyota legt de productie stil. Grote leveranciers als Bosch, Continenta en Valeo houden de productie voorlopig gaande.
Redactie Redactie
• Laatste update:
De banden rollen voorlopig nog van de band in de fabrieken van Continental. (Foto: Shutterstock)

De liveblog van woensdag 18 maart is gesloten. Uiteraard houden we het belangrijkste nieuws blijvend in de gaten.

13:52 | Toyota legt fabrieken stil

Autofabrikant Toyota heeft de productie stilgelegd in zijn Europese fabrieken. Dit maakt Toyota Motor Europe (TME) vandaag bekend. TME organiseert een geleidelijke stopzetting van de productie van voertuigen en motoren/transmissies in Europa. Het gaat om een fabriek in Onnaing in Frankrijk, in het Verenigd Koninkrijk om fabrieken in Burnaston en Deeside,fabrieken in het Poolse Walbrzych en Jelcz-Laskowice, de Toyota Peugeot Citroen Automobiles fabriek in het Tsjechische Kolin en een fabriek in het Turkse Sakarya. “Met de lock-down-maatregelen van verschillende landen worden de onzekere verkoopvooruitzichten op korte termijn gevoeld. Dit geldt ook voor de logistieke en toeleveringsketens. Deze zullen in de komende weken toenemen”, verwacht TME.

12:03 | BMW sluit Europese fabrieken

Autofabrikant BMW sluit de deuren van de Europese fabrieken en een fabriek in Zuid-Afrika aan het einde van de week tot 19 april. Het bedrijf komt tot deze beslissing als reactie op een lagere vraag en wil daarnaast de kans op verspreiding van het coronavirus verminderen. Dit meldt Automotive News Europe. In navolging van BMW legt ook VDL Nedcar de productie vier weken stil.

Vanwege de coronacrisis heeft BMW de hoop van een nieuw recordjaar voor de verkoop van auto’s opgegeven. De fabrikant verwacht dat de leveringen onder het niveau van 2019 zullen liggen en dat de winstgevendheid zwak zal zijn. BMW speelt met thuiswerken en werktijdverkorting in op de afnemende vraag als gevolg van de coronacrisis.

8:55 | Grote leveranciers houden fabrieken open

De leveranciers Bosch, Continental, Valeo en ZF Friedrichshafen houden de productie in hun fabrieken gaande. Dit meldt Automotive News Europe. Transmissieproducent ZF geeft aan dat sommige klanten van de leverancier de productie vertragen of stoppen. Sommige leveringen zijn daardoor verminderd of omgeleid naar normaal werkende fabrieken. ZF stelt als doel de klanten zo lang mogelijk te bevoorraden. Bosch slaagt er grotendeels in de productieactiviteiten in stand te houden, evenals de eigen toeleveringsketens.

Continental ziet tijdelijke fabriekssluitingen als het laatste redmiddel, die alleen wordt uitgevoerd in extreme gevallen en wanneer de autoriteiten dit voorschrijven. Michelin zegde onlangs deelname af van Tire Cologne, vanwege het coronavirus. Ook Webasto, waar een aantal weken geleden een coronabesmetting werd geconstateerd, laat de Europese en Amerikaanse fabrieken draaien. Wel geeft het aan dat de huidige ontwikkelingen de toekomstige productieplannen beïnvloeden. Valeo geeft aan dat het huidige volume aan orders voldoende is om alle fabrieken voorlopig operationeel te houden.

Nieuws van dinsdag 17 maart

16:50 | Ford legt productie stil

Autofabrikant heeft besloten dat de fabrieken in Duitsland (Saarlouis en Keulen) en in Roemenië vanaf donderdag zullen worden stilgelegd. De assemblagefabriek van Ford in het Spaanse Valencia was al vanaf gisteren dicht, zo meldt Automotive News. 

14:50 | Toyota staakt productie in Franse fabriek

De lockdown in Frankrijk zorgt er voor dat de Toyota-fabriek in Valenciennes vanaf woensdag dicht gaat. De sluiting geldt voor een onbepaalde periode. Dit meldt Automotive News Europe.

In de fabriek wordt de Toyota Yaris gemaakt, wat geldt als het best verkochte model van de fabrikant in Europa. Naast de sluiting van de Franse fabriek heeft Toyota de activiteiten in de fabriek in het Portugese Ovar gestaakt. Hier wordt de Land Cruiser in gebouwd voor de export buiten Europa. De installatie zou twee weken worden gesloten.

12:50 | VW stopt eind deze week productie

De VW Group heeft besloten om vrijdag de belangrijkste fabrieken in Europa te sluiten. Het gaat om fabrieken in Italië, Portugal, Slowakije en Spanje. Zo melden internationale media. Volgens de Ondernemingsraad is het risico op besmetting bij werknemers te groot en onverantwoord. Ondertussen worden al maatregelen genomen om ook de fabrieken in Duitsland voorlopig voor twee weken te sluiten. De fabrieken in de VS en Mexico zijn nog operationeel.

Het bedrijf maakte in 2019 14 miljard euro winst. Dat meldde het vanochtend. Door de corona-uitbraak geeft het geen winstverwachting voor dit jaar.

12:15 | ‘Belgische Volkswagen-importeur sluit deuren dealervestigingen’

De Belgische Volkswagen-importeur D’Ieteren Auto heeft besloten om de niet-dringende verkoop- en aftersalesactiviteiten van de eigen retailvestigingen voor de periode van 18 maart tot en met 3 april. Dat meldt Fleet.be. Concreet worden alle afspraken uitgesteld tot na 3 april. De lopende werkzaamheden zullen worden afgerond.

D’Ieteren is grootaandeelhouder van Carglass. Het is onbekend of Carglass ook zijn werkzaamheden opschort.

12:00 | ‘In heel Europa sluiten autobedrijven hun showroom’

Volgens Europese dealervereniging Cecra sluiten dealers in heel Europa momenteel hun showrooms, voornamelijk in landen waar een lockdown geldt. Werkplaatsen blijven vooralsnog wel open, omdat de veiligheid van auto’s moet worden gegarandeerd. Dat zegt Cecra-directeur Bernard Lycke tegen Automotive News Europe. Volgens Lycke is er veel onduidelijkheid over de genomen overheidsmaatregelen. “Eventuele bedrijfssluitingen zouden een grote impact op de winstgevendheid hebben. Het wordt een grote uitdaging voor ons omdat we kleinere, onafhankelijke bedrijven als lid hebben.” In Italië zou de verkoop over maart met 85 procent kunnen teruglopen als de verkoop niet wordt opgestart, aldus ANE.

09:50 | Chinese autofabrikant schakelt om naar mondkapjes

BYD, de Chinese fabrikant van elektrische voertuigen, is sinds de uitbraak van het coronavirus overgeschakeld op de productie van mondkapjes en ontsmettende gel. Het bedrijf meldt dat het sinds januari dagelijks vijf miljoen mondkapjes en 300 duizend flesjes ontsmettingsegel produceert. Begin dit jaar formeerde het bedrijf een speciale taskforce die zo snel mogelijk moest zorgen dat het bedrijf in staat is om mondkapjes te produceren.   

Normaliter produceert het bedrijf elektrische busjes en personenwagens. Naar eigen zeggen is het bedrijf nu wereldwijd één van de grootste producenten van mondkapjes. BYD produceert ook accupakketten en assembleert laptops en mobiele telefoons.

09:10 | Volvo kan schade nog niet overzien

De uitbraak van het coronavirus heeft gevolgen voor de Volvo Groep. De onzekere situatie maakt het nog niet mogelijk om de volledige impact op het bedrijf aan te geven, zo meldt Volvo. De autofabrikant geeft aan dat het samen met leveranciers werkt aan het minimaliseren van schade voor klanten en het beperken van de impact op het bedrijf.

09:15 | Amerikaanse Toyota-dealers sluiten uit voorzorg

Twee Toyota-dealers in Californië hebben de deuren van hun zaak gesloten uit voorzorg. Zo hopen zij verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Dit meldt Automotive News Europe.

Toyota heeft begrip voor de sluiting. “De eigenaar van Claremont Toyota en Capistrano Toyota heeft besloten de winkels te sluiten. We weten niet of een van de werknemers van deze dealers positief heeft getest op het virus, maar we begrijpen dat de winkels uit voorzorg zijn gesloten. Toyota blijft de situatie nauwlettend in de gaten houden en zal alle passende maatregelen nemen om vooruitgang te boeken.”

Nieuws van maandag 16 maart.

14:50 | PSA sluit alle fabrieken in Europa

De PSA Groep heeft besloten om stapsgewijs alle 15 fabrieken in Europa deze week te gaan sluiten. Vandaag worden de fabrieken in Mulhouse ((Frankrijk) en Madrid gesloten, morgen gevolgd door Poissy, Rennes, Sochaux (Frankrijk), Zaragoza (Spanje), Eisenach, Rüsselsheim (Duitsland), Ellesmere Port (Verenigd Koninkrijk) en Gliwice (Polen). De laatste dagen van deze week zullen ook Hordain (Frankrijk), Vigo (Spanje) en Mangualde (Portugal), Luton (VK) en Trnava (Slowakije) worden gesloten. De Raad van Bestuur van PSA, producent van Peugeot, Citroën en Opel, meldt in een persverklaring dat alle productielocaties in ieder geval tot 27 maart dicht blijven.

13:30 | Auto-expert Dudenhöffer verwacht grote verkoopdaling

De Duitse autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer verwacht dat de Europese autoverkoop dit jaar met minstens anderhalf miljoen auto’s terugloopt. Hij ging al uit van een daling van een half miljoen en daar komt door de corona-uitbraak nog een daling van een miljoen auto’s bij. Dat melden Duitse media. Dudenhöffer gaat daarbij uit van een scenario waarbij geen fabrikanten failliet gaan en het virus na drie maanden voldoende onder controle is gebracht. Pas in 2030 zou de nieuwverkoop weer op het niveau van 2019 komen te liggen. ING Economisch Bureau meldde eerder ook voor Nederland een verdere daling van de autoverkoop te verwachten.

13:00 | ‘Volkswagen overweegt grote productiestop’

De Volkswagen Groep overweegt de belangrijkste Europese fabrieken tijdelijk stil te leggen. Er is sprake van een ernstige verstoring van de toeleveringsketen. Onder meer de fabriek bij het hoofdkantoor in Wolfsburg zal flink minder produceren. Dat meldt de Financial Times. Door het sluiten van de Duitse grenzen komen naar verwachting ook andere grote Duitse autofabrikanten in de problemen. Tot nu toe zijn de Duitse autofabrieken nog in bedrijf

11:09 | Volkswagen legt productie stil in fabriek Slowakije

De Volkswagen Group stopt voorlopig met de productie in een fabriek in Bratislava in Slowakije. Het concern neemt deze beslissing nadat Slowakije de noodtoestand heeft afgekondigd vanwege de uitbraak van het coronavirus. Dit meldt Automotive News Europe.

De Slowaakse premier Peter Pellegrini zei zondag dat er een mogelijk geval van corona was in de Volkswagen-fabriek. Volkswagen bevestigt noch ontkent dit. “We hoopten dat de situatie met betrekking tot het coronavirus in het weekend zou kalmeren, maar dat gebeurde niet”, aldus voorzitter Oliver Grunberg van de raad van bestuur van Volkswagen Slovakia

De fabriek in Bratislava bouwt de Porsche Cayenne, VW Touareg, Audi Q7, VW Up, Skoda Citigo en Seat Mii minicars, en de assen en vloerplatforms voor de Bentley Bentayga.

09:48 | FCA schort productie Europese fabrieken op

FCA stopt de productie in het merendeel van zijn Europese fabrieken tot 27 maart in verband met de coronacrisis. Dit meldt de autofabrikant vandaag. FCA gaat de productie voor Fiat en Maserati in de komende twee weken stoppen bij de Italiaanse fabrieken van Melfi, Pomigliano, Cassino, Mirafiori, Grugliasco en Modena. De fabrieken van FCA in het Servische Kragujevac en Tychy in Polen sluiten ook.

De autofabrikant geeft aan dat het door de tijdelijke opschorting van de werkzaamheden effectief kan kijken naar de marktvraag voor zijn producten. Het stopzetten van de fabrieken van FCA volgt op nieuws van Ferrari. Deze Italiaanse autofabrikant bracht zaterdag naar buiten dat het twee fabrieken tot 27 gesloten houdt maart vanwege een tekort aan onderdelen.

09:15 | Ford houdt Spaanse fabriek dicht

Vanwege het coronavirus heeft Ford een Spaanse fabriek in Valencia gesloten. De sluiting duurt een week en gaat vandaag in nadat drie werknemers positief zijn getest. Dit meldt Automotive News Europe. De fabriek, een van Ford’s grootste buiten de Verenigde Staten, heeft meer dan 7 duizend werknemers in dienst en produceert meer dan 400 duizend voertuigen per jaar, waaronder de Mondeo en Galaxy.

Lees hier al het corona-nieuws van de afgelopen week.

Kavo Parts: up and running

Kavo Parts, de Nederlandse leverancier van Aziatische auto-onderdelen, ondervindt geen leveringsproblemen als gevolg van de coronacrisis. “We doen er alles aan op verspreiding te voorkomen. We vragen mensen afstand te bewaren, goederen aan de deur te leveren en de meetings met mensen buiten het bedrijf zijn opgeschort. Mensen op kantoor werken thuis en in het magazijn in een beschermde omgeving”, meldt het bedrijf.

Corona in ’t buitenland #3: Toyota en BMW sluiten fabrieken | Grote leveranciers houden fabrieken open | Automotive Online

Corona in ’t buitenland #3: Toyota en BMW sluiten fabrieken | Grote leveranciers houden fabrieken open

Coronavirus • Volg hier alle ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus in het buitenland. BMW past het productieproces aan met behulp van werktijdverkorting. Ook Toyota legt de productie stil. Grote leveranciers als Bosch, Continenta en Valeo houden de productie voorlopig gaande.
Redactie Redactie
• Laatste update:
De banden rollen voorlopig nog van de band in de fabrieken van Continental. (Foto: Shutterstock)

De liveblog van woensdag 18 maart is gesloten. Uiteraard houden we het belangrijkste nieuws blijvend in de gaten.

13:52 | Toyota legt fabrieken stil

Autofabrikant Toyota heeft de productie stilgelegd in zijn Europese fabrieken. Dit maakt Toyota Motor Europe (TME) vandaag bekend. TME organiseert een geleidelijke stopzetting van de productie van voertuigen en motoren/transmissies in Europa. Het gaat om een fabriek in Onnaing in Frankrijk, in het Verenigd Koninkrijk om fabrieken in Burnaston en Deeside,fabrieken in het Poolse Walbrzych en Jelcz-Laskowice, de Toyota Peugeot Citroen Automobiles fabriek in het Tsjechische Kolin en een fabriek in het Turkse Sakarya. “Met de lock-down-maatregelen van verschillende landen worden de onzekere verkoopvooruitzichten op korte termijn gevoeld. Dit geldt ook voor de logistieke en toeleveringsketens. Deze zullen in de komende weken toenemen”, verwacht TME.

12:03 | BMW sluit Europese fabrieken

Autofabrikant BMW sluit de deuren van de Europese fabrieken en een fabriek in Zuid-Afrika aan het einde van de week tot 19 april. Het bedrijf komt tot deze beslissing als reactie op een lagere vraag en wil daarnaast de kans op verspreiding van het coronavirus verminderen. Dit meldt Automotive News Europe. In navolging van BMW legt ook VDL Nedcar de productie vier weken stil.

Vanwege de coronacrisis heeft BMW de hoop van een nieuw recordjaar voor de verkoop van auto’s opgegeven. De fabrikant verwacht dat de leveringen onder het niveau van 2019 zullen liggen en dat de winstgevendheid zwak zal zijn. BMW speelt met thuiswerken en werktijdverkorting in op de afnemende vraag als gevolg van de coronacrisis.

8:55 | Grote leveranciers houden fabrieken open

De leveranciers Bosch, Continental, Valeo en ZF Friedrichshafen houden de productie in hun fabrieken gaande. Dit meldt Automotive News Europe. Transmissieproducent ZF geeft aan dat sommige klanten van de leverancier de productie vertragen of stoppen. Sommige leveringen zijn daardoor verminderd of omgeleid naar normaal werkende fabrieken. ZF stelt als doel de klanten zo lang mogelijk te bevoorraden. Bosch slaagt er grotendeels in de productieactiviteiten in stand te houden, evenals de eigen toeleveringsketens.

Continental ziet tijdelijke fabriekssluitingen als het laatste redmiddel, die alleen wordt uitgevoerd in extreme gevallen en wanneer de autoriteiten dit voorschrijven. Michelin zegde onlangs deelname af van Tire Cologne, vanwege het coronavirus. Ook Webasto, waar een aantal weken geleden een coronabesmetting werd geconstateerd, laat de Europese en Amerikaanse fabrieken draaien. Wel geeft het aan dat de huidige ontwikkelingen de toekomstige productieplannen beïnvloeden. Valeo geeft aan dat het huidige volume aan orders voldoende is om alle fabrieken voorlopig operationeel te houden.

Nieuws van dinsdag 17 maart

16:50 | Ford legt productie stil

Autofabrikant heeft besloten dat de fabrieken in Duitsland (Saarlouis en Keulen) en in Roemenië vanaf donderdag zullen worden stilgelegd. De assemblagefabriek van Ford in het Spaanse Valencia was al vanaf gisteren dicht, zo meldt Automotive News. 

14:50 | Toyota staakt productie in Franse fabriek

De lockdown in Frankrijk zorgt er voor dat de Toyota-fabriek in Valenciennes vanaf woensdag dicht gaat. De sluiting geldt voor een onbepaalde periode. Dit meldt Automotive News Europe.

In de fabriek wordt de Toyota Yaris gemaakt, wat geldt als het best verkochte model van de fabrikant in Europa. Naast de sluiting van de Franse fabriek heeft Toyota de activiteiten in de fabriek in het Portugese Ovar gestaakt. Hier wordt de Land Cruiser in gebouwd voor de export buiten Europa. De installatie zou twee weken worden gesloten.

12:50 | VW stopt eind deze week productie

De VW Group heeft besloten om vrijdag de belangrijkste fabrieken in Europa te sluiten. Het gaat om fabrieken in Italië, Portugal, Slowakije en Spanje. Zo melden internationale media. Volgens de Ondernemingsraad is het risico op besmetting bij werknemers te groot en onverantwoord. Ondertussen worden al maatregelen genomen om ook de fabrieken in Duitsland voorlopig voor twee weken te sluiten. De fabrieken in de VS en Mexico zijn nog operationeel.

Het bedrijf maakte in 2019 14 miljard euro winst. Dat meldde het vanochtend. Door de corona-uitbraak geeft het geen winstverwachting voor dit jaar.

12:15 | ‘Belgische Volkswagen-importeur sluit deuren dealervestigingen’

De Belgische Volkswagen-importeur D’Ieteren Auto heeft besloten om de niet-dringende verkoop- en aftersalesactiviteiten van de eigen retailvestigingen voor de periode van 18 maart tot en met 3 april. Dat meldt Fleet.be. Concreet worden alle afspraken uitgesteld tot na 3 april. De lopende werkzaamheden zullen worden afgerond.

D’Ieteren is grootaandeelhouder van Carglass. Het is onbekend of Carglass ook zijn werkzaamheden opschort.

12:00 | ‘In heel Europa sluiten autobedrijven hun showroom’

Volgens Europese dealervereniging Cecra sluiten dealers in heel Europa momenteel hun showrooms, voornamelijk in landen waar een lockdown geldt. Werkplaatsen blijven vooralsnog wel open, omdat de veiligheid van auto’s moet worden gegarandeerd. Dat zegt Cecra-directeur Bernard Lycke tegen Automotive News Europe. Volgens Lycke is er veel onduidelijkheid over de genomen overheidsmaatregelen. “Eventuele bedrijfssluitingen zouden een grote impact op de winstgevendheid hebben. Het wordt een grote uitdaging voor ons omdat we kleinere, onafhankelijke bedrijven als lid hebben.” In Italië zou de verkoop over maart met 85 procent kunnen teruglopen als de verkoop niet wordt opgestart, aldus ANE.

09:50 | Chinese autofabrikant schakelt om naar mondkapjes

BYD, de Chinese fabrikant van elektrische voertuigen, is sinds de uitbraak van het coronavirus overgeschakeld op de productie van mondkapjes en ontsmettende gel. Het bedrijf meldt dat het sinds januari dagelijks vijf miljoen mondkapjes en 300 duizend flesjes ontsmettingsegel produceert. Begin dit jaar formeerde het bedrijf een speciale taskforce die zo snel mogelijk moest zorgen dat het bedrijf in staat is om mondkapjes te produceren.   

Normaliter produceert het bedrijf elektrische busjes en personenwagens. Naar eigen zeggen is het bedrijf nu wereldwijd één van de grootste producenten van mondkapjes. BYD produceert ook accupakketten en assembleert laptops en mobiele telefoons.

09:10 | Volvo kan schade nog niet overzien

De uitbraak van het coronavirus heeft gevolgen voor de Volvo Groep. De onzekere situatie maakt het nog niet mogelijk om de volledige impact op het bedrijf aan te geven, zo meldt Volvo. De autofabrikant geeft aan dat het samen met leveranciers werkt aan het minimaliseren van schade voor klanten en het beperken van de impact op het bedrijf.

09:15 | Amerikaanse Toyota-dealers sluiten uit voorzorg

Twee Toyota-dealers in Californië hebben de deuren van hun zaak gesloten uit voorzorg. Zo hopen zij verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Dit meldt Automotive News Europe.

Toyota heeft begrip voor de sluiting. “De eigenaar van Claremont Toyota en Capistrano Toyota heeft besloten de winkels te sluiten. We weten niet of een van de werknemers van deze dealers positief heeft getest op het virus, maar we begrijpen dat de winkels uit voorzorg zijn gesloten. Toyota blijft de situatie nauwlettend in de gaten houden en zal alle passende maatregelen nemen om vooruitgang te boeken.”

Nieuws van maandag 16 maart.

14:50 | PSA sluit alle fabrieken in Europa

De PSA Groep heeft besloten om stapsgewijs alle 15 fabrieken in Europa deze week te gaan sluiten. Vandaag worden de fabrieken in Mulhouse ((Frankrijk) en Madrid gesloten, morgen gevolgd door Poissy, Rennes, Sochaux (Frankrijk), Zaragoza (Spanje), Eisenach, Rüsselsheim (Duitsland), Ellesmere Port (Verenigd Koninkrijk) en Gliwice (Polen). De laatste dagen van deze week zullen ook Hordain (Frankrijk), Vigo (Spanje) en Mangualde (Portugal), Luton (VK) en Trnava (Slowakije) worden gesloten. De Raad van Bestuur van PSA, producent van Peugeot, Citroën en Opel, meldt in een persverklaring dat alle productielocaties in ieder geval tot 27 maart dicht blijven.

13:30 | Auto-expert Dudenhöffer verwacht grote verkoopdaling

De Duitse autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer verwacht dat de Europese autoverkoop dit jaar met minstens anderhalf miljoen auto’s terugloopt. Hij ging al uit van een daling van een half miljoen en daar komt door de corona-uitbraak nog een daling van een miljoen auto’s bij. Dat melden Duitse media. Dudenhöffer gaat daarbij uit van een scenario waarbij geen fabrikanten failliet gaan en het virus na drie maanden voldoende onder controle is gebracht. Pas in 2030 zou de nieuwverkoop weer op het niveau van 2019 komen te liggen. ING Economisch Bureau meldde eerder ook voor Nederland een verdere daling van de autoverkoop te verwachten.

13:00 | ‘Volkswagen overweegt grote productiestop’

De Volkswagen Groep overweegt de belangrijkste Europese fabrieken tijdelijk stil te leggen. Er is sprake van een ernstige verstoring van de toeleveringsketen. Onder meer de fabriek bij het hoofdkantoor in Wolfsburg zal flink minder produceren. Dat meldt de Financial Times. Door het sluiten van de Duitse grenzen komen naar verwachting ook andere grote Duitse autofabrikanten in de problemen. Tot nu toe zijn de Duitse autofabrieken nog in bedrijf

11:09 | Volkswagen legt productie stil in fabriek Slowakije

De Volkswagen Group stopt voorlopig met de productie in een fabriek in Bratislava in Slowakije. Het concern neemt deze beslissing nadat Slowakije de noodtoestand heeft afgekondigd vanwege de uitbraak van het coronavirus. Dit meldt Automotive News Europe.

De Slowaakse premier Peter Pellegrini zei zondag dat er een mogelijk geval van corona was in de Volkswagen-fabriek. Volkswagen bevestigt noch ontkent dit. “We hoopten dat de situatie met betrekking tot het coronavirus in het weekend zou kalmeren, maar dat gebeurde niet”, aldus voorzitter Oliver Grunberg van de raad van bestuur van Volkswagen Slovakia

De fabriek in Bratislava bouwt de Porsche Cayenne, VW Touareg, Audi Q7, VW Up, Skoda Citigo en Seat Mii minicars, en de assen en vloerplatforms voor de Bentley Bentayga.

09:48 | FCA schort productie Europese fabrieken op

FCA stopt de productie in het merendeel van zijn Europese fabrieken tot 27 maart in verband met de coronacrisis. Dit meldt de autofabrikant vandaag. FCA gaat de productie voor Fiat en Maserati in de komende twee weken stoppen bij de Italiaanse fabrieken van Melfi, Pomigliano, Cassino, Mirafiori, Grugliasco en Modena. De fabrieken van FCA in het Servische Kragujevac en Tychy in Polen sluiten ook.

De autofabrikant geeft aan dat het door de tijdelijke opschorting van de werkzaamheden effectief kan kijken naar de marktvraag voor zijn producten. Het stopzetten van de fabrieken van FCA volgt op nieuws van Ferrari. Deze Italiaanse autofabrikant bracht zaterdag naar buiten dat het twee fabrieken tot 27 gesloten houdt maart vanwege een tekort aan onderdelen.

09:15 | Ford houdt Spaanse fabriek dicht

Vanwege het coronavirus heeft Ford een Spaanse fabriek in Valencia gesloten. De sluiting duurt een week en gaat vandaag in nadat drie werknemers positief zijn getest. Dit meldt Automotive News Europe. De fabriek, een van Ford’s grootste buiten de Verenigde Staten, heeft meer dan 7 duizend werknemers in dienst en produceert meer dan 400 duizend voertuigen per jaar, waaronder de Mondeo en Galaxy.

Lees hier al het corona-nieuws van de afgelopen week.

Kavo Parts: up and running

Kavo Parts, de Nederlandse leverancier van Aziatische auto-onderdelen, ondervindt geen leveringsproblemen als gevolg van de coronacrisis. “We doen er alles aan op verspreiding te voorkomen. We vragen mensen afstand te bewaren, goederen aan de deur te leveren en de meetings met mensen buiten het bedrijf zijn opgeschort. Mensen op kantoor werken thuis en in het magazijn in een beschermde omgeving”, meldt het bedrijf.