Corona in ’t buitenland #15: Belgische autobranche vraagt om versoepeling beperkingen

Coronavirus • Volg hier alle ontwikkelingen omtrent het coronavirus in het buitenland. Daimler schroeft financiering op met een kredietlijn van 12 miljard euro. Autoliv heeft de prognose over 2020 naar beneden bijgesteld. Belgische autobranche vraagt om versoepeling beperkende maatregelen. Hyundai geeft baangarantie aan Europese werknemers. Chinezen kiezen voor de aankoop van een auto om besmetting met het coronavirus via het OV te voorkomen.
Redactie Redactie
• Laatste update:
De uitbraak van het coronavirus heeft wereldwijd gevolgen. (Foto: Shutterstock)

De liveblog van vrijdag 3 april is gesloten. Uiteraard houden we het belangrijkste nieuws blijvend in de gaten.

15:45 | Ford breidt Europese productiestop uit

Ford heeft de productiestop van het merendeel van de fabrieken in Europa uitgebreid tot 4 mei. Dit maakt de autofabrikant vandaag bekend.

De autofabrikant hoopt de productie daarna te hervatten. De plannen zijn sterk afhankelijk van de situatie in de komende weken, zo geeft Ford aan. “Dit betreft de nationale beperkingen die van kracht zijn, de beperkingen van de leveranciers en het vermogen van ons dealernetwerk om te opereren.” Ford heeft de productie in zijn fabrieken stilgelegd vanaf 19 maart.

12:30 | ‘Prognose Autoliv over 2020 naar beneden bijgesteld ’

Toeleverancier Autoliv heeft de prognose voor 2020 naar beneden bijgesteld en schort zijn dividend op. Daarbij haalt het Zweedse bedrijf 600 miljoen dollar van een kredietlijn. Dit meldt Automotive News Europe.

Volgens ceo Mikael Bratt voert Autoliv de maatregelen door om de gevolgen van de coronapandemie te beheersen. “Het annuleren van het dividend is in het belang van het bedrijf om de liquide middelen te behouden en de flexibiliteit te behouden”, aldus Bratt. Het merendeel van de fabrieken van Autoliv in Europa, Amerika, India, Maleisië en de Filipijnen is momenteel gesloten. Eind 2019 maakte Autoliv een winstdaling van 20 procent bekend.

12:10 | ‘Daimler verzekerd van 12 miljard euro aan krediet’

Daimler heeft zijn financiering opgeschroefd met een kredietlijn van 12 miljard euro. Vanwege de coronacrisis genereert de autofabrikant nauwelijks inkomsten, terwijl de kosten hoog zijn. Dit meldt Automobilwoche.

Het Duitse bedrijf heeft een overeenkomst gesloten met de banken BNP, Santander, Deutsche Bank en JPMorgan. Dit is een aanvulling op een bestaande regeling die goed is voor een kredietlijn van 11 miljard euro, die loopt tot 2025. Daimler kan de nieuwe kredietfaciliteit binnen de komende twaalf maanden aanspreken en indien nodig met in totaal maximaal een jaar verlengen.

De autofabrikant benadrukt dat het een sterke liquiditeitspositie heeft. De onderneming beschikte aan het einde van 2019 over een brutokaspositie van ongeveer 24 miljard euro. De raad van bestuur en commissarissen van Daimler zag eerder af van een deel van het salaris.

11:15 | Belgische autobranche vraagt om versoepeling beperkende maatregelen

De Belgische autobranche roept zijn regering op om de beperkingen te versoepelen die opgelegd zijn vanwege de uitbraak van het coronavirus. Sinds de lockdown van België liggen de activiteiten van importeurs, garagebedrijven en verhuurders haast volledig stil. Dit meldt branchevereniging Traxio vandaag.

De geldende lockdown van de productie en handel bedreigt een deel van de toekomstige verkoop, stelt Traxio. “Reeds bestelde, maar ook de bestaande voorraden van nog niet verkochte voertuigen kunnen onmogelijk binnen de geldende termijn weggewerkt worden.”

Wat Traxio en twee andere brancheorganisaties betreft wordt de handel in occasions, het leveren van voertuigen en de onderhoud- en reparatiewerkzaamheden na 19 april zo snel mogelijk hervat. De partijen geven daarbij aan dat het contactverbod bij het hervatten van de werkzaamheden nageleefd moet worden. De huidige lockdown kost de Belgische autobranche een fortuin, stelde Traxio eerder.

09:15 | ‘Hyundai geeft baangarantie aan Europese werknemers’

Hyundai geeft alle werknemers in Europa een baangarantie. In totaal gaat het om meer dan 200 duizend banen. Dit meldt Automobilwoche. De Zuid-Koreaanse autofabrikant kiest bewust voor een andere oplossing dan werktijdverkorting. De liquiditeit is volgens het bedrijf ten minste tot het einde van het tweede kwartaal van 2020 verzekerd. Daimler en BMW kozen eerder wel voor werktijdverkorting.

08:35 | ‘Chinezen geven voorkeur aan auto boven OV’

Chinese consumenten geven de aankoop van een auto de voorkeur boven het gebruik van het openbaar vervoer. Dit blijkt uit een enquête van marktonderzoeksbureau Ipsos. 72 procent van de Chinezen, woonachtig in de regio’s die zwaar getroffen zijn door het coronavirus, geeft aan dat zij het voornemen hebben om een auto te kopen. Twee derde van hen is van plan om dit binnen zes maanden te doen. De voornaamste reden van de toekomstige kopers aangeeft, is dat zij zo besmetting met het coronavirus hopen te voorkomen. Inmiddels draaien de fabrieken van Daimler en Volvo weer volop in het land.

 

Liveblog Corona in ’t buitenland

  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 2 april.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 1 april.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 31 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 30 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 27 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 26 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 25 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 24 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 23 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 20 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 19 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 18 maart
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 17 maart
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws t/m 16 maart 
Corona in ’t buitenland #15: Belgische autobranche vraagt om versoepeling beperkingen | Automotive Online

Corona in ’t buitenland #15: Belgische autobranche vraagt om versoepeling beperkingen

Coronavirus • Volg hier alle ontwikkelingen omtrent het coronavirus in het buitenland. Daimler schroeft financiering op met een kredietlijn van 12 miljard euro. Autoliv heeft de prognose over 2020 naar beneden bijgesteld. Belgische autobranche vraagt om versoepeling beperkende maatregelen. Hyundai geeft baangarantie aan Europese werknemers. Chinezen kiezen voor de aankoop van een auto om besmetting met het coronavirus via het OV te voorkomen.
Redactie Redactie
• Laatste update:
De uitbraak van het coronavirus heeft wereldwijd gevolgen. (Foto: Shutterstock)

De liveblog van vrijdag 3 april is gesloten. Uiteraard houden we het belangrijkste nieuws blijvend in de gaten.

15:45 | Ford breidt Europese productiestop uit

Ford heeft de productiestop van het merendeel van de fabrieken in Europa uitgebreid tot 4 mei. Dit maakt de autofabrikant vandaag bekend.

De autofabrikant hoopt de productie daarna te hervatten. De plannen zijn sterk afhankelijk van de situatie in de komende weken, zo geeft Ford aan. “Dit betreft de nationale beperkingen die van kracht zijn, de beperkingen van de leveranciers en het vermogen van ons dealernetwerk om te opereren.” Ford heeft de productie in zijn fabrieken stilgelegd vanaf 19 maart.

12:30 | ‘Prognose Autoliv over 2020 naar beneden bijgesteld ’

Toeleverancier Autoliv heeft de prognose voor 2020 naar beneden bijgesteld en schort zijn dividend op. Daarbij haalt het Zweedse bedrijf 600 miljoen dollar van een kredietlijn. Dit meldt Automotive News Europe.

Volgens ceo Mikael Bratt voert Autoliv de maatregelen door om de gevolgen van de coronapandemie te beheersen. “Het annuleren van het dividend is in het belang van het bedrijf om de liquide middelen te behouden en de flexibiliteit te behouden”, aldus Bratt. Het merendeel van de fabrieken van Autoliv in Europa, Amerika, India, Maleisië en de Filipijnen is momenteel gesloten. Eind 2019 maakte Autoliv een winstdaling van 20 procent bekend.

12:10 | ‘Daimler verzekerd van 12 miljard euro aan krediet’

Daimler heeft zijn financiering opgeschroefd met een kredietlijn van 12 miljard euro. Vanwege de coronacrisis genereert de autofabrikant nauwelijks inkomsten, terwijl de kosten hoog zijn. Dit meldt Automobilwoche.

Het Duitse bedrijf heeft een overeenkomst gesloten met de banken BNP, Santander, Deutsche Bank en JPMorgan. Dit is een aanvulling op een bestaande regeling die goed is voor een kredietlijn van 11 miljard euro, die loopt tot 2025. Daimler kan de nieuwe kredietfaciliteit binnen de komende twaalf maanden aanspreken en indien nodig met in totaal maximaal een jaar verlengen.

De autofabrikant benadrukt dat het een sterke liquiditeitspositie heeft. De onderneming beschikte aan het einde van 2019 over een brutokaspositie van ongeveer 24 miljard euro. De raad van bestuur en commissarissen van Daimler zag eerder af van een deel van het salaris.

11:15 | Belgische autobranche vraagt om versoepeling beperkende maatregelen

De Belgische autobranche roept zijn regering op om de beperkingen te versoepelen die opgelegd zijn vanwege de uitbraak van het coronavirus. Sinds de lockdown van België liggen de activiteiten van importeurs, garagebedrijven en verhuurders haast volledig stil. Dit meldt branchevereniging Traxio vandaag.

De geldende lockdown van de productie en handel bedreigt een deel van de toekomstige verkoop, stelt Traxio. “Reeds bestelde, maar ook de bestaande voorraden van nog niet verkochte voertuigen kunnen onmogelijk binnen de geldende termijn weggewerkt worden.”

Wat Traxio en twee andere brancheorganisaties betreft wordt de handel in occasions, het leveren van voertuigen en de onderhoud- en reparatiewerkzaamheden na 19 april zo snel mogelijk hervat. De partijen geven daarbij aan dat het contactverbod bij het hervatten van de werkzaamheden nageleefd moet worden. De huidige lockdown kost de Belgische autobranche een fortuin, stelde Traxio eerder.

09:15 | ‘Hyundai geeft baangarantie aan Europese werknemers’

Hyundai geeft alle werknemers in Europa een baangarantie. In totaal gaat het om meer dan 200 duizend banen. Dit meldt Automobilwoche. De Zuid-Koreaanse autofabrikant kiest bewust voor een andere oplossing dan werktijdverkorting. De liquiditeit is volgens het bedrijf ten minste tot het einde van het tweede kwartaal van 2020 verzekerd. Daimler en BMW kozen eerder wel voor werktijdverkorting.

08:35 | ‘Chinezen geven voorkeur aan auto boven OV’

Chinese consumenten geven de aankoop van een auto de voorkeur boven het gebruik van het openbaar vervoer. Dit blijkt uit een enquête van marktonderzoeksbureau Ipsos. 72 procent van de Chinezen, woonachtig in de regio’s die zwaar getroffen zijn door het coronavirus, geeft aan dat zij het voornemen hebben om een auto te kopen. Twee derde van hen is van plan om dit binnen zes maanden te doen. De voornaamste reden van de toekomstige kopers aangeeft, is dat zij zo besmetting met het coronavirus hopen te voorkomen. Inmiddels draaien de fabrieken van Daimler en Volvo weer volop in het land.

 

Liveblog Corona in ’t buitenland

  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 2 april.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 1 april.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 31 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 30 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 27 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 26 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 25 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 24 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 23 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 20 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 19 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 18 maart
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 17 maart
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws t/m 16 maart