‘Auto-industrie dankzij recessie 2008 nu beter voorbereid’

Jeroen Vos Jeroen Vos
Herintroductie van de sloopregeling kan een impuls geven aan de nieuwverkoop van personenauto's. (Foto: Shutterstock)

Autofabrikanten gebruiken hun ervaringen uit de recessie van 2008 om de coronacrisis te doorstaan. Als gevolg van de toenmalige bankencrisis hebben de fabrikanten nu een financiële buffer opgebouwd. Dit meldt Automotive News Europe.

BMW cfo Nicolas Peter stelt dat het risicobeheer van de autofabrikant is voorbereid op een nieuwe crisis. De Duitse autofabrikant heeft zijn kredietlijn verhoogd van 6 miljard naar 8 miljard euro. In de kredietlijn zijn meer dan veertig banken opgenomen. Harald Wilhelm, cfo van Daimler streeft er naar om de cashpositie niet onder de 10 miljard euro te laten komen  om zo het hoofd te kunnen bieden aan onvoorziene omstandigheden. “We moeten jongleren met onze cashflow, investeringen, dividenden en enkele eenmalige kosten.” Onlangs schroefde het bedrijf de kredietlijn op naar 12 miljard euro.

Een manier om de nieuwverkoop te stimuleren, is de herintroductie van de sloopregeling die zijn nut bewees tijdens de recessie van 2008. Door middel van overheidshulp wist de auto-industrie de toenmalige recessie te overleven, doordat de verkopen in 2009 begonnen stijgen. In de vier grootste markten van Europa – Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië – waren er slooppremies, die geheel of gedeeltelijk door de overheid worden gefinancierd. De subsidies stimuleerden de nieuwverkoop van personenauto’s. Zo werden er in Frankrijk 1,1 miljoen voertuigen verkocht, steeg het aantal registraties in Duitsland naar 3,8 miljoen en werden in Verenigd Koninkrijk 400 duizend auto’s verkocht in tien maanden tijd. De nieuwe voorzitter Han ten Broeke van Bovag ziet de sloopregeling dan ook graag terugkeren in Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Reacties

  • W.G. Roest

    En maak van de nood een deugd, alleen maar op waterstof of elektrische auto’s .

  • W.G. Roest

    En maak van de nood een deugd, alleen maar op waterstof of elektrische auto’s .

‘Auto-industrie dankzij recessie 2008 nu beter voorbereid’ | Automotive Online

‘Auto-industrie dankzij recessie 2008 nu beter voorbereid’

Jeroen Vos Jeroen Vos
Herintroductie van de sloopregeling kan een impuls geven aan de nieuwverkoop van personenauto's. (Foto: Shutterstock)

Autofabrikanten gebruiken hun ervaringen uit de recessie van 2008 om de coronacrisis te doorstaan. Als gevolg van de toenmalige bankencrisis hebben de fabrikanten nu een financiële buffer opgebouwd. Dit meldt Automotive News Europe.

BMW cfo Nicolas Peter stelt dat het risicobeheer van de autofabrikant is voorbereid op een nieuwe crisis. De Duitse autofabrikant heeft zijn kredietlijn verhoogd van 6 miljard naar 8 miljard euro. In de kredietlijn zijn meer dan veertig banken opgenomen. Harald Wilhelm, cfo van Daimler streeft er naar om de cashpositie niet onder de 10 miljard euro te laten komen  om zo het hoofd te kunnen bieden aan onvoorziene omstandigheden. “We moeten jongleren met onze cashflow, investeringen, dividenden en enkele eenmalige kosten.” Onlangs schroefde het bedrijf de kredietlijn op naar 12 miljard euro.

Een manier om de nieuwverkoop te stimuleren, is de herintroductie van de sloopregeling die zijn nut bewees tijdens de recessie van 2008. Door middel van overheidshulp wist de auto-industrie de toenmalige recessie te overleven, doordat de verkopen in 2009 begonnen stijgen. In de vier grootste markten van Europa – Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië – waren er slooppremies, die geheel of gedeeltelijk door de overheid worden gefinancierd. De subsidies stimuleerden de nieuwverkoop van personenauto’s. Zo werden er in Frankrijk 1,1 miljoen voertuigen verkocht, steeg het aantal registraties in Duitsland naar 3,8 miljoen en werden in Verenigd Koninkrijk 400 duizend auto’s verkocht in tien maanden tijd. De nieuwe voorzitter Han ten Broeke van Bovag ziet de sloopregeling dan ook graag terugkeren in Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Reacties

  • W.G. Roest

    En maak van de nood een deugd, alleen maar op waterstof of elektrische auto’s .

  • W.G. Roest

    En maak van de nood een deugd, alleen maar op waterstof of elektrische auto’s .