Europese autosector lanceert actieplan voor herstart

Jeroen Vos Jeroen Vos
Slooppremies moeten de vernieuwing van het Europese wagenpark een impuls geven. (Foto: Shutterstock)

Vier brancheverenigingen voor de autobranche, van aftermarket tot en met fabricage, hebben een actieplan gelanceerd om de verkoop van auto’s en productieactiviteiten in Europa een impuls te geven. Acea (de vereniging van autofabrikanten), Cecra (de vereniging van autodealers en werkplaatsen), Clepa (de vereniging van toeleveranciers aan de automobielindustrie in Europa) en Etrma (de Europese vereniging van banden- en rubberfabrikanten) pleiten onder andere voor de invoer van slooppremies en en terugkeer naar een vrij vervoer van goederen en diensten om de sector nieuw leven in te blazen. In maart halveerde de Europese verkoop van nieuwe auto’s nog.

De brancheverenigingen, die de volledige toeleveringsketen van de automobielsector vertegenwoordigen, zetten in 25 actiepunten uiteen hoe de sector weer op gang kan komen. De eensgezindheid is bijzonder, aangezien Cecra ooit een deal afwees van Clepa en Acea. Samen willen zij bijdragen aan maatregelen van overheden in Europa die de volksgezondheid voorop stellen en de impact van de lockdown-maatregelen op de economie minimaliseren.

Verjongen wagenpark

De sector roept op tot gecoördineerde regelingen voor het verjongen van het Europese wagenpark, in alle voertuigtypen en -categorieën. Dit zal de particuliere en zakelijke vraag stimuleren, het economisch herstel over de hele linie ondersteunen en de verjonging van het wagenpark op de Europese wegen versnellen. Daarom is het volgens Bernard Lycke, directeur-generaal van Cecra, essentieel dat autodealers en werkplaatsen voor motorvoertuigen zo snel mogelijk weer opengaan in de landen waar ze nog gesloten zijn. “Gerichte aankoopstimulansen en sloopregelingen stimuleren niet alleen het herstel, maar leveren ook een positieve bijdrage aan de koolstofneutraliteit en de verkeersveiligheid.”

Volgens Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van Acea, is het cruciaal om de hele waardeketen van de auto weer in beweging te krijgen. Begin april meldde Acea een productieverlies van 1,5 miljoen voertuigen in de EU. “We hebben behoefte aan een gecoördineerde herlancering van de industriële en retailactiviteiten, met behoud van de liquiditeit voor bedrijven. Er zullen gerichte maatregelen moeten worden genomen om de vraag en de investeringen te stimuleren. De stimulering van de vraag zal de benutting van onze productiecapaciteit stimuleren, waardoor banen en investeringen worden veiliggesteld.” Download het plan van de vier Europese verenigingen in onze Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Europese autosector lanceert actieplan voor herstart | Automotive Online

Europese autosector lanceert actieplan voor herstart

Jeroen Vos Jeroen Vos
Slooppremies moeten de vernieuwing van het Europese wagenpark een impuls geven. (Foto: Shutterstock)

Vier brancheverenigingen voor de autobranche, van aftermarket tot en met fabricage, hebben een actieplan gelanceerd om de verkoop van auto’s en productieactiviteiten in Europa een impuls te geven. Acea (de vereniging van autofabrikanten), Cecra (de vereniging van autodealers en werkplaatsen), Clepa (de vereniging van toeleveranciers aan de automobielindustrie in Europa) en Etrma (de Europese vereniging van banden- en rubberfabrikanten) pleiten onder andere voor de invoer van slooppremies en en terugkeer naar een vrij vervoer van goederen en diensten om de sector nieuw leven in te blazen. In maart halveerde de Europese verkoop van nieuwe auto’s nog.

De brancheverenigingen, die de volledige toeleveringsketen van de automobielsector vertegenwoordigen, zetten in 25 actiepunten uiteen hoe de sector weer op gang kan komen. De eensgezindheid is bijzonder, aangezien Cecra ooit een deal afwees van Clepa en Acea. Samen willen zij bijdragen aan maatregelen van overheden in Europa die de volksgezondheid voorop stellen en de impact van de lockdown-maatregelen op de economie minimaliseren.

Verjongen wagenpark

De sector roept op tot gecoördineerde regelingen voor het verjongen van het Europese wagenpark, in alle voertuigtypen en -categorieën. Dit zal de particuliere en zakelijke vraag stimuleren, het economisch herstel over de hele linie ondersteunen en de verjonging van het wagenpark op de Europese wegen versnellen. Daarom is het volgens Bernard Lycke, directeur-generaal van Cecra, essentieel dat autodealers en werkplaatsen voor motorvoertuigen zo snel mogelijk weer opengaan in de landen waar ze nog gesloten zijn. “Gerichte aankoopstimulansen en sloopregelingen stimuleren niet alleen het herstel, maar leveren ook een positieve bijdrage aan de koolstofneutraliteit en de verkeersveiligheid.”

Volgens Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van Acea, is het cruciaal om de hele waardeketen van de auto weer in beweging te krijgen. Begin april meldde Acea een productieverlies van 1,5 miljoen voertuigen in de EU. “We hebben behoefte aan een gecoördineerde herlancering van de industriële en retailactiviteiten, met behoud van de liquiditeit voor bedrijven. Er zullen gerichte maatregelen moeten worden genomen om de vraag en de investeringen te stimuleren. De stimulering van de vraag zal de benutting van onze productiecapaciteit stimuleren, waardoor banen en investeringen worden veiliggesteld.” Download het plan van de vier Europese verenigingen in onze Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.