Nissan lijdt 5,6 miljard euro verlies

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Nissan voert een herstructurering uit om de kosten met 300 miljard yen omlaag te brengen. (Foto: Shutterstock)

De Japanse autofabrikant Nissan noteerde over het gebroken boekjaar van 2019 een verlies van 671 miljard Yen (5,6 miljard euro). Dat meldt het bedrijf vandaag. Het bedrijf wil daarom jaarlijks voor omgerekend 2,5 miljard euro aan kosten besparen, mede door te snijden in de capaciteit en het aantal modellen te verlagen.

Het herstructureringsplan neemt vier jaar in beslag. Nissan wil de kosten omlaag brengen door te snijden in onder andere marketing en onderzoek. Daarnaast word het aantal modellen afgebouwd van 69 naar 55 en gaat de productiecapaciteit met 20 procent omlaag naar ongeveer 5,4 miljoen voertuigen per jaar. Dit leidt tot de sluiting van een fabriek in Barcelona in Spanje en in Indonesië. Nog voor de coronacrisis uitbrak verlaagde Nissan de winstprognose voor het afgelopen boekjaar al met 43 procent.

Het herstructureringsplan maakt deel uit van het streven van de Renault-Nissan-Mitsubishi alliantie naar een kostenreductie van 40 procent. Volgens Makoto Uchida, ceo van Nissan, is het transformatieplan gericht op een gestage groei in plaats van een overmatige uitbreiding van de verkoop. “We zullen ons nu concentreren op onze kerncompetenties en het verbeteren van de kwaliteit van ons bedrijf.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Nissan lijdt 5,6 miljard euro verlies | Automotive Online

Nissan lijdt 5,6 miljard euro verlies

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Nissan voert een herstructurering uit om de kosten met 300 miljard yen omlaag te brengen. (Foto: Shutterstock)

De Japanse autofabrikant Nissan noteerde over het gebroken boekjaar van 2019 een verlies van 671 miljard Yen (5,6 miljard euro). Dat meldt het bedrijf vandaag. Het bedrijf wil daarom jaarlijks voor omgerekend 2,5 miljard euro aan kosten besparen, mede door te snijden in de capaciteit en het aantal modellen te verlagen.

Het herstructureringsplan neemt vier jaar in beslag. Nissan wil de kosten omlaag brengen door te snijden in onder andere marketing en onderzoek. Daarnaast word het aantal modellen afgebouwd van 69 naar 55 en gaat de productiecapaciteit met 20 procent omlaag naar ongeveer 5,4 miljoen voertuigen per jaar. Dit leidt tot de sluiting van een fabriek in Barcelona in Spanje en in Indonesië. Nog voor de coronacrisis uitbrak verlaagde Nissan de winstprognose voor het afgelopen boekjaar al met 43 procent.

Het herstructureringsplan maakt deel uit van het streven van de Renault-Nissan-Mitsubishi alliantie naar een kostenreductie van 40 procent. Volgens Makoto Uchida, ceo van Nissan, is het transformatieplan gericht op een gestage groei in plaats van een overmatige uitbreiding van de verkoop. “We zullen ons nu concentreren op onze kerncompetenties en het verbeteren van de kwaliteit van ons bedrijf.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.