Renault presenteert besparingsplan: forse reductie in fte en productie

Jeroen Vos Jeroen Vos
De Renault Groep gaat in de komende jaren een herstructurering doorvoeren. (Foto: Shutterstock)

De Renault Groep gaat een herstructurering doorvoeren die in 2024 moet leiden tot een besparing van 2 miljard euro. Dat doet het concern door te snijden in de personeelskosten: bijna 4.600 arbeidsplaatsen in Frankrijk en meer dan 10.000 in de rest van de wereld. Ook wordt de voertuigproductie teruggebracht van 4 naar 3,3 miljoen en worden de fabrieksuitbreidingen in Marokko en Roemenië uitgesteld. Dat maakt de Franse autofabrikant vandaag officieel bekend, nadat het nieuws eerder deze week al was uitgelekt.

Volgens Jean-Dominique Senard, voorzitter van de raad van bestuur van de Renault Groep, zijn de besparingen noodzakelijk om met Renault concurrerend te blijven en moet de herstructurering versneld worden ingevoerd wegens de coronacrisis. Het bedrijf wil zijn focus verleggen naar elektrische auto’s en bestelwagens en innovaties. Ook wordt het aantal voertuigplatforms beperkt en de productie vergaand gestandaardiseerd, volgens het eerder aangekondigde Leader-Follower-program. Dit is een gezamenlijk programma van de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie en bedoeld om meer synergievoordelen uit de samenwerking te halen. Mede door de fraudezaak van voormalig ceo Carlos Ghosn raakte de relatie tussen de drie fabrikanten bekoeld.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Renault presenteert besparingsplan: forse reductie in fte en productie | Automotive Online

Renault presenteert besparingsplan: forse reductie in fte en productie

Jeroen Vos Jeroen Vos
De Renault Groep gaat in de komende jaren een herstructurering doorvoeren. (Foto: Shutterstock)

De Renault Groep gaat een herstructurering doorvoeren die in 2024 moet leiden tot een besparing van 2 miljard euro. Dat doet het concern door te snijden in de personeelskosten: bijna 4.600 arbeidsplaatsen in Frankrijk en meer dan 10.000 in de rest van de wereld. Ook wordt de voertuigproductie teruggebracht van 4 naar 3,3 miljoen en worden de fabrieksuitbreidingen in Marokko en Roemenië uitgesteld. Dat maakt de Franse autofabrikant vandaag officieel bekend, nadat het nieuws eerder deze week al was uitgelekt.

Volgens Jean-Dominique Senard, voorzitter van de raad van bestuur van de Renault Groep, zijn de besparingen noodzakelijk om met Renault concurrerend te blijven en moet de herstructurering versneld worden ingevoerd wegens de coronacrisis. Het bedrijf wil zijn focus verleggen naar elektrische auto’s en bestelwagens en innovaties. Ook wordt het aantal voertuigplatforms beperkt en de productie vergaand gestandaardiseerd, volgens het eerder aangekondigde Leader-Follower-program. Dit is een gezamenlijk programma van de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie en bedoeld om meer synergievoordelen uit de samenwerking te halen. Mede door de fraudezaak van voormalig ceo Carlos Ghosn raakte de relatie tussen de drie fabrikanten bekoeld.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.