Nieuwe VN-regelgeving voor semi-autonoom rijden goedgekeurd

Jeroen Vos Jeroen Vos
Met behulp van het Automated Lane Keeping System (ALKS) kan een auto zichzelf besturen, zonder dat menselijk ingrijpen vereist is. (Foto: Shutterstock)

De Europese economische commissie van de Verenigde Naties (Unece) heeft ingestemd met een verandering in regelgeving van de Verenigde Naties, waardoor (semi-)autonoom rijden dichterbij komt. Dit gebeurt met behulp van het Automated Lane Keeping System (ALKS), waarbij een auto zichzelf kan besturen binnen een rijstrook met een maximum snelheid van 60 kilometer per uur. Ingrijpen van een bestuurder is hierbij niet nodig. De wetgeving gaat in per 1 januari 2021.

Het reglement, waaraan het rijsysteem moet voldoen, is opgesteld onder leiding van Duitsland en Japan. Zestig landen, waaronder Nederland, stemden in met het reglement. Volgens de Europese Commissie treedt de regelgeving in werking op 1 januari 2021.

ALKS is een niveau 3-rijsysteem, waarbij een bestuurder niet in hoeft te grijpen. De voorloper van dit rijsysteem, zoals het hands-off hulpsysteem van Tesla dat fungeert met een automatische piloot, kan met hogere snelheden zelfstandig sturen. Hierbij moet de automobilist echter op elk moment klaar staan om het stuur over te nemen, als de auto dit aangeeft. Naast de invoering van ALKS, stemden de leden van Unece eerder in met de invoering van noodremhulp AEBS.

Fysiek barrière

Niveau (of level) 3 valt onder het voorwaardelijk autonoom of sterk geautomatiseerd rijden. Het niveau 3-rijsysteem kan alleen worden geactiveerd als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Zo mogen er op de weg geen voetgangers of fietsers zijn en moet er een fysieke barrière zijn op de weg die het verkeer in tegengestelde richting verdeelt. Daarnaast moet de auto worden uitgerust met een black box, het zogenoemde Data Storage System for Automated Driving (DSSAD). Dit registreert wanneer ALKS wordt geactiveerd.

Tot stilstand

Het toestaan van ALKS is een unicum, omdat het hierdoor mogelijk wordt om een auto tot stilstand te brengen zonder dat de bestuurder reageert op een signaal van de auto. Voor deze regelgeving was een autofabrikant wettelijk verplicht om alle stuurhulpverleningsfuncties uit te schakelen. 

Autofabrikanten BMW en Mercedes-Benz laten aan Automotive News Europe weten dat zij deze technologie verwelkomen. Volgens toeleverancier Bosch is autonoom rijden een strategisch bedrijfsonderdeel voor de onderneming, omdat de ontwikkeling van de regelgeving relevant is voor personenauto’s en bedrijfsvoertuigen.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Nieuwe VN-regelgeving voor semi-autonoom rijden goedgekeurd | Automotive Online

Nieuwe VN-regelgeving voor semi-autonoom rijden goedgekeurd

Jeroen Vos Jeroen Vos
Met behulp van het Automated Lane Keeping System (ALKS) kan een auto zichzelf besturen, zonder dat menselijk ingrijpen vereist is. (Foto: Shutterstock)

De Europese economische commissie van de Verenigde Naties (Unece) heeft ingestemd met een verandering in regelgeving van de Verenigde Naties, waardoor (semi-)autonoom rijden dichterbij komt. Dit gebeurt met behulp van het Automated Lane Keeping System (ALKS), waarbij een auto zichzelf kan besturen binnen een rijstrook met een maximum snelheid van 60 kilometer per uur. Ingrijpen van een bestuurder is hierbij niet nodig. De wetgeving gaat in per 1 januari 2021.

Het reglement, waaraan het rijsysteem moet voldoen, is opgesteld onder leiding van Duitsland en Japan. Zestig landen, waaronder Nederland, stemden in met het reglement. Volgens de Europese Commissie treedt de regelgeving in werking op 1 januari 2021.

ALKS is een niveau 3-rijsysteem, waarbij een bestuurder niet in hoeft te grijpen. De voorloper van dit rijsysteem, zoals het hands-off hulpsysteem van Tesla dat fungeert met een automatische piloot, kan met hogere snelheden zelfstandig sturen. Hierbij moet de automobilist echter op elk moment klaar staan om het stuur over te nemen, als de auto dit aangeeft. Naast de invoering van ALKS, stemden de leden van Unece eerder in met de invoering van noodremhulp AEBS.

Fysiek barrière

Niveau (of level) 3 valt onder het voorwaardelijk autonoom of sterk geautomatiseerd rijden. Het niveau 3-rijsysteem kan alleen worden geactiveerd als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Zo mogen er op de weg geen voetgangers of fietsers zijn en moet er een fysieke barrière zijn op de weg die het verkeer in tegengestelde richting verdeelt. Daarnaast moet de auto worden uitgerust met een black box, het zogenoemde Data Storage System for Automated Driving (DSSAD). Dit registreert wanneer ALKS wordt geactiveerd.

Tot stilstand

Het toestaan van ALKS is een unicum, omdat het hierdoor mogelijk wordt om een auto tot stilstand te brengen zonder dat de bestuurder reageert op een signaal van de auto. Voor deze regelgeving was een autofabrikant wettelijk verplicht om alle stuurhulpverleningsfuncties uit te schakelen. 

Autofabrikanten BMW en Mercedes-Benz laten aan Automotive News Europe weten dat zij deze technologie verwelkomen. Volgens toeleverancier Bosch is autonoom rijden een strategisch bedrijfsonderdeel voor de onderneming, omdat de ontwikkeling van de regelgeving relevant is voor personenauto’s en bedrijfsvoertuigen.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.