Onderzoek: Helft autobedrijven biedt geen (verlengde) garantie aan
De bereidheid van consumenten om over te gaan tot de aankoop van een occasion of nieuwe auto neemt toe als er garantie wordt aangeboden. Dat blijkt uit een onderzoek dat het Duitse marktonderzoeksbureau Puls heeft uitgevoerd in opdracht van garantieverzekeraar Cargarantie. Voor het onderzoek zijn ruim 2 duizend autokopers in Duitsland gepolst naar hun interesses en koopgedrag.
Van de respondenten geeft 61 procent aan dat zij interesse hebben in vervolg- of occasiongarantie. 41 procent van de occasionkopers koopt een garantieovereenkomst, terwijl dit bij nieuwkoop (waar het gaat om verlengde garanties) op 28 procent ligt. Dat het aantal garantieovereenkomsten niet hoger ligt komt volgens de onderzoekers van Puls doordat de garantie niet altijd aangeboden wordt door het dealerbedrijf. Van de respondenten geeft 51 procent van de consumenten aan dat zij het aanbod voor een garantie hebben gekregen. Dit geldt zowel voor de aankoop van een occasion als nieuwkoop.
Uit het onderzoek blijkt ook dat bij de aanschaf van garantie de loyaliteit naar het garagebedrijf toeneemt. Van de mensen die een garantie afsluiten voor hun occasion, zegt 38 procent de auto bij het betreffende bedrijf te onderhouden, tegenover 16 procent bij mensen die geen garantie afsluiten.
Bron: Pulse
Motivatie
Als er een garantie wordt aangeboden neemt de motivatie om de auto te kopen toe, stellen de onderzoekers. Zo overweegt 63 procent van de respondenten om tot aanschaf van een occasion over te gaan met garantie, tegen 38 procent zonder garantie. Bij nieuwkoop neemt de bereidheid om tot aankoop over te gaan toe van 39 procent naar 50 procent.