Continental-ceo verwacht “slechtste kwartaal sinds 1945”

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
CEO Elmar Degenhart van Continental verwacht veel van de markt van 'supercomputers'. (Foto: Continental)

Banden- en componentenleverancier Continental presenteert op 14 juli zijn cijfers over het tweede kwartaal. “De verliezen lopen in de miljarden”, waarschuwt ceo Elmar Degenhart alvast in het transcript van de speech die hij tijdens de presentatie zal geven, en die nu op de website al te lezen is.”Dit wordt het zwakste kwartaal in de autobranche sinds 1945. We zijn uiteraard zeer ontevreden met de resultaten. We zitten middenin een economische crisis, die al eerder dan dit jaar is gestart. In vergelijking met 2017 worden er 25 procent minder auto’s geproduceerd. En we verwachten geen snel herstel: het 2017-niveau halen we pas weer op zijn vroegst in 2025”, aldus de Continental-topman.

De financiële daling zette bij Continental in 2019 in en het behoeft geen nadere uitleg dat de coronacrisis een verdere verslechtering betekent. Over het eerste kwartaal halveerde de winst naar 432 miljoen euro en de omzet daalde met 11 procent naar 9,8 miljard euro.

Besparingsplan

Het brengt Continental in een lastige situatie: het bedrijf wil juist investeren in toekomstige technologie en afstand doen van zijn traditionelere onderdelen, maar de financiële ruimte is door de huidige omstandigheden beperkt. De investeringen worden dit jaar met minimaal 20 procent omlaag geschroefd. Anderzijds is de kredietfaciliteit verruimd met 3 miljard euro en het bedrijf plaatste obligaties waarmee het ruim 2 miljard euro wil ophalen. Er wordt 1,75 euro minder dividend per aandeel uitgekeerd (€3 per aandeel). Ook moeten de kosten jaarlijks met 500 miljoen euro omlaag tot 2023. Dit zal ten koste gaan van duizenden arbeidsplaatsen. “Het besparingsplan heeft tot en met 2022 een grote impact op het bedrijf”, aldus Degenhart. Het bedrijf zegt nog geen prognose te kunnen geven voor heel 2020.

Het bedrijf schroeft vanaf 2024 de productie van diverse onderdelen voor brandstofauto’s terug, zoals brandstofpompen  en injectoren voor diesels. Het bedrijf zegt zich verder toe te willen leggen op digitalisering (zoals connected cartoepassingen), autonoom rijden, rijhulpsystemen en emissieloze aandrijflijnen.

In zijn speech rept Degenhart met geen woord over de invallen die zijn gedaan inzake het dieselschandaal. Bij bewezen betrokkenheid kan het bedrijf waarschijnlijk een fikse boete tegemoet zien.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Continental-ceo verwacht “slechtste kwartaal sinds 1945” | Automotive Online

Continental-ceo verwacht “slechtste kwartaal sinds 1945”

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
CEO Elmar Degenhart van Continental verwacht veel van de markt van 'supercomputers'. (Foto: Continental)

Banden- en componentenleverancier Continental presenteert op 14 juli zijn cijfers over het tweede kwartaal. “De verliezen lopen in de miljarden”, waarschuwt ceo Elmar Degenhart alvast in het transcript van de speech die hij tijdens de presentatie zal geven, en die nu op de website al te lezen is.”Dit wordt het zwakste kwartaal in de autobranche sinds 1945. We zijn uiteraard zeer ontevreden met de resultaten. We zitten middenin een economische crisis, die al eerder dan dit jaar is gestart. In vergelijking met 2017 worden er 25 procent minder auto’s geproduceerd. En we verwachten geen snel herstel: het 2017-niveau halen we pas weer op zijn vroegst in 2025”, aldus de Continental-topman.

De financiële daling zette bij Continental in 2019 in en het behoeft geen nadere uitleg dat de coronacrisis een verdere verslechtering betekent. Over het eerste kwartaal halveerde de winst naar 432 miljoen euro en de omzet daalde met 11 procent naar 9,8 miljard euro.

Besparingsplan

Het brengt Continental in een lastige situatie: het bedrijf wil juist investeren in toekomstige technologie en afstand doen van zijn traditionelere onderdelen, maar de financiële ruimte is door de huidige omstandigheden beperkt. De investeringen worden dit jaar met minimaal 20 procent omlaag geschroefd. Anderzijds is de kredietfaciliteit verruimd met 3 miljard euro en het bedrijf plaatste obligaties waarmee het ruim 2 miljard euro wil ophalen. Er wordt 1,75 euro minder dividend per aandeel uitgekeerd (€3 per aandeel). Ook moeten de kosten jaarlijks met 500 miljoen euro omlaag tot 2023. Dit zal ten koste gaan van duizenden arbeidsplaatsen. “Het besparingsplan heeft tot en met 2022 een grote impact op het bedrijf”, aldus Degenhart. Het bedrijf zegt nog geen prognose te kunnen geven voor heel 2020.

Het bedrijf schroeft vanaf 2024 de productie van diverse onderdelen voor brandstofauto’s terug, zoals brandstofpompen  en injectoren voor diesels. Het bedrijf zegt zich verder toe te willen leggen op digitalisering (zoals connected cartoepassingen), autonoom rijden, rijhulpsystemen en emissieloze aandrijflijnen.

In zijn speech rept Degenhart met geen woord over de invallen die zijn gedaan inzake het dieselschandaal. Bij bewezen betrokkenheid kan het bedrijf waarschijnlijk een fikse boete tegemoet zien.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.